• 400W Garderob

    Posted by reaper on 2010-03-20 at 10:06

    Hej!

    Setup:

    Plats: Garderob 570*1300*1770

    Belysning: 400W MH/HPS

    Vent: Kanalfläkt 350 m3/h

    Övrigt Cooltube, Kolfilter.

    Översikt:
    [/url]

    Fläkt/kolfilter:

    Det är första gången. Behöver all hjälp jag kan få.
    Skriv gärna synpunkter positiva som negativa.
    Övning ger färdighet.

    replied 14 years ago 7 Members · 24 Replies
  • 24 Replies
  • grabben

    Member
    2010-03-20 at 11:47

    Jag tycker att du ska skaffa en kruka och en cannabis :).

    Nej men de där ser bra ut :) Vilken strain ska du trycka in där ? Jord ?

    Sen har du ju möjlighet att sätta dit en till lampa i cooltube, är de nåt du funderar på ?

    Kul med så mycket utrymme:) Lycka till med allt! :)

  • Anonymous

    Guest
    2010-03-20 at 14:18

    Vad blir det för strain då?

  • mad_hatter

    Member
    2010-03-20 at 14:57

    Jag håller med Grabben, lite cannabis där inne skulle bli som grädden på moset :D

    Såg att du hade kopplat Cooltube > Kanalfläkt > Kolfilter, tror du sparar en hel del på din fläkt om du kopplar Kanalfläkt > Cooltube > Kolfilter för då slipper du få all varm luft i fläkten och jag har hört många säga att det ska slita på fläkten så de kan va ett litet tipps.

    Hur många plantor hade du tänkt att köra där inne?

    Har du tänkt något på luftfuktighet för tror den kommer bli lite låg där inne, ska du köra segelmetoden eller har du kanske redan en luftfuktare?

    Bless

  • reaper

    Member
    2010-03-20 at 17:55

    @Grabben: Kom över några BigBud frön för en billig penning, har fem i blöt inne på andra dygnet. Jord är det som gäller.
    Inga planer på någon mer lampa för tillfället.

    @Mad_Hatter: Förstår vad du menar med fläkten.
    Jag hade tänkt fem till att börja med. Hur många tror du jag kan köra där inne?
    Just nu ligger luftfuktigheten på 40, hur viktigt är det med optimal luftfuktighet?

    Tack för tips och visat intresse.

  • reaper

    Member
    2010-03-28 at 09:57

    Tjenare.

    Nu är det 5st BigBud satta, 3 dygn i pappersmetoden och 5 dygn under jord.

    Hur ofta ska jag vattna dem? Just nu så duschar jag dem två ggr om dagen.
    Hur nära kan jag ha lampan? Rädd för att bränna dem. :?

    Några bilder.

  • cobra_jab

    Member
    2010-03-28 at 10:09

    Du kan börja vattna dom med 2-3 dl per dag ungefär, sen bara att öka när du ser att dom dricker. Bästa sättet är att bara känna på jorden om den är fuktig.
    Har också 400 w med cooltube, har lampan ca 15 cm från topparna nu, och dom visar inga brännskador än så länge. Men ca 25-30 cm skulle jag rekommendera för att få bra spridning på ljuset. Cooltuben hjälper ju jävligt mycket för att hålla undan värmen. Utan cooltube har man ibland behövt ha lampan 1/2 meter från topparna, om inte mer..
    Utrymmet ser för övrigt jälvigt bra ut, fint med utrymme där. En bordsfläkt måste du köpa, plantorna blir starka av att det blåser på dom, samt att du får bättre luftcirkulation, att placera fläkten nära insuget är bra.

  • reaper

    Member
    2010-03-28 at 10:51

    @ cobra_jab
    Det är skönt att vara igång. Som sagt det är min första gång så vi får se hur det går. Har du nån liknande setup? Bilder?
    Då ska jag sänka lampan och tanka dem lite mer. :D
    Jag har en bordsfläkt som står vid insuget, som insug har jag två data fläktar så det ska nog göra susen.

    Tack för tipsen.

  • cobra_jab

    Member
    2010-03-28 at 13:24

    Jo, jag har liknande setup som dej, inte alls mycket som skiljer, bara lite mindre kanalfläkt, vilken är en miss, måste skaffa större inför nästa odling. Med 2 st 400 w så är den lite för vek, 180 m3 bara. Skulle haft 350 som du har.
    Länk till min bilddagbok:
    https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=68058

  • popanonikok

    Member
    2010-03-28 at 13:26

    Fint utrymme och fin setup. Lycka till med odlingen! :)

  • reaper

    Member
    2010-03-28 at 16:46

    @ cobra_jab: Kollade din dagbok :) Det ser riktigt bra ut. Lycka till med skörden.
    Hur har du kopplat din ventilation? Jag kör som du ser på bilden: Kolfilter>Kanalfläkt>Cooltube>Ut.
    Alltså Kanalfläkten suger ur kolfiltret sen blåser igenom cooltuben och vidare ut. Är det rätt att köra på det viset eller är jag helt ute och cycklar?

    @ popanonikok
    Tack så mycket!

  • cobra_jab

    Member
    2010-03-28 at 17:11

    Tack för det. Hoppas skörden blir fin, ska uppdatera i veckan dom har vuxit riktigt mycket.
    Kolfilter-cooltube-kanalfläkt har jag kopplat, så fläkten suger genom filtret och tubarna.

  • grabben

    Member
    2010-03-29 at 11:56

    Det bästa är att koppla kolfilter-kanalfläkt-cooltube så slipper fläkten att suga i sig massa varmluft hela tiden. Speciellt om man har lite högre w på sin lampa.

    Sen tycker ja att du ska sätta mer frön om du inte kör femmade frön? Jobbigt om de bara blir en eller inte nån dam 👿

  • cobra_jab

    Member
    2010-03-29 at 14:53

    @Grabben wrote:

    Det bästa är att koppla kolfilter-kanalfläkt-cooltube så slipper fläkten att suga i sig massa varmluft hela tiden. Speciellt om man har lite högre w på sin lampa.

    Ok, kanske ska testa det då, för det verkar inte som att min fläkt klarar av den värme som blir. Tack för tipset!

  • buddah

    Member
    2010-03-29 at 14:58

    @mrmayfield wrote:

    [Alltså Kanalfläkten suger ur kolfiltret sen blåser igenom cooltuben och vidare ut. Är det rätt att köra på det viset eller är jag helt ute och cycklar?

    Du har gjort helt rätt, nu blåser du genom cooltuben och ut precis som rekommenderat. Det var nån i början av tråden som sa du hade kopplat det fel men det stämmer ej! :)

    Vattna när jorden känns torr utan att vara kruttorr, kolla några cm ner.
    Snyggt utrymme, kommer följas!

  • reaper

    Member
    2010-03-29 at 16:10

    @ Grabben: Det kändes logiskt när jag installerade ventilationen, men vart fundersam när det fanns olika installationer här på forumet.
    Nej fan dem är inte femmade. Ska lägga några till i blöt. Vore rätt tråkigt om det inte blev nån feminin.

    @ Buddah: Känns som det går åt rätt håll, ska försöka uppdatera så fort det blir nån förändring.

    Uppskattar erat intresse.

    //curtis

Page 1 of 2

Log in to reply.