• baralillajag

    Member
    2010-07-15 at 00:39

    @sinsemillan wrote:

    @TheMentalist wrote:

    hahaha, jadu baralillajag, dom har visst inte läst din bilddagbok ;)

    Jo då den har jag sett, men dom siffrorna stämmer inte, baralillajag är säkert en grym odlare men 2,5 g/W med le har jag aldrig sett något i närheten av varken i eget odlande, på swecan eller andra utländska forum. Så du menar att det är möjligt att skörda 500g torkade buds med enbart en 200w le? 😯

    2gpw med LE som har reflektor, samt en bra yieldande strain på 10 veckor, är fullt möjligt om man kör rullande odling (vilket alltid är det smartaste – om nån inte förstått varför så kan jag förklara), medans 2,5 skulle vara mycket svårt med en 10 veckors strain.

    Jag har bara kört DieselRyder under LE, som experiment, men då har jag bara haft vitmålade ytor och dåligt placerad lampa (ingen reflektor) pga att jag fick plocka ihop vad jag hittade.
    Men resultaten visar att DR samt high-yieldplanta under lysrör (12/12) med bra reflektor ger runt 0.12 resp 0.24 g/(watt * vecka).
    DR under mina LE (24/7) ger också runt 0.12 medans under lysrör med samma ljustimmar ger de ca 0.16 gpwv (om jag minns rätt).
    Utifrån dessa siffror kan man uppskatta att 12/12 med LE och DR borde ge runt 0.95 och en Satori ungefär det dubbla – med reflektor skulle de ge något mer….så runt 2gpw är nog inga jättesvårigheter.
    (hoppas ni hängde med i resonemanget med gpwv som jag använder som mått)

    Om man kör hydro eller jord spelar egentligen ingen roll så länge plantan har syre i rotpartiet (lite större kruka vara fördel vid ren jordodling).

    Har dessvärre inga LE-lampor kvar nu, och inga pengar till nya…. men kan väl visa detta med några Satori eller liknande till hösten, om nu nån är intresserad.

    Men det jag skrev angående LE var att 0,5-1 gpw är lätt om man följer de enkla råden som jag upprepar i punktlistan längst ner. ;-)

    Lullezor – Jag får ju knappast nån vinning i att övertyga dig, om det nu över huvudtaget går att få dig övertygad. Det bästa är att du testar själv… då blir det svårare att inte tro. 😉

    Och det är enkelt – förutom de självklara sakerna med bra reflektor, reflekterande väggar, jämn ljusintensitet, rullande odling, syre till rötterna och att inte ge plantorna för mycket mineraler (hydro-riktvärde 0,7-1g N/10 liter beroende på ljusintensitet) så finns det bara 3 riktigt viktiga saker:

    1. Ställ plantorna tätt så ljuset används av dem.
    2. Håll temperatur på 28-30 grader.
    3. Undvik koldioxidbrist.

  • swex

    Member
    2010-07-15 at 13:42

    @sinsemillan wrote:

    @TheMentalist wrote:

    hahaha, jadu baralillajag, dom har visst inte läst din bilddagbok ;)

    Jo då den har jag sett, men dom siffrorna stämmer inte, baralillajag är säkert en grym odlare men 2,5 g/W med le har jag aldrig sett något i närheten av varken i eget odlande, på swecan eller andra utländska forum. Så du menar att det är möjligt att skörda 500g torkade buds med enbart en 200w le? 😯

    Isåfall är det baralillajag som har lyckats med detta i världen vilket får mig att tvivla. Och sen måste jag isåfall vara en väldigt gammal och värdelös odlare själv :?

  • baralillajag

    Member
    2010-07-15 at 13:48

    @swex wrote:

    @sinsemillan wrote:

    @TheMentalist wrote:

    hahaha, jadu baralillajag, dom har visst inte läst din bilddagbok ;)

    Jo då den har jag sett, men dom siffrorna stämmer inte, baralillajag är säkert en grym odlare men 2,5 g/W med le har jag aldrig sett något i närheten av varken i eget odlande, på swecan eller andra utländska forum. Så du menar att det är möjligt att skörda 500g torkade buds med enbart en 200w le? 😯

    Isåfall är det baralillajag som har lyckats med detta i världen vilket får mig att tvivla. Och sen måste jag isåfall vara en väldigt gammal och värdelös odlare själv :?

