• reaper

    Member
    2006-10-08 at 16:21

    typ dubbelt. med andra ord kan du få typ dubbelt så mycke skörd med en 400w. med optimalt utrymme vill säga…

  • reaper

    Member
    2006-10-08 at 17:03

    Jag har tänkt mig en garderobsodling och fick då rådet att köpa en 250W, vilket jag tror är smart med tanke på värmen. Kanske blir så att jag hänger upp några stycken lågenergilampor under blom. Så det bror helt på vilket odlingutrymme du har…

  • reaper

    Member
    2006-10-09 at 15:59

    Konstig fråga. Skillnad på vilket sätt? Är det skillnad i skörd du menar så kan ingen person i världen svara på din fråga utan att veta mer om omständigheterna. T.ex. hur stort utrymme och hur kraftfull ventilation du har.

    Generellt sett kan man säga att man bör låta storleken på utrymmet bestämma hur många watt ljus man ska ha, och sedan anpassa ventilatonen efter det.

    Har du 60x60cm (vanlig garderob) är en 250w HPS perfekt. Börjar du närma dig en kvadratmeter är däremot en 400w HPS effektivare.

  • reaper

    Member
    2006-10-09 at 16:10

    400w i en “vanlig” gaderob kräver en del ingenjörlösningar med fläktar och plexiglas och annat om man vill ha ner temperaturen till acceptabel nivå. Jag ångrar lite att jag inte köpte 250w.

    /b

Log in to reply.