• baralillajag

    Member
    2010-07-16 at 22:43

    @swex wrote:

    Det är skillnad på effektivitet, faktisk en rätt mätbar skillnad 😆

    Lär mig – visa mig lite siffror som en hyfsat påläst gammal uttråkad ingengör kan uppskatta 😉 (mao kom inte dragandes med lumen).

    Sinsemillan – Lär mig hur jag ska odla på ditt sätt, så testar jag … så får vi se om min våg är lika illa kalibrerad då. :)
    Håller nämligen på att avluta för säsongen (kört 11/13 i 6 veckor nu) och kanske kan köra ett test med ditt odlingssätt framåt slutet av augusti – efter mitt fröplantprojekt löpt så långt att det finns plats.

  • alethea

    Member
    2010-07-16 at 23:01

    @baralillajag wrote:

    @swex wrote:

    Det är skillnad på effektivitet, faktisk en rätt mätbar skillnad 😆

    Lär mig – visa mig lite siffror som en hyfsat påläst gammal uttråkad ingengör kan uppskatta 😉 (mao kom inte dragandes med lumen).

    Sinsemillan – Lär mig hur jag ska odla på ditt sätt, så testar jag … så får vi se om min våg är lika illa kalibrerad då. :)
    Håller nämligen på att avluta för säsongen (kört 11/13 i 6 veckor nu) och kanske kan köra ett test med ditt odlingssätt framåt slutet av augusti – efter mitt fröplantprojekt löpt så långt att det finns plats.

    Mig med mig med, jag vill också veta och förstå.Hur man mäter och så.

  • reaper

    Member
    2010-07-17 at 10:59

    @baralillajag wrote:

    @swex wrote:

    Det är skillnad på effektivitet, faktisk en rätt mätbar skillnad 😆

    Lär mig – visa mig lite siffror som en hyfsat påläst gammal uttråkad ingengör kan uppskatta 😉 (mao kom inte dragandes med lumen).

    Lära dig, det skulle verkligen behövas. du om någon skall inte
    prata om att sprida lögner om odlande. men här har du lite
    siffror du ville se.

    600W MH, ca 15 cm avstånd, ca 1200 mikromol.
    Hydro Grow LED 205W, ca 15 cm avstånd, ca 1500 mikromol.
    Lumigrow LED 205W, ca 15 cm avstånd, ca 600 mikromol.

    https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=173290

  • kidsmoke

    Member
    2010-07-17 at 11:08

    En sak jag har funderat över med det här måttet “g/w” är vilken faktor antalet plantor spelar i det. Alltså om man har ett tält med säg 5 plantor och en 250w hps och har en yield på 1g/w. Får man då 250g totalt (alltså 50g/planta) eller 1250g totalt (250g/planta). Om antalet plantor inte spelar någon roll så borde man alltså fortfarande få 250g totalt och alltså bara 25/planta om man klämmer in 10plantor i tältet. Isf blir det ju intressant att veta vad som är max yielden på plantorna så att man får precis rätt mängd plantor/watt.

    Skulle gärna vilja ha lite upplysning i hur måttet g/w fungerar. Är jag ute och cyklar?

    Edit: Har googlat lite nu och kommit fram till att det är oberoende av plantor. Men plantorna spelar såklart en roll i vilken yield man får och således kan de påverka effektiviteten i g/w.

  • baralillajag

    Member
    2010-07-17 at 13:32

    @DIndica wrote:

    @baralillajag wrote:

    @swex wrote:

    Det är skillnad på effektivitet, faktisk en rätt mätbar skillnad 😆

    Lär mig – visa mig lite siffror som en hyfsat påläst gammal uttråkad ingengör kan uppskatta 😉 (mao kom inte dragandes med lumen).

    Lära dig, det skulle verkligen behövas. du om någon skall inte
    prata om att sprida lögner om odlande. men här har du lite
    siffror du ville se.

    600W MH, ca 15 cm avstånd, ca 1200 mikromol.
    Hydro Grow LED 205W, ca 15 cm avstånd, ca 1500 mikromol.
    Lumigrow LED 205W, ca 15 cm avstånd, ca 600 mikromol.

    https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=173290

    Vilken yta bestrålade resp ljuskälla?

  • baralillajag

    Member
    2010-07-17 at 13:39

    @Kidsmoke wrote:

    En sak jag har funderat över med det här måttet “g/w” är vilken faktor antalet plantor spelar i det. Alltså om man har ett tält med säg 5 plantor och en 250w hps och har en yield på 1g/w. Får man då 250g totalt (alltså 50g/planta) eller 1250g totalt (250g/planta). Om antalet plantor inte spelar någon roll så borde man alltså fortfarande få 250g totalt och alltså bara 25/planta om man klämmer in 10plantor i tältet. Isf blir det ju intressant att veta vad som är max yielden på plantorna så att man får precis rätt mängd plantor/watt.

    Skulle gärna vilja ha lite upplysning i hur måttet g/w fungerar. Är jag ute och cyklar?

    Edit: Har googlat lite nu och kommit fram till att det är oberoende av plantor. Men plantorna spelar såklart en roll i vilken yield man får och således kan de påverka effektiviteten i g/w.

    g/w är egentligen inget bra mått (men det menas total skörd per watt) då även tiden spelar in. Själv använder jag g /(w * vecka).

    Det viktigaste är egentligen att fylla utrymmet så pass mycket att det mesta ljuset används av plantan. Sen kan skörden öka lite ytterligare om antalet ökar – men denna ökning är förhållandevis mindre , och det extra jobb fler plantor innebär kanske inte kompenserar den extra skörden det ger (beroende på hur mycket tid man har såklart).

  • reaper

    Member
    2010-07-18 at 10:35

    @baralillajag wrote:

    @DIndica wrote:

    @baralillajag wrote:

    Lär mig – visa mig lite siffror som en hyfsat påläst gammal uttråkad ingengör kan uppskatta 😉 (mao kom inte dragandes med lumen).

    Lära dig, det skulle verkligen behövas. du om någon skall inte
    prata om att sprida lögner om odlande. men här har du lite
    siffror du ville se.

    600W MH, ca 15 cm avstånd, ca 1200 mikromol.
    Hydro Grow LED 205W, ca 15 cm avstånd, ca 1500 mikromol.
    Lumigrow LED 205W, ca 15 cm avstånd, ca 600 mikromol.

    https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=173290

    Vilken yta bestrålade resp ljuskälla?

    Ytans “egenskap” ser du, ytans “area” är m2,
    eller LI-250A visar i detta fallet mikromol/m2/sek.
    “foton densitet / foton flux / fotosyntetiska fotoner = PPFD”
    fotosyntetisk foton flux densitet

  • baralillajag

    Member
    2010-07-18 at 15:41

    @DIndica wrote:

    @baralillajag wrote:

    @DIndica wrote:

    Lära dig, det skulle verkligen behövas. du om någon skall inte
    prata om att sprida lögner om odlande. men här har du lite
    siffror du ville se.

    600W MH, ca 15 cm avstånd, ca 1200 mikromol.
    Hydro Grow LED 205W, ca 15 cm avstånd, ca 1500 mikromol.
    Lumigrow LED 205W, ca 15 cm avstånd, ca 600 mikromol.

    https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=173290

    Vilken yta bestrålade resp ljuskälla?

    Ytans “egenskap” ser du, ytans “area” är m2,
    eller LI-250A visar i detta fallet mikromol/m2/sek.
    “foton densitet / foton flux / fotosyntetiska fotoner = PPFD”
    fotosyntetisk foton flux densitet

    Hur mycket fotoner strålade varje ljuskälla ut totalt?
    Eftersom MH:s effektivitet ligger på i alla fall uppemot 30% så borde alltså LED ligga på runt 100% enligt dessa siffror, vilket givetvis är fullkomligt orimligt.
    En expert på LED angav LED-effektiviteten till 22, 30 resp 40% beroende på teknologin bakom (drivdel ej medräknad). De på 40% var riktigt dyra och fanns bara i blått då jag läste det.

Page 3 of 3

Log in to reply.