    Jag ska genast sluta upp med mina dumheter och satsa på 0,2 gpw istället, men plantorna ser så jäkla taniga ut då. :?

  • swex

    Member
    2010-07-15 at 13:55

    @baralillajag wrote:

    @swex wrote:

    @sinsemillan wrote:

    Jo då den har jag sett, men dom siffrorna stämmer inte, baralillajag är säkert en grym odlare men 2,5 g/W med le har jag aldrig sett något i närheten av varken i eget odlande, på swecan eller andra utländska forum. Så du menar att det är möjligt att skörda 500g torkade buds med enbart en 200w le? 😯

    Isåfall är det baralillajag som har lyckats med detta i världen vilket får mig att tvivla. Och sen måste jag isåfall vara en väldigt gammal och värdelös odlare själv :?

    Jag ska genast sluta upp med mina dumheter och satsa på 0,2 gpw istället, men plantorna ser så jäkla taniga ut då. :?

    Ne det är nog jag som ska sälja av alla högkostnads saker när det tydligen funkar ändå :?

  • billball420

    Member
    2010-07-15 at 14:01

    Det är inte alltid den med de dyraste skidorna, som är snabbast i backarna. 😉

    bill

  • baralillajag

    Member
    2010-07-15 at 14:53

    Men med fin utrustning så får man ett tryggare odlande som kräver mindre jourtjänst – jag måste oftast improvisera lösningar på problem som uppkommer just för att utrustningen är så bristfällig.
    Så dyra skidor innebär viss trygghet.

  • swex

    Member
    2010-07-15 at 16:59

    @billball420 wrote:

    Det är inte alltid den med de dyraste skidorna, som är snabbast i backarna. 😉

    bill

    @baralillajag wrote:

    Men med fin utrustning så får man ett tryggare odlande som kräver mindre jourtjänst – jag måste oftast improvisera lösningar på problem som uppkommer just för att utrustningen är så bristfällig.
    Så dyra skidor innebär viss trygghet.

    Ja du verkar ha en som backar upp dig i det du säger så jag ska inte kalla det lögn men fortfarande så klingar det fel i mina öron.

  • sinsemillan

    Member
    2010-07-15 at 17:38

    Inte ens Stenmark kommer upp i 2,5g/w. Ärligt har själv odlat i 10 år och säger inte att jag är bäst i världen men har heller aldrig sätt någon i närheten av dom siffrorna på internationella forum som har mängder med riktigt duktiga odlare. Så jag säger:

    Eller så är det fel på baralillajag’s våg :D

  • lullezor

    Member
    2010-07-15 at 18:08

    CFL är väl inte ens i närheten av de effektivaste ljusen heller, det som ger mest g/w just nu är väl hps/led. Skulle vilja se hur du räknar baralillajag 😉 .

  • baralillajag

    Member
    2010-07-16 at 02:06

    Sinsemillan – Först och främst så finns det inga “priser” eller medaljer i Sverige för odling av detta slaget, endast straff – så det är knappast troligt att jag skulle ljuga då motiv saknas.
    Dessutom försöker jag kämpa emot lögnerna, dvs myterna som florerar runt odlande. Har väl i stort gett upp detta eftersom de flesta verkar mer kära i just myter/lögner, än i verkligheten. Det är okay, alla som vill anamma alla myterna får göra det.
    Jag odlar bara för att jag tycker det är kul och vill lära mig nya saker. Orsaken till att jag presenterar det här är att jag hoppas det ska inspirera (med ökad risk för egen del), och förhoppningsvis kanske ge nån ny kunskap allt eftersom jag delger det jag själv lär mig. Trodde ju aldrig att nån skulle ta illa vid sig.
    Orsaken till att du inte ser nån annan producera det man borde är kanske för att de som gör det lämnar forumen då de blir förolämpade efter de försökt delge sitt odlande, eller?

    Testa själv istället för att dömma (kostar inte mycket), eller försök motbevisa mig vetja – det kommer ge dig mer, jag lovar! 😉

    Lullezor – Ingen egentlig skillnad i effektivitet på HPS, Lysrör eller LED.
    LE använder sig av T3, som möjligen är något mindre effektivt än tjockare rör (T8 och /5) vid aktuell temperatur, men det som möjligen drar ner effektiviteten ytterligare är uppbyggnaden samt att drivdonseffekten är medräknad i dess energiåtgång.
    Men effektiviteten på ljuset är i alla fall knappast avgörande iom att temperaturen och koldioxiden är så mycket kraftigare faktorer för slutresultatet.

  • duidui48

    Member
    2010-07-16 at 06:01

    @billball420 wrote:

    Det är inte alltid den med de dyraste skidorna, som är snabbast i backarna. 😉

    bill

    ..eller…Det är inte alltid den med den bästa kvalla på skidorna som är snabbast i spåret,utan den som har den bästa vallan…Tror det var Gunde som myntade det uttrycket..eller kanske var det jag själv som i ren spontanitet var tvungen att kladda ner din tråd 😳 😉

    //DuiDui :) 8) 😉

  • swex

    Member
    2010-07-16 at 08:27

    @baralillajag wrote:

    Sinsemillan – Först och främst så finns det inga “priser” eller medaljer i Sverige för odling av detta slaget, endast straff – så det är knappast troligt att jag skulle ljuga då motiv saknas.
    Dessutom försöker jag kämpa emot lögnerna, dvs myterna som florerar runt odlande. Har väl i stort gett upp detta eftersom de flesta verkar mer kära i just myter/lögner, än i verkligheten. Det är okay, alla som vill anamma alla myterna får göra det.
    Jag odlar bara för att jag tycker det är kul och vill lära mig nya saker. Orsaken till att jag presenterar det här är att jag hoppas det ska inspirera (med ökad risk för egen del), och förhoppningsvis kanske ge nån ny kunskap allt eftersom jag delger det jag själv lär mig. Trodde ju aldrig att nån skulle ta illa vid sig.
    Orsaken till att du inte ser nån annan producera det man borde är kanske för att de som gör det lämnar forumen då de blir förolämpade efter de försökt delge sitt odlande, eller?

    Testa själv istället för att dömma (kostar inte mycket), eller försök motbevisa mig vetja – det kommer ge dig mer, jag lovar! 😉

    Lullezor – Ingen egentlig skillnad i effektivitet på HPS, Lysrör eller LED.
    LE använder sig av T3, som möjligen är något mindre effektivt än tjockare rör (T8 och /5) vid aktuell temperatur, men det som möjligen drar ner effektiviteten ytterligare är uppbyggnaden samt att drivdonseffekten är medräknad i dess energiåtgång.
    Men effektiviteten på ljuset är i alla fall knappast avgörande iom att temperaturen och koldioxiden är så mycket kraftigare faktorer för slutresultatet.

    Det är skillnad på effektivitet, faktisk en rätt mätbar skillnad 😆

  • majoren

    Member
    2010-07-16 at 08:53

    finns det nå bilder på odlingen som påstås ha get 2,5g/w med le? känner mig minst sagt lite skeptisk. tycker ts ska skaffa sig en 250w hps & en kanalfläkt med kolfilter. röker du själv kommer du antagligen inte tjänna nå pengar på en sån liten garderob. inte mycket iaf.

  • Anonymous

    Guest
    2010-07-16 at 12:06

    Klart det är den med dom bästa prylarna som får bäst resultat. Varför finns det då bra prylar annars för? För att få dåligt resultat? 😯

  • alethea

    Member
    2010-07-16 at 12:35

    @sinsemillan wrote:

    Inte ens Stenmark kommer upp i 2,5g/w. Ärligt har själv odlat i 10 år och säger inte att jag är bäst i världen men har heller aldrig sätt någon i närheten av dom siffrorna på internationella forum som har mängder med riktigt duktiga odlare. Så jag säger:

    Eller så är det fel på baralillajag’s våg :D

    :clap:

Page 2 of 3

Log in to reply.