Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken 400W HPS klädkammar odling med Pure Power Plant.

  • 400W HPS klädkammar odling med Pure Power Plant.

    Posted by reaper on 2009-02-19 at 11:25

    Tjena!

    Då har man äntligen satt på sej dom gröna fingrarna. Har aldrig odlat något i hela mitt liv, förutom krasse någon gång på dagis.

    Men nu är det iallafall dags.

    Setup

      * Grolux, 400W HPS med tillhörande ballast.
      * Upphängningsrelar, för enkelt upp och nedskjutning vertikalt av lampan.
      * Aluminium reflektor.
      * 3x22cm krukor
      * 3*6cm plastkärl.
      * Hasselfors Garden, Så- och kaktusjord.
      * Plantagen, Jord med mini leka kulor.
      * Leka kulor.
      * Blåkorn, flytande, som näring. NPK 8-3-5
      * PK 13-14 som blommningsnäring
      * 2 x 27 cm bordsfläkt
      * 3 x Pure Power Plant Sativa/Indica från Nirvana Seeds
      * Termometer
      * Timer
      [/list:u]

      Ganska billigt hittils, ligger nog på 1500 för hela köret.

      Strainen jag ska prova mej på är PPP, har sett i många bild serier att den ska funka fin fint och är relativt lättskött, inga lukta för mycket osv.

      Körde “pappers-metoden”

      och jag imorse slog dom ut, små 3 mm långa groddar som stack ut. Tyvärr var en av dom tre bara uppsrucken och grodden hade inte slagit ut helt. Utan nästan korvat sej i skalet.

      Mitt utrymme är en klädkammare, med en garderob som jag tänker köra med öppen dörr pga. att jag inte kan borra några hål i den. Borde ju funka bra.

      http://img4.imageshack.us/my.php?image=image036lc4.jpg

      Har ventialtion som går utåt, en går nedåt till lägenheten under, som jag då tätat igen med en plastpåse (hoppas dom inte märker)
      🙄 Och sedan går den troligtvis upp på taket.

      Rummet är ganska kallt , så jag hoppas att det går med värmen från den starka 400W lampan.

      Dom små liven är planterade och klara, lampan lyser snabbare en kameran… 😆

      Liten närbild på mina babys.

      Så, lite frågor.

      Vad tror ni om värmen?
      Vad tror ni om lukten och ventilationen, är kolfilter och kanalfläkt ett måste? Isåfall, kan jag bara ha den stående i rummet?
      Hur mycket ska jag vattna i början?
      Är utrymmet för litet?

      Stay tuned och vänta in tills jag fixar bättre kamera… 😉

    replied 15 years ago 6 Members · 28 Replies
  • 28 Replies
  • reaper

    Member
    2009-02-19 at 11:53

    Tja!

    haha ventilationen som går till lägenheten under sitter väll inte inne i garderoben? isf känns det väll lite ostealth med plastpåse om det skulle lukta.
    hur som helst hur det blir med fukt är jag inte säker helt säker på, vissa på forumet säger ju att man ska ha en fuktare för att få upp fukten till 60-80%..
    det kanske blir lite svårt att få upp fukten om du skall köra med öppna dörrar på garderoben.. men jag är inte helt säker, ett proffs får svara på det =) när det gäller lukt och sådär så beror det på vad du kör för strain och hur viktigt det är att det är lukt fritt.. jag som bor jävligt litet har köpt ett fett kolfilter och fläkt bara för att hålla det super stealth=) men då blir det ju dyrare också…om du är osäker på sådan som vattning etc så läs den här enkla odlings guiden https://swecan.org/modules.php?name=News&file=article&sid=146 för att få reda på basics lixom =)
    så kan det var abra med en hygromätare så att du ser vad fukten ligger på i garderoben=) finns billigt på Clasohlsons.
    hare.!

  • sodapop

    Member
    2009-02-19 at 13:01

    förstår inte riktigt hur du menar där med vent.. blockerar du grannens pipa upp i kanalen och ut ur skorsten? låter inte som en bra ide såna fall..
    jag skulle låta det va och ha den lilla utsug du har på din pipa sen koppla en data fläkt som blåser direkt på bulben så att värmen inte blir
    så koncentrerad och ta till vara på värmen den skapar eftersom du har kallt därinne.och sen vifta med dörren ofta för att få in frisk luft

    luftfuktighet är något överskattat med risk för mögel särskilt i blom fasen när blommorna är feta å mkt löv. spruta lite med en handspruta duger prima i vegg.
    men har du en stor odling kan du tjäna på att installera luftfuktare ,annars känns det lite overkill enligt mitt tycke..

    kolfilter o kanalfläkt är inte ett måste men att föredra. hur mkt får det lukta? ursäkta menar dofta :D

