• Posted by reaper on 2006-02-12 at 09:48

    Skönt ställe för övrigt. Priserna är hyfsade och hotellen är många i nästan alla prisklasser. Vi bodde 5-stjärnigt med halvpension och pyntade ca 9000 för 2 pers, 1 vecka. Dricka tillkom och efter ett par rundor i minibaren så blev det väl totalt 10 lax för hela veckan…

    En hyfsad drink i baren (dom håller inte igen på spriten) ca 30 LE
    50 cl Heineken ca 20 LE
    Coca-Cola 33cl 12 LE på hotellet, 5-8 LE på stan 10 LE för 1L
    En påse chips ca5 LE
    Snickers 5-8 LE
    Minibuss 1 LE / pers från tex New Hurgadha – Sekalla (dom försöker ta mycket mer)
    Vattenpipa, modell bättre (Rostfritt med riktig slang mm) ca 150-200 LE
    Parfym – Guld – Bomull är det du kan fynda riktigt ordentligt med. Priserna varierar beroende på mängd och ställe. Här är det smartast att kolla runt lite först.

    Mat finns främst runt hotellområdena och nere i Sekalla. McDonalds, Pizza Hut, KFC mfl finns men jag rekommenderar att käka på eller runt hotellen med tanke på att magproblem är ganska vanligt bland turister.
    Vanlig Pizza ca 20-25 LE
    180g Cheeseburgare m Pommes serverat vid din solsäng på stranden 😉 44 LE
    Kofta (Shish Kebeb) ca 15 LE
    Pastarätter 20-45 LE
    Dessutom finns det middagsrestauranger i alla prisklasser, främst runt hotellen som sagt.

    Nattlivet är fett. Många barer och klubbar i hotellområdena, annars är det mest coffeshops. Dock inte som i Holland. Här röks det mest Shisha (Vattenpipa) och dricks te men ibland kan man känna den sköna doften av brunt 😆 Riktigt fränt var “Ministry Of Sound – Beach” (Kallas även Papas Beach) Ligga i en hammock vid en fet brasa och bubbla Shisha medans klubbmusiken pumpar och folk dansar runt om dig *S*

    Dykning och snorkling är inte att missa… Helt otroligt. Jag är skandinaviens näst största badkruka men inte ens jag missade att plaska runt i röda havets turkosa vatten. 21 grader i havet, 25 i luften i Januari…

    Jobbigt var det med alla som sprang o drog i en och skulle få in en i affärerna. Man missar nog en hel del klipp för att man tröttnar på alla kräkiga dörr-killar. Man håller sig helt enkelt på andra sidan gatan… Första dagen ute så gick jag ca 100 meter innan jag ville sparka någon HÅRT!

    Jag kommer lätt att åka tillbaks dit. Väl värt varenda krona… Rekomenderar väl att åka Sept-Okt eller Mars-April. Undvik högsommar pga våldsamma 45+ grader. Vintern är helt ok oxå, det blåser en del men vindarna är varma och temperaturerna påminner mer om en bra svensk sommar…

    Shit, det här blev ju värsta reseguiden ju 8) Som ni fattar var jag nöjd med stället… Skulle velat ha ett par dagar till. Andra som har åkt 2 veckor säger att det blir lite mycket och att 10 dagar hade varit perfekt.

    Nog från mig…
    Cheers

    replied 18 years, 2 months ago 1 Member · 6 Replies
  • 6 Replies
  • reaper

    Member
    2006-02-12 at 11:11

    Jag har också varit i Hurghada. Fick då ett hotellrum högst upp på byggnaden, utsikt över havet, tre balkonger, 4 sängar, kylskåp. Kostade ca 170 kr / natt för två personer. Buffé på morgon och kväll ingick. På morgonen serverades pannkakor med honung, omeletter, osv. På kvällen fanns det lammgryta, ris, vegetariskt, och en gång var det en stor kalkon som serverades. Om man inte bodde på hotellet skulle denna buffé kosta runt 30 Svenska kronor.

    Det är rätt lustigt att nästan varje butik längst vägen är precis som den förra. Du kan hitta små statyer, parfym, och liknande. Finns såklart inga prislappar på dessa varor, och man kan pruta ner priset till 20% av det gamla priset.
    Dessa försäljare är väldigt jobbiga. Dom har så många knep för att få in dig i sin butik. Dom ber dig översätta något som någon annan skrev på just ditt språk, eller så kanske dom har något finfint som ingen annan har (och sedan visar dom en staty som du redan sett i 50 andra butiker). För att slippa detta gäller det att säga “No thanks, I’m in a hurry!” eller något liknande. Om du redan är inne i affären och försäljaren inte vill låta dig gå före du köper något så kan man säga att man kommer tillbaka någon anna gång eller att man inte har några pengar med sig. Försäljaren kommer sedan be dig att LOVA att du kommer tillbaka. Då svarar du “In sha Allah” som betyder “Om Gud vill”. Egyptierna använder denna mening hela tiden. “in sha-allah” har samma betydelse som “Vi får se” eller “Kanske, kanske inte”.

    Deras parfymer är något jag rekommenderar. Man kan dock pruta ner priserna riktigt ordentligt. Men det finns inga liknande parfymer i Sverige.

    Det är även bra att klippa sig i Egypten. Gå till en lokal hårsalong och dom klipper dig duktigt och snabbt. Priset? Runt 20 kr. Dessa ställen har dock fasta priser.

  • reaper

    Member
    2006-02-15 at 13:27

    En sha Allah betyder Så Vill Allah… Även synonymt med JA! Inte kanske…

  • reaper

    Member
    2006-02-15 at 13:50

    In sha Allah betyder “om gud vill”, uttrycket kan annvändas i många samanhang.

  • reaper

    Member
    2006-02-15 at 14:45

    Egyptierna använder det rätt flitigt.

    Jag: Do you know how the weather will be tomorrow?
    Egyptien: – