• trollkarln

    Member
    2011-12-12 at 16:09

  • whtname

    Member
    2011-12-12 at 18:25

    @Trollkarln wrote:

    Det är inte lätt och hitta ersättare för Green house fröna när man inte kan något om strains :D

    Mr Nice, den ursprungliga skaparen av WW jobbar för/har jobbat för Sensi Seeds, vilket jag ser som en merit. Bra bank vad jag har läst, har personligen inte köpt några frö därifrån än.

  • cosmodude

    Member
    2011-12-12 at 20:01

    Jag har vänt mig till GHSC när jag gjorde min första odling för ett tag sedan. Jag blev väl sisådär nöjd med det som kom upp. Det var inge fel på potensen eller själva plantorna i sig. Det som var mitt dilemma var det faktumet att jag fick 3 olika variationer av samma strain, som alla krävde olika mycket näring, vatten, reaktioner samt high. Vissa var mycket uppenbart mycket sativa dominant även fast det ska vara en indica dominant, vissa var extremt mycket indica, och vissa en fin mix.

    Det var en mycket påfrestande odling, höll på att få bryt över dom p.g.a detta faktum. Jag har förvissa hört att vissa är nöjda med GHSC och vissa ger sämre recensioner om fröerna. Därmed kan jag bara säga att jag inte kommer införskaffa mig frön där ifrån på ett bra tag på grund av detta. Det kommer förmodligen bli att vända sig till Sensi seeds eller MR.Nice i framtiden då jag har fått uppfattningen av att dom tar sina fröer på samma allvar som om det vore deras bollar som det stod på spel om.

    Men du får självfallet avgöra själv och kom ihåg att en mans röst borde inte väga såpass mycket att du ska börja vela seriöst. Gör lite research om olika seedbanks och dra en egen slutsatts baserad på egen hittad fakta.

    MVH // Cosmodude

  • wayne

    Member
    2011-12-12 at 21:55

    @whtname wrote:

    @Trollkarln wrote:

    Det är inte lätt och hitta ersättare för Green house fröna när man inte kan något om strains :D

    Mr Nice, den ursprungliga skaparen av WW jobbar för/har jobbat för Sensi Seeds, vilket jag ser som en merit. Bra bank vad jag har läst, har personligen inte köpt några frö därifrån än.

    Mr Nice Seedbank ägs av Shantibaba, det är han som gjort White Widow (originalet heter numera Black Widow och är nog vad ni ska odla ifall ni vill odla “white widow”). Mr Nice är Howard Marks, han har lånat ut sitt ansikte och alter ego till Shantibabas fröbank där även Neville Schoenmaker numera ska vara verksam.
    Neville (googla honom, Cannabis Castle mm) jag tror inte att han jobbat för Sensi seeds. Men när han blev busted (på åttiotalet?) så väntade Ben Dronkers, Sensi Seeds, tills han blev tvungen att sälja sina frön (och kloner, mödrar tror jag) till honom.
    Men det kan vara så att han jobbat med Ben också… (Fast jag tror inte Ben är någon breeder egentligen?)
    Numera tror jag att det är Bens son som driver Sensi som har outsourcat fröproduktionen till Spanien. Det finns en del internationella trådar där de klagar på Sensi. Kolla t.ex. forumet på http://www.mrnice.nl

    Shanti och Neville samarbetade med Arjan förr (hur de samarbetade osv beror på vem av dem man frågar) men Shanti och Neville hävdar att Arjan aldrig haft tillgång till deras plantmaterial och hans sorter, t.ex. WW, Nevilles Haze, White Rhino osv härstammar från deras sorters F2frö eller liknande.

    Jag har odlat många sorter från GHS faktiskt, sparade inte någon av dem men det var ju inte så stort urval heller egentligen. Jag tycker att du ska välja en annan fröbank. :) Mr Nice är bra, men dyrt, fast man får iofs minst 15 frön. Oftast 18. Det finns heller inga feminiserade frön, men det är ju bara härligt eller hur? Även om jag inser nyttan med feminiserade frön…
    Vill du fuska kan du kanske hitta T.H. Seeds Heavy Duty Fruity till ett bättre pris än Critical Mass, vilket det ska vara en kopia på… Jag har haft väldigt bra resultat med HDF men ännu bättre och jämnare med CM. Men är det din första odling kanske du inte ska lägga ut 1500 på frön som du sumpar på något sätt? :)
    Mandala Seeds är ju billiga förresten!

  • z0000

    Member
    2011-12-13 at 03:14

    Jag kan tipsa om Sannies seeds, http://www.sanniesshop.com

    Dom har 3st mix-paket varav 1 fem. Mycket bra gener och bra priser. Säljs dessvärre endast av dom själva.

    Deras reg mix pack innehåller Jack Hammer, utan tvekan det bästa röka jag stött på :)

    Om du beställer från dom så läs igenom freebees-sidan, tror man kan välja vad som helst. Akta dig från att beställa näring och liknande i samma veva.

    Kanske värt att notera att femmade inte har exakt samma gener som reg, kan inte så mycket om detta själv:

    Sannie’s Feminised wrote:
    Many customers requested us to produce feminised seeds. It was just a matter of time before they would become available. We concentrated on stability of the strains first before selecting our best plants to feminize. We use different strains in a feminized hybrid, resulting in a new generation of plants. Working this way enables us to feminize as well as breed a new F1 feminized strain in one process. As a consequence every next production of seeds requires exactly the same parents in the breeding process. These seeds are the end product of a feminization process and F1 cross in one. They have the F1 hybrid vigour and the traits from their parents. These are unique seeds.

    The mothers we use in our feminized seeds have proven their stability time after time, in several generations of plants and in back-crosses. They are our own breeding material.

  • spiders

    Member
    2011-12-13 at 10:14

    Min första odling var på en sativa/indica mix från GHS i ett 60x60x140 tält med 250w.
    Precis som du var jag inte så erfaren av olika strains och skillnaden dom emellan, och ville därför ha flera att jämföra. Odlingen gick bra, alla fem fröerna grodde och växte bra. Har hört mycket dåligt om GHS och har därför valt att pröva andra breeders efter, men kan tänka mig att gå tillbaka till GHS. Topkvalitet på det jag fick ut.

    Det enda jag skulle säga var dåligt var just det att odla indica och sativa samtidigt. Det är en enorm skillnad i hur de växer! Skulle jag göra om det idag skulle jag köpa en indica mix och en sativa mix och odla separat efter varandra. Alternativt att du gror sativa plantorna en-två veckor senare och kör kort vegg-tid på dom. Men lättast är nog att odla helt seprat. Jag var tvungen att binda ner dom som fan medan indicorna växte på bra rakt upp.

    Blandningen jag körde var:
    Church, Great White Shark, Cheese
    Hawaiian Snow, Arjans Haze #1

    Favoriten blev Church, mest för att den funkar bra i stora sociala sammanhang.
    Just nu har jag massa Super Silver Haze och blandar man den 50/50 med GWS blir det också kanon.

  • trollkarln

    Member
    2011-12-14 at 16:24

  • whtname

    Member
    2011-12-14 at 19:23

    Jag tror att GL är bättre, det är mer koncentrerat och därmed håller det ju mycket längre. Jag doserade 5ML/L till mina tjejer med canna-näring, medans jag läst att GL doseras 1-2ML/L. Det är samma storlek på flaskorna också, så du kan bara tjäna på det, och jag har personligen bara hört bra om GL.

  • wayne

    Member
    2011-12-15 at 08:02

    Jag har aldrig använt GL så jag vet inte heller men Canna håller iaf pH jävligt bra. Klart han vill sälja något som kostar 10 spänn mer. :)

  • trollkarln

    Member
    2011-12-15 at 12:22

  • dr-tryptamin

    Member
    2011-12-15 at 22:47

    Jag har blivit sågad flertal gånger för att ha förespråkat Greenhouse
    men gör det igen har alltid haft bra grobar-het med gh frön 10/10 varge gång . tackvare jag blir sågad är för att arjan anses vara pengar galen och kapitalist många här värkar glömma var deras lön kommer i från och hur landet blev byggt den lilla kritik jag gav var riktat mot dom som attackera mej när jag förespråkat en duktig företagare och kapitalist så med andra ord jag tycker du ska köra på deras fröer visst finns andra duktiga med

  • trollkarln

    Member
    2011-12-16 at 00:13

  • wayne

    Member
    2011-12-16 at 17:42

    @DR-TRYPTAMIN wrote:

    Jag har blivit sågad flertal gånger för att ha förespråkat Greenhouse
    men gör det igen har alltid haft bra grobar-het med gh frön 10/10 varge gång . tackvare jag blir sågad är för att arjan anses vara pengar galen och kapitalist många här värkar glömma var deras lön kommer i från och hur landet blev byggt den lilla kritik jag gav var riktat mot dom som attackera mej när jag förespråkat en duktig företagare och kapitalist så med andra ord jag tycker du ska köra på deras fröer visst finns andra duktiga med

    Hehe. Ja, väljer man frön utifrån hur bra företagare och kapitalist någon är så kanske man förtjänar kritik för att man rekommenderar honom till någon som vill ha bra cannabisplantor.

    Jag väljer hellre en bra växtförädlare än en bra affärsman men det är ju bara jag det…

  • spiders

    Member
    2011-12-17 at 15:07

    OffT: Jag hatar kapitalister.

    OnT: Vad DR-TRYPTAMIN menar är nog att fröerna och genetiken är bra, men att Arjan får mycket kritik som är riktad mot honom som kapitalist. Dvs. han har kört med många “fula” knep i branschen för att få ett överläge på marknaden. Men produkten han säljer håller ändå okej nivå. Det må vara så att det inte är hans genetiken, som han gärna hävdar, men genetiken som sådan är det ändå inget fel med. Efter vad jag läst så ogillar jag hans metoder och kommer köpa fröer från andra ställen i fortsättningen, men jag har haft 100% grobarhet på 10 feminiserade fröer som gav mycket bra röka.

  • whtname

    Member
    2011-12-17 at 15:19

    @Spiders wrote:

    OffT: Jag hatar kapitalister.

    OnT: Vad DR-TRYPTAMIN menar är nog att fröerna och genetiken är bra, men att Arjan får mycket kritik som är riktad mot honom som kapitalist. Dvs. han har kört med många “fula” knep i branschen för att få ett överläge på marknaden. Men produkten han säljer håller ändå okej nivå. Det må vara så att det inte är hans genetiken, som han gärna hävdar, men genetiken som sådan är det ändå inget fel med. Efter vad jag läst så ogillar jag hans metoder och kommer köpa fröer från andra ställen i fortsättningen, men jag har haft 100% grobarhet på 10 feminiserade fröer som gav mycket bra röka.

    Fakta är att deras frön är kassa enligt väldigt många. Vill man ha frö på sina tjejer väljer man GHS. 100% grobarhet visst, men det är dålig genetik. Bara att läsa på andra internationella forum där flera hundra tycker precis som jag, AV ERFARENHET.

Page 2 of 3

Log in to reply.