Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 400w hps (Luminous flux:47000 Color temperature: 2000

  • 400w hps (Luminous flux:47000 Color temperature: 2000

    Posted by reaper on 2006-11-16 at 12:43

    Jag har precis köpt lampan som står på topicen, och undrar bara, vad är det optimala avståndet mellan plantan och ljuset? samt bör man ha en fläkt hos plantan när man använder 400W? Sist men inte minst, hur många plantor tror ni man kan hålla i otimal form med en 400W lampa?
    otroligt tacksam för svar..

    replied 17 years, 5 months ago 2 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • pinkhaze

    Member
    2006-11-16 at 12:52

    @Prophet wrote:

    Jag har precis köpt lampan som står på topicen, och undrar bara, vad är det optimala avståndet mellan plantan och ljuset? samt bör man ha en fläkt hos plantan när man använder 400W? Sist men inte minst, hur många plantor tror ni man kan hålla i otimal form med en 400W lampa?
    otroligt tacksam för svar..

    40 cm men kolla tempen med hand-tricket o så…
    ja till fläkten
    beror på hur stora plantor du tänkt odla o hur stort ditt utrymme är. kolla i min länk nedan så får du fler svar.
    -ph

  • reaper

    Member
    2006-11-16 at 12:52

    Sikta på runt 40 cm från toppen på plantan.
    Angående fläkt så beror det på utrymmet. Du vill ju hålla runt 27 grader i odlingutrymmet. Vill du dessutom ha det luktfritt så krävs fläkt och kolfilter. Hur många plantor beror på hur du tänkt dig att odla.
    Jag vet en som kör 25 st. Själv skulle jag nog kört 3-6 beroende på sort.

  • reaper

    Member
    2006-11-16 at 12:55

    Tack för dem snabba svaren :)jag tänkte förhoppningsvis oddla dem breve fönstret? jag vet att det är vinter och kallt och allt, fast tänkte om man kan ha lampan på en bra position så borde den få bra och naturlig luft hela dagen? och det finns ingen risk att grannarna ska känna lukten av den så det är skönt..

  • reaper

    Member
    2006-11-17 at 11:18

    @Prophet wrote:

    Tack för dem snabba svaren :)jag tänkte förhoppningsvis oddla dem breve fönstret? jag vet att det är vinter och kallt och allt, fast tänkte om man kan ha lampan på en bra position så borde den få bra och naturlig luft hela dagen? och det finns ingen risk att grannarna ska känna lukten av den så det är skönt..

    Men du tror inte dom ser skenet från en 400w hps? Dom kommer ju tro att det har landat ett ufo eller nåt.

  • reaper

    Member
    2006-11-17 at 15:12

    haha mjo, jag kopplade in den igår och den lös up ganska mycket mer än vad jag trodde :P
    jag har en garderob med två dörrar och sen tre låd fack under högra dörren.. så det jag gjorde var att såga sönder träet ovanför första lådfacket, sen sparkade jag sönder dem två första låderna..
    så nu står plantorna på sista lådan längst ner, och har ljuset på ett perfekt sågat håll i garderoben :D funkar ganska utmärkt, har en stor normal husfläkt vidsidan av garderoben, låter den blåsa in luft 24/7 och har mellersta dörren i lådfacket lite halvöppet, den står ungefär på en konstant 29-30 grader.. :)
    så nu borde inte grannarna klagga på att dem ser ufon genom mitt rum :D

  • reaper

    Member
    2006-11-17 at 17:02

    Macgyver, precis så ska det va, det gillar jag hehe. Allt som behövs för en lyckad setup är: hammare, kniv, ett bågfilsblad och en jävla massa aluminiumtejp 😆

  • reaper

    Member
    2006-11-18 at 17:46

    Hettan i garderoben är just nu på en ca 30 grader, dock inte över runt 28-30, är det bra? har en fet fläkt som blåser konstant på den och så också..
    Föresten så har jag precis lagt ner mitt frö i jorden, så nu har jag läst på en massa och det är visst bra att ha ett par LE lampor i början så att blomman inte bränner sönder sig, någon som vet om det är möjligt att köpa LE lampor på clas ohlsons? bara för att ha dem i början och sedan switcha till min 400W

    tacksam för svar..

Log in to reply.