  • reaper

    Member
    2009-02-19 at 13:17

    @sodapop wrote:

    förstår inte riktigt hur du menar där med vent.. blockerar du grannens pipa upp i kanalen och ut ur skorsten? låter inte som en bra ide såna fall..
    jag skulle låta det va och ha den lilla utsug du har på din pipa sen koppla en data fläkt som blåser direkt på bulben så att värmen inte blir
    så koncentrerad och ta till vara på värmen den skapar eftersom du har kallt därinne.och sen vifta med dörren ofta för att få in frisk luft

    luftfuktighet är något överskattat med risk för mögel särskilt i blom fasen när blommorna är feta å mkt löv. spruta lite med en handspruta duger prima i vegg.
    men har du en stor odling kan du tjäna på att installera luftfuktare ,annars känns det lite overkill enligt mitt tycke..

    kolfilter o kanalfläkt är inte ett måste men att föredra. hur mkt får det lukta? ursäkta menar dofta :D

    Eftersom jag tänkt att ha den här garderoben ståendes med iallafall 2 plantor året om, så är mina krav på en “super bra” skörd inte så stor.

    Men såhär ser ungefär mitt hus ut.

    http://img14.imageshack.us/my.php?image=namnlsyi9.png

    Det är bara tvåvåningar men det är typ studentbostäder. Hoppas att ni förstår ritnignen, satt med laptop platta och försökte rita… 😆

  • reaper

    Member
    2009-02-19 at 13:26

    Gör om gör rätt :S
    det är iaf den första känslan jag fick.

    Det kommer lukta. Din plastpåse litar jag inte mycket på.
    om du nu ska göra en odling varför gör du det inte på rätt sätt? :S

    varför lägga ner så mycket tid på något som kanske inte kommer funka.

    det jag skulle göra om jag var du är att göra ett borr hål i toppen på garderoben. köpa en fläkt + kolfilter. göra ett mindre hål på någotställe för intag. OBS att insugshålet måste vara mindre än utblåshålet. Då blir det ett litet vakum i garderoben.

    Jag skulle även rekomendera lister så att garderoben blir helt tät.
    dumpa din plastpåse och begränsa lukt osv till ett område.

    om det är värmen du oroar dig för skaffa dig en cooltube till lampan.

    om du nu tycker detta är dyrt?
    se det som en investering. om du vill ha tillbaka pengarna kan du ju sälja halva första skörden så har du tjänat en slant på det hela också?

    peace

  • sodapop

    Member
    2009-02-19 at 13:35

    ja det där ser bra ut.helt ok ritning. bra du bor närmast skorsten..du kan va fräk och strypa grannens utsug om du vill. ta en titt på personen i fråga(grannen under)
    vilken typ det är och vilket umgänge denne har.utvärdera noga situationen.

    ja du skulle kunna strypa deras vent och koppla på kanalfläkt och kolfilter dirket på ditt utsug eftersom du inte har några grannar/pipor ovanför dig.

    men det är smått fel omoraliskt att strypa nåns vent bara så där, men det är ju för en god gärnings skull :)
    va försiktig säger jag bara! helt plötsligt kan det va ett gäng sotare som läser av vad som händer med venten i ditt hus som knackar på just din dörr.

    att odla inomhus är att läsa av och utvärdera möjligheterna ens utrymme har. men det är det som är det näst roliga med det hela.skördningen är kuligast..

  • reaper

    Member
    2009-02-19 at 13:50

    @HomeGrowth wrote:

    Gör om gör rätt :S
    det är iaf den första känslan jag fick.

    Det kommer lukta. Din plastpåse litar jag inte mycket på.
    om du nu ska göra en odling varför gör du det inte på rätt sätt? :S

    varför lägga ner så mycket tid på något som kanske inte kommer funka.

    det jag skulle göra om jag var du är att göra ett borr hål i toppen på garderoben. köpa en fläkt + kolfilter. göra ett mindre hål på någotställe för intag. OBS att insugshålet måste vara mindre än utblåshålet. Då blir det ett litet vakum i garderoben.

    Jag skulle även rekomendera lister så att garderoben blir helt tät.
    dumpa din plastpåse och begränsa lukt osv till ett område.

    om det är värmen du oroar dig för skaffa dig en cooltube till lampan.

    om du nu tycker detta är dyrt?
    se det som en investering. om du vill ha tillbaka pengarna kan du ju sälja halva första skörden så har du tjänat en slant på det hela också?
    peace

    Tack för din feedback, nu är det ju lite inflation på “super grow systems” här på swecan. Vilket naturligtvis är fantastiskt, men cannabisen växer ju hur bra som helst, vart den är. Och så länge den får lite gödning, växer lite och ger lite skörd så är jag nöjd. Jag och min rumskamrat lägger ca 2500 i månaden på röka tillsammans i månaden, så det kanske blir framtida projekt med cooltube och grejjer.

    Och pengar har jag inte i överflöd. Plus att jag får inte röra den där garderoben, iochmed att den är fastskruvad av hyresvärden.

