Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 400W lampa eller 600W, 600w digistar ballast inställd 400W

  • 400W lampa eller 600W, 600w digistar ballast inställd 400W

    Posted by brasshasse on 2012-02-25 at 16:56

    Hej,

    Det är så att jag har köpt en digital ballast som är lämpad för 600W lampor. Man kan ställa in ballasten på 4 olika lägen. Jag märkte fort att jag inte kunde ha den inställd på 600W. 400W passar perfekt.
    Jag vet att ballasten kan använda både 400W och 600W lampor.

    Jag ska nu köpa lite nya lampor här i dagarna. Jag tänkte eventuellt köpa en 400W MH och en HPS, men är osäker på watt och HPS varianten med lite blått ljus i sig.
    .
    Om man köper en HPS med blått ljus i sig. Behöver man inte en MH lampa då?

    Vilket alternativ tror ni ger mest och varför?

    1. 600W HPS lampa som är ‘nerdimmrad’ till 400W
    eller
    2. 400W HPS lampa och ställa in 400W på ratten.

    Vad ger mest lumen? Jag har sökt runt men finner inga svar.

    Ha det gott.

    replied 12 years, 1 month ago 4 Members · 5 Replies
  • 5 Replies
  • mad_hatter

    Member
    2012-02-26 at 17:43

    De kommer ge precis samma eftersom ballasten är på 400w. Alltså kommer det bara 400w till lampan varken mer eller mindre (om man inte är petnoga å räknar med allt motstånd och tappning i kontakter m.m men det är så lite så de bryr vi oss inte om).
    Om du använder en 600w lampa så kommer du inte tjäna något på det snarare motsatsen, Eftersom den inte får de 600w den är gjord för så kan den i absoluta värsta fall feltända och gå sönder. Har du mega otur så kan den spricka och giftiga gase läcker ut över dina plantor å de vill vi ju inte :P
    Lumen borde vara helt oförändrat det med.

    En HPS med lite blått ljus är inte lika efektiv som en MH för just vegg men det är helt klart rekommenderat att ha lite blått ljus i blomm. Dj Short (mannen bakom BlueBerry m.fl.) rekomenderar starkt i hans bok användning utav blandat spektrum i blomm just för att få fram färger och smaker i budsen/plantorna. Detta är något jag helt klart har märkt skillnad på i mina tester jag haft. Så jag skulle varmt rekommendera en HPS bulb med blått ljus om man inte använder lysrör för att kompletera med :)

    Bless

  • skev

    Member
    2012-02-27 at 13:21

  • brasshasse

    Member
    2012-02-27 at 13:29

    Jag har sett att lampan har blixtrat till när den försökt tända. Sen är den mörk i en minut sen tänder den igen och lyckas oftast.

    Det blir en 400W hps med blått i sig och en MH om plånboken tillåter.

  • brasshasse

    Member
    2012-03-16 at 13:02

    Är det verkligen så att lampan kan gå sönder? Ballasten är ju byggd för att just dimmra HPS-lampor?

    Fortfarande lite osäker på vilken watt som ska inhandlas.

    Det blir en 400W MH, tror att jag köper en 600W HPS och slänger in ett gäng fläktar till.

    I värsta fall så blir det en 600W lampa ställd på 400W, vilket den ska klara av enligt tillverkaren i alla fall.

  • harlev

    Member
    2012-03-18 at 14:23

    400w lyser starkast i odlingsynpunkt
    (med tanke på att du kan ha dom närmare plantan än 600w pga strålningsvärme, och du får inte samma ljusbortfall)

    hur det blir i en luftkyld reflektor vet jag inte.
    med en strain som tål hög värme kanske du kan ha 600w i samma läge?
    kompenserar du dessutom värmen med hög luftfuktighet så blir det en bättre slutproduktion har jag hört.

    så inget är satt i sten du får pröva dig fram vad som passar bäst för dig ^^

Log in to reply.