• Posted by dod on 2003-03-03 at 13:13

    Intressant.
    Jag har några frågor som du kanske kan svara på.

    Dom bevattnas från en tunna på 100 l. via en pump i ett system som flödar under 30 min var annan timme, i ett 45 l kar byggt på pall med 2 st. pallkragar. Dom fick näring enligt General Hydroponics Grow,Micro,Bloom. föreskrifter. Varje dag måste jag justera Ph värdet från 7.0 ner till 6.3, detta med Ph-down från General Hydroponics. Ph värdet är inte linjärt så när man höjer det så måste det ske i små steg, vattnet vi använder är kalkhaltigt (Ph.8,7 / 1,8 mS/cm) så kalken fäller ut sakta, å så verkar växterna neutralisera näringslösningen.

    Lite oklart om du kör ebb/flod eller NFT. Eller något annat system?
    Skälet till att du ligger med pH på 6,3?
    Jag är medveten om att det finns många bud om lämliga pHnivåer så det skulle vara intressant att ta del av dina tankar när det gäller det här.
    Själv ligger jag mellan 5,3 – 5,8.
    Skälet är att jag sett diagram över näringsupptag vid olika pHnivåer för olika näringssalter och det är svårt att hitta 1 optimal nivå som passar hela vägen.
    Därför låter jag pH sakta stiga under en vecka för att ge så stora möjligheter för plantan som möjligt att tillgodogöra sig de olika salterna maximalt.
    Men det verkar som sagt finnas lika många rekommenderade nivåer som det finns growgurus…

    Som timer kan jag rekomendera 4 kanalers industri-timers finns hos el gross som Malmbergs, Selga, kostar runt 1000:-, dom håller bra, otåliga för nätstörningar, har gångreserv, små, lätta att prog.

    Kan man köpa av dessa grossister som privatperson?

    replied 21 years, 2 months ago 0 Member · 0 Replies
  • 0 Replies

    Sorry, there were no replies found.

    Log in to reply.