Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken 3Musketörernas odlingsdagbok 600W HPS/MH [3/12 nya bilder]

  • 3Musketörernas odlingsdagbok 600W HPS/MH [3/12 nya bilder]

    Posted by reaper on 2008-09-28 at 10:05

    Välkommen till de 3Musketörernas Odlingsdagbok. Bilder kommer läggas in under projektets gång!

    Vi har nu fått den mesta av vår utsrustning och väntar spännt på fröna från sensi seed. vi har tagit bort alla gammla frågor som vi redan fått svar på för att rikta mer fokus på att göra en bra odlingsdagok som det var tänkt från början. för skojs skull låter vi vår gammla setup och ritningar vara kvar så att man kan se hur vi gått tillväga från att bara vara en ide till att bli ett färdigt grow-room!

    (från första inlägget!)

    vi har tänkt starta våran egna lilla garderobs odling, och vi har läst på mycket, men vi har lite frågor vi gärna skulle vilja få svar så att allt stämmer.

    Till att börja med kan vi berätta om utrymmet vi har tänkt olda i.

    Garderoben har måtten 83x83x270. och vi har tänkt ha 4 ww planter till att börja med. (ska förmodligen köra SoG metoden i framtiden)

    Utrustning vi tänkt använda (gammal setup):

    hps lampa cooltube 400w-600w
    1 ballast
    1 stor fläkt (utsug)
    1 kolfilter
    1 fläkt (insug)
    ljuddämpning
    1 vanlig bordsfläkt
    kall luftsfuktare
    mylar

    Mätinstrument:
    ph mätare
    ec mätare
    luftfuktighets/temp mätare

    Diverse:
    luftslangar, klämmor
    krukor, olika storlekar
    jord, näring
    frön (ww)

    detta var alltså vad vi utgick från, men efter att vi fått tips och svar på frågor så slutade det med denna setupen:

    Ø125mm Cool Shade
    Electronic Ballast by BAL 600W
    Sunmaster 600W light bulb
    Lightbulb Osram – Nav-T-Super – 600W
    Cord / Wire Set for Complete Kits
    Easy Rolls – Double Pack

    Exhaust – Fan Kit 500 m³/h – 125mm Le Filtre
    Systemair Silencer – Ø 125mm – Length 60cm
    Duct Hose, soundproofed, 127 mm – SonoDec
    Varvtalsregulator (+ en dosa som ställer in varvtal efter tempraturen)
    HESI Starter-Kit Soil
    pH Test Kit, ca. 400 tests

    Digital Hygrometer/Thermometer with Memory

    Anti detection Foil (mylar)

    fröna blev Sensi Seed – WHITE WIDOW Feminised
    vi köpte även en del andra små saker.

    Nu kommer bilder på garderoben och bygget! =)

    Garderoben innan inplastning
    Bild 1

    bild 2

    Här ser ni vårt utsug och vår inplastning (hela rummet blir inplastat)
    bild 3

    Mylar tajm!
    bild 4

    bild 5

    bild 7

    Andra sidan Utsuget
    bild 8

    Utsug med mylar
    bild 9

    Ljuddämpare och fläkt installerad
    bild 10

    Även kolfiltert fick plats, great success
    bild 11

    bild 12

    Coolshadeen på plats (blev lite sne men det fixade vi med el kablen)
    bild 13

    Luftslangarna är på fast spännda, mylar ser lite bucklig ut men det rätade vi ut sen!
    bild 14

    Här ser man hur vi kopplat och så, isoleringen på den vänstra slangen har vi tejpat igen!
    bild 15

    “Instrument panelen”
    bild 16

    bild 17

    Här är allt klart, rätt bra för att vara första bygget?
    bild 18

    Rätt grymma lampor “seize does matter” =)
    bild 19

    bild 20 oh yeah

    replied 15 years, 5 months ago 4 Members · 24 Replies
  • 24 Replies
  • optimisten

    Member
    2008-09-28 at 14:09

    Först och främst bör ni skilja mellan odlingsdagböcker och nybörjarfrågor, det finns ett forum speciellt avsett för sådana frågor ni ställer.

    1) MH brukar användas i veg, se till så att er ballast är byggd för att klara även MH-lampor. Samma watt som HPS blir nog lagom.

    2) Skulle själv vilja ha digital ballast. Kostnadsfråga.

    3) Beror på utrymmet. Ni klarar er säkert på en 350 m3h, förmodligen även 225m3h om ni inte sänker varvtalet..

    4) Tvärtom. 18/6 eller 24/0 i veg (själv föredrar jag 18/6) 12/12 eller t.o.m. 11/13 i blom.

    5) Ingen aning, byggen är ganska personliga. Men det ser ut som en schysst skiss.

    Själv skulle jag haft mer golvutrymme och något lägre takhöjd, men ibland har man inte möjlighet att välja. Kör på 600HPS om ni har råd. Det ångrar ni säkert inte.

  • reaper

    Member
    2008-09-28 at 16:11

    350m^3/h-kanalfläkt bör ni definitivt skaffa, kanske t.om större. Det tråkiga är att ifall man kopplar på en varvtalsregulator så minskar trotts allt inte ljudnivån särskillt mkt som man annars kunde hoppats på :(

    Digitala ballaster verkar ha mycket högre felprocent än vanliga klassiska. Jag vill rekomendera head-natures startpaket (och sedan köpa till en MH-lampa). Mycket för pengarna och svinbillig frakt (€10 från tyskland med DHL!).

    600W är att föredra framför 400W, ni för definitivt klara er att hålla tempen under 30, framförallt med luftfuktare. Sen är det inte hela världen om tempen är över 30 men då gäller det ist att ha väldigt hög luftfuktighet.

    Förstår inte riktigt utrymmet under för fläktarna, är det för att i framtiden lätt kunna konvertera till ett hydrosystem kanske? Smart isf. Gillar att ni “bara” börjar med fyra plantor och inte sätter igång med en hel djungel direkt, blir lättare att övervara och hålla koll på då ;)

    Om ni kikar i min odlingsblog (finns i min signatur) så hittar ni tusen nybörjarmisstag och problem som vi stötte på. Kanske kan det vara till hjälp?

    Förövrigt ser det kanon ut, detta kommer garanterat att följas!

    MVH

  • reaper

    Member
    2008-09-29 at 12:58

    Utrymmet under till är främst tänkt till förvaring av allt som har med odlingen att göra, näringen, mått osv. allt som vi inte vill andra ska se.
    tänkte dessutom att man kan ha mäsken där under för att få en jämnare fördeling i den nya luften.

    cef: vad e det för fel man fått på dom? tänkte ta en fläkt med 500m3/h kostar endast ett par hundra mer. räcker denna tror du?

    detta är den nya setupen med digital ballast och coolshade (blev 135€ dyrare):

    Ø125mm Cool Shade 75.95€ (bättre än cooltube pga reflektorn?)
    Electronic Ballast by BAL 600W 139.95€
    Sunmaster 600W light bulb 59.95€ (vegg)
    Lightbulb Osram – Nav-T-Super – 600W 39.00€ (blom)
    Cord / Wire Set for Complete Kits 9.95€
    Easy Rolls – Double Pack 8.50€ (upphängning, någon som testat?)

    Exhaust – Fan Kit 500 m³/h – 125mm Le Filtre 189.00€ (ska varvas ner för tystare gång)
    Systemair Silencer – Ø 125mm – Length 60cm 59.95€
    Duct Hose, soundproofed, 127 mm – SonoDec 28.00€

    HESI Starter-Kit Soil 45.50€
    pH Test Kit, ca. 400 tests 7.70€

    Digital Hygrometer/Thermometer with Memory 14.95€

    Anti detection Foil (mylar) 12m x 1,2m 43.20€ (fan vad denna e dyr! gav ni lika mkt för er?)

    Lumagny Pocket Microscope 30x, illuminated 16.95€
    Measuring Jug 2l 8.95€
    Measuring Cup 100ml 1.90€
    Pipette / Eye Dropper 10ml 1.00€
    Special Hemp Cutter 9.99€
    Timer “Omnirex” 13.50€

    Totalt: 774 € från head-nature
    vi fattas luftfuktare, varvtalsregulator, bordsfläkt, jord och krukor så räknar med 1000kr ytterligare.
    Så totala summan: ca 8700kr

    Känns som det plötsligt blev dyrt om man jämför med andras byggen! hur mycket har ni totalt lagt ut? finns det ngt vi tagit som är onödigt? tanken är att det inte alls får synas eller höras utifrån.
    tror ni det är värt pengarena på den lite dyrare coolshaden? tog man 600w cooltube kitet istället för coolshade och digitala ballasten då blir det 135€ mindre..