    Blir nog till att jag ställer en kanalfläkt framför bäbisarna med tillhörande kolfilter lite senare, när nästa CSN kommer.

    Att sälja något finns det inte en chans att jag gör. Det här är för mej och min rummskamrat.

  • reaper

    Member
    2009-02-19 at 13:52

    @sodapop wrote:

    ja det där ser bra ut.helt ok ritning. bra du bor närmast skorsten..du kan va fräk och strypa grannens utsug om du vill. ta en titt på personen i fråga(grannen under)
    vilken typ det är och vilket umgänge denne har.utvärdera noga situationen.

    Två studenter, med en ett åring. :) Precis nyinflyttade.

    Hur mycket renar en kanalfläkt med kolfilter som bara står när växterna? Läste nånstans att det skulle rena mycket bra, nånstans här på swecan.

  • reaper

    Member
    2009-02-19 at 13:57

    lycka till….
    så länge du e nöjd så…. låt dom torka ut lite mellan vattningen(om
    du har vermiculit perlite) i jorden så är den fuktig länge…ingen näring första 3v….sen ere bara att gasa på…..

  • sodapop

    Member
    2009-02-19 at 14:06

    köp kolfilter och kanalfläkt tillsammans så att dom passar varann. får du till det, så får du bort nära 100% förutsatt att ditt filter inte blir gammalt och ineffektivt.
    bra bra unga människor med barn har hög acceptans samtidigt som dom inte vill trampa på folks tår genom att gola runt, om dom upptäcker nåt fuffens. nyinflyytade ännu bättre, då kanske dom vill ligga grannarna till lags första tiden.dvs minskar gol faktorn.

    hur som helst utvärdera alltsammans nogrannt. ta dig tid att bygga dig din setup för har du väl byggt dig ett klockverk är det bara köra på utan noja i år framöver

  • reaper

    Member
    2009-02-19 at 14:22

    @sodapop wrote:

    köp kolfilter och kanalfläkt tillsammans så att dom passar varann. får du till det, så får du bort nära 100% förutsatt att ditt filter inte blir gammalt och ineffektivt.
    bra bra unga människor med barn har hög acceptans samtidigt som dom inte vill trampa på folks tår genom att gola runt, om dom upptäcker nåt fuffens. nyinflyytade ännu bättre, då kanske dom vill ligga grannarna till lags första tiden.dvs minskar gol faktorn.

    hur som helst utvärdera alltsammans nogrannt. ta dig tid att bygga dig din setup för har du väl byggt dig ett klockverk är det bara köra på utan noja i år framöver

    Återigen tack för din feedback.

    Vill inte låta oåtkommlig för förslag, jag försöker bara förklara min ställning, att jag varken har råd eller kompetens för att göra super anordningar. 🙄

  • reaper

    Member
    2009-02-20 at 10:06

    Sådär, har döpt dom i morse vid vattningen, och det blev George, John och Paul.

    Gruppbild på lirarna:

    George som sträcker på sej. Det var faktiskt George som inte hade fått en ltien rot, så han var inte riktigt lika djupt ned som John och Paul.

    John är ju John.

    Och favvon Paul är främst. Hoppas han vinner föreställningen.

    Stängde av HPS lampan och tog kort med en annan mobilkamera.

  • sodapop

    Member
    2009-02-20 at 12:17

    så lite så..men du behöver inte ha pengar för att bygga. håll ögonen öppna efter föremål som uppgraderar din setup.hela tin!
    håll utkik efter byggen med öppna containar. dom bryr sig inte om svensons som tar för sig av deras avfall.dom ler å skrattar lite
    åt fenomenet kanske. men håll koll på när dom börjar bygga inne för då dumpar dom vent skräp och diverse bygg skivor å annat gött!
    eller så planerar du dina inköp dom kommande 6 månaderna och sprider ut kostnaderna.

    dålig ide det där att döpa dina kära förhoppningsvis blivande damer till han namn. dessutom smått gayiga jänkar namn.
    george john paul.amerikanska namn betyder ju inte ens nått som typ bill butt.eller jo faktura och arsel, det är ju fint
    george w bush is the modern symbol for the enemy to Truth and peace worldwide!
    and his name like hit’ler and many others is forever doomed…

    skulle aldrig döpa mina kära blivande kvinnor till varken george,john holmes eller butt.du kommer bara få hanar!

    sorry bad vibesen från en stukad sodapop

  • reaper

    Member
    2009-02-20 at 12:24
  • sodapop

    Member
    2009-02-20 at 12:33

    som sagt sorry om jag va lite för på där! jo dessa män du länka om gör en varm i hjärtat.

    dom har en sak gemensamnt och det är kärlek och fred och det viktigaste förståelse.. :)

  • reaper

    Member
    2009-02-20 at 15:59

    Ojoj, dom växer så det knakar.

    Paul kom upp under dagen och har nästan växt om George.

    George knakar det vidare för.

Page 1 of 2

Log in to reply.