• Posted by general-knas on 2002-07-02 at 18:01

    1. jag vet inte om det är lämpligast men jag tar iaf från toppen/topparna, men det gör jag för att få fler toppar (=

    2.nej, ja

    3.an tänker jag inte svara på för att dölja min okunnighet om jag inte redan visat den

    replied 21 years, 10 months ago 1 Member · 1 Reply
  • 1 Reply
  • funk-doctor-spock

    Member
    2002-07-03 at 00:45

    1. Brukar ta mina sticklingar från nedre tredjedelen av plantan, om jag skulle ta från toppen skulle det endast vara ifall plantan är lite för hög. Toppning är en annan sak, och jag brukar iaf inte toppas av så stora delar att det går att använda som sticklingar. En stickling bör enligt min enkla åsikt vara minst 7-8 cm.

    2. Som Knas säger. Faktum är att du bör ta sticlingar innan du blommar, men det är inget måste.

    3. Sätta i vatten är den enklaste metoden, men också den metod som tar sticklingarna längst tid att rota sig med. Kör personligen med vatten, eftersom jag inte har någon större brådska medan jag blommar moderplantorna. Direkt ljus på rötterna är inte att rekommendera för varken sticklingar eller vuxna plantor, så de flesta använder ett ogenomskinligt rotningsmedium. I mitt fall vita plastmuggar modell extremt billig :mrgreen:

    Nu kanske det har klarnat lite :D

Log in to reply.