    Tackar för svaren vi fått hittills!

  • optimisten

    Member
    2008-09-29 at 15:19

    det är dyrt tyvärr… Och ni verkar satsa på att köpa allt på en gång, då märks det i plånkan.

    Här är lite tips för att skära ner på kostnaderna.

    easyrolls har jag läst i andra trådar att de pajjar ganska lätt, men det är säkert väldigt praktiskt så länge det funkar. Krokar i taket och kedjor funkar bra det med… men det blir nog ungefär lika dyrt.

    Om “ph test kit” = lackmuspapper så skit i att köpa det tycker jag.. Det ger inga exakta resultat.

    Mylar är ganska dyrt.. budgetalternativet är att köpa apotekets räddningsfiltar istället… Kostar 40 kr styck, ni behöver 2 eller 3 stycken.

    Följande kanske är praktiskt, men allt annat än nödvändigt:

    Lumagny Pocket Microscope 30x, illuminated 16.95€
    Measuring Jug 2l 8.95€
    Measuring Cup 100ml 1.90€
    Pipette / Eye Dropper 10ml 1.00€
    Special Hemp Cutter 9.99€
    Timer “Omnirex” 13.50€

    Measuring jug = bringare….
    Measuring Cup = decilitermått..
    hemp cutter = Rakbladskniv?

    Ni kommer säkert vilja ha mer än en timer, varför inte köpa dem på CO istället, det blir säkert billigare.

    … ja, det där var mina synpunkter. Ta det lugnt!

  • reaper

    Member
    2008-09-30 at 16:38

    innan ni köper digital ballast, googla lite om märket och modellen! Finns många usla och många bra!

    500m^3/h kommer garanterat räcka!

  • reaper

    Member
    2008-10-01 at 08:11

    Så nu har vi beställt ventilationen och hoppas på att kunna få upp den till helgen. Det blev kitet med kolfilter och fläkt på 500m3/h, ljudisolerade slangar och en ljuddämpare, så hoppas på att det kommer bli rätt tyst!
    Skulle det låta för mkt kan man väl bygga en ljudisolerad låda om fläkten?

    Det får bli mylar, det blir ca 400 man sparar på att ta från apoteket men i och med att vi lägger ut så mycket på utrustningen så är det dumt att snåla in på en sån sak! Ph kitet kostar 7€ lite samma sak här, känns inte som något man känner av när vi är tre som delar på kostnaden, den och allt annat som är praktiskt kostar tillsammans runt 500kr så vi tar det ändå.

    Andra beställningen kommer bli lampor, ballast, reflektorn och allt annat smått. Har dock fått ett problem, jag mailade head-nature för att försäkra mig att MH lampan funkar till ballasten. Det gör den, men därimot får den inte plats i coolshaden (den är för stor). Någon av er som kan bekräfta detta? Lampan som vi tänkt är Sunmaster 600W light bulb. Lite störigt när dom skriver att alla deras lampor ska passa deras reflektorer.

  • reaper

    Member
    2008-10-01 at 09:46

    fick precis svar från head-nature. dom har en 400w lampa “Light Bulb Philips HPI-T 400 W” till vegg som passar coolshade. annars rekomenderade han cooltube om vi ska ha 600w.
    hur stor skillnad tror ni det gör om man har 400w istället för 600w till vegg? vi har 600w hps till blom. ifall skillnaden är märkbar så kankse man ändå ska ta en cooltube och om det går fästa en reflektor!

    edit: mailade nordicgrow och frågade om den lampan funkade till coolshaden (dom kallar den venture sunmaster 600w MH, men det e samma lampa antar jag). dom svarade att så länge där e E40-sockel så ska den passa.

    vad säger ni om detta? ska man lita på nordicgrow och beställa ändå?

  • optimisten

    Member
    2008-10-01 at 14:46

    skillnaden mellan en 600w och en 400w är i runda slängar 30 000 lumen, eller mao 60 000 lumen på 400w och 90 000 på 600w. Om ni behöver det bestämmer ni själva. mer lumen = större skörd. Med 500m3h fläkt är det nästan dumt att inte köpa 600w tycker jag.

    Angående PH-testen var poängen snarare att ni inte borde köpa lackmuspapper, utan en riktig ph-tester. Jag utgår från att ni köper lackmus eftersom priset, 7 euro, nog inte räcker till en bra Ph-tester, vilken brukar gå på c;a 400 kr… Så.

    Lackmus (och det kan ni läsa på flera ställen här på SC) är helt enkelt inget bra.

    Det är nog inte så farligt att MH-lampan inte passar till coolshade. Det hade varit bättre såklart, men ni ska använda den i vegg, och då kommer plantorna ändå inte så nära lampan att det blir några problem. I början av veg ska man se till att ha lampan på 60 cm avstånd eller längre från plantorna.

    mvh

  • cottonmouth

    Member
    2008-10-01 at 21:39

    Ser ut att kunna bli ett snyggt skåp det där! Jag tycker ni ska köra på 600w alla gånger om eftersom ni ändå ska ha riktig ventilation. Man kan aldrig få för mycket ljus, sålänge ventilation och temp osv e bra. Good luck!
    Mvh

  • reaper

    Member
    2008-10-02 at 09:08

    Vet inte om det är lackmus papper testen är gjorda av, men förmodligen. vi ska nog köpa en riktig mätare senare.

    Jag la precis märke till att reflektorerna nordic grow och head shop är två olika men heter nästan detsamma. nordic grow kallar sin cool-reflektor medans den vi kollat på från head-shop heter ju coolshade (trodde det var samma) http://www.head-nature.com/04133?id=Nr92M8fY&mv_pc=188
    skillnaden på dom två är att coolshade har ett insug och ett utsug och cool-reflektor har bara ett utsug.
    vi ska köpa från head-nature och vi vill helst ha 600w MH lampa, men eftersom head-nature själva säger att den inte passar så får vi kanske ta en annan lampa eller är det bäst att köra med en cooltube som det var tänkt från början? vad tycker ni som har erfarenhet?
    denna cooltuben blir det väl isåfall http://www.head-nature.com/04113?id=Nr92M8fY&mv_pc=316

    Optimisten, menar du att vi kan köpa 600w MH lampan och köra utan reflektorn? var använder du för reflektor?

  • optimisten

    Member
    2008-10-02 at 17:03

    Tja, vad jag menade var att om Coolshade är som cooltube, dvs en mojäng man använder för att avleda hetta från lampan (och alltså något man behöver utöver reflektorn) så kan ni använda er MH utan den, eftersom lampan ändå är på så stort avstånd från plantorna under veg.

    Men en reflektor behöver ni oavsett vad.

    Jag har en vanlig hammarslagsreflektor, hela min odling är ett ganska primitivt bygge, har ingen cooltube eller nåt sånt, men det blir finfint dödsknark ändå. 😆

    Ta’t lugnt, att odla ogräs är enkelt !

  • reaper

    Member
    2008-10-05 at 09:38

    vi har beställt allt nu och hoppas på att få det i nästan vecka (ventilationen har inte kommit än).
    det blev coolshade och sunmaster 600w MH lampan, får hoppas på att dom ska fungera tillsammans.

  • reaper

    Member
    2008-10-14 at 17:20

    Vad har ni för tankar kring hyllan med fläktar i? Jag ser inga direkta fördelar.

  • reaper

    Member
    2008-10-20 at 20:19

    I fredags fick vi vår utrustning, tyvärr skickade dom fel ballast och näringen glömde dom! men vi satte upp resten så bygget är så gott som klart! det blev riktigt bra för att vara ett första projekt =)
    vi kommer lägga upp bilder så snart som möjligt!

    har en fråga, mylar vi fick är grå med vit baksida. den är lite glansig, liknar sånt grått papper man packar in paket med!
    ska inte mylar vara som folie? nästan som en spegel?

  • reaper

    Member
    2008-10-20 at 20:23

    plastmylar brukar vara svart/vit har jag för mig.

Page 1 of 2

Log in to reply.