• doctordoom

    Member
    2011-06-08 at 07:05

    Jag odlar med liknande skåp (80x70x40 HBD) med 250w LE.

    Jag kör även PC-fläktar och upplever inget större problem med odör. Har dock valt strains som ska lukta så lite som möjligt.

    Men under sommaren är det inget större problem då man kan ha ett fönster helt öppet 24/7. Sen finns det en helt ok “Fläktfilter” http://www.jula.se/search-result/?q=filter på jula för 99kr som jag häftar fast bakom fläktarna. Fungerar helt ok, ska bli spännande nu med nya strains.

    Sen finns det även påsar som ska dämpa odören på CO: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161744671 Körde in själv 3st, med mattan från jula fungerade det helt perfekt. Ingen som helst doft läckte ut :)

    Svårt att ge dig tips om man inte vet vilken typ av lampa du har. Det skiljer som sagt lite mellan 600w HPS och 250w LE :)

  • derrick_zeel

    Member
    2011-06-08 at 07:57

  • kimpan

    Member
    2011-06-08 at 08:16

    Du skulle kunna göra en ona bucket. Ska tydligen ta bort mycket lukt. Jag odlar lowryder x. Vet inte om den kommer lukta mycket men man kan ana lite när man sniffar nära. 15 dagar sen de tittade upp. Återkommer när jag testat ona bucket.

  • doctordoom

    Member
    2011-06-08 at 08:59

    Helt rätt, Odör påsarna från CO är inte optimalt, men i mindre odlingar kan dom göra under.

    Ett tips är att välja strains som luktar lite. Hittade en sida för en evighet sen där dom listade massa strains med ett värde mellan 1-10.

    Dom jag kommer ihåg nu som jag valde mellan var Northern Lights (nirvana) och Durban Posion. Mina NL luktade i princip noll efter mina åtgärder :)

    Har du LE ljus tycker jag du ska testa mattan jag länkade. Fungerar prima som “ljusfång” också, ljuset läcker inte genom 2-3 lagar och en matta räcker gott till 4st 120mm fläktar med minst 3 lager.

    Jobbigt läge med fönstret. Men du kan ju slänga in ett “insekts nät” som släpper genom luft men inte insekter eller djur som vill ut en sväng? Att ha ett väl ventilerat rum gör också under.

    Jag skriver en del här på forumet så skulle snarare bli förvånad om du inte läst någon post jag gjort :p

    Hare fint

  • derrick_zeel

    Member
    2011-06-10 at 07:23

  • doctordoom

    Member
    2011-06-10 at 07:31

    vill också ha den höjden i mitt skåp :/

    Ser väldigt bra ut :)

    Blir spännande att se hur du löser allt i ditt skåp. Har du planerat hur du ska få bort ljus läckor längst lister?

  • derrick_zeel

    Member
    2011-06-10 at 12:33

  • doctordoom

    Member
    2011-06-10 at 13:01

    Strains letade jag själv rätt på rätt många olika, men mina val är nu mellan:

    Northern Lights (nirvana) – körde jag sist, luktade i princip 0 och kan varmt rekommenderas.

    Durban Poision (?) – hört mycket bra, finns några som odlat den och ska ENLIGT UPPGIFTER lukta väldigt lite. Ska också vara potent.

    LowRyder X (NordenSeeds) – odlaren här på forumet som kör en chassi odling sa att dom luktade nästan noll. Tror man på honom så är det ett alternativ, om du är sugen på AF. Dom plantorna jag sett (här på forumet) har varit fina, kommer även köra dom själv om post gudarna skulle vilja samarbeta -,-‘

    Resten har jag glömt. Ska kolla om jag hittar tråden! Peace

    Edit:
    Här är en: https://swecan.org//viewtopic.php?t=58666&highlight=od%C3%B6r+l%C3%A5g

  • kimpan

    Member
    2011-06-10 at 13:32

    Jag odlar LowRyder X i ett chassi och dom har börjat lukta en hel del nu. Jag satt dem i jorden för 16 dagar sedan. Detta är iofs min första odling så jag vet inte hur mycket som är mycket men jag känner den distinkta sura lukten (luktar gott) direkt när jag kommer in i lägenheten. Jag har ett tunt lager kolfilter designad för kattlåder vid utblåset men det verkar inte hjälpa direkt.

  • Slummer

    Member
    2011-06-10 at 17:17

    Jag har haft det svårt med balansgången mellan lukt och ljud, men ljud kan man komma undan med där lukten helt säkert torskar en..
    195m2/s inlinefläkt och ett kolfilter..900-1100 beroende på filter? (inklusive frakt beställt från svensk site, tar i lite men rekomenderar t.ex. mini-line för små utrymmen)

  • derrick_zeel

    Member
    2011-06-11 at 15:54

  • derrick_zeel

    Member
    2011-06-20 at 20:18

  • bajarn

    Member
    2011-06-27 at 13:06

    hejsan det skulle vara lite kul med update på ditt bygge. har följt tråden då jag kommer försöka bygga nått liknande om ett tag!
    Fast jag kommer köra med HPS då jag fick en 400w med ballast för en riktigt billig slant!

Log in to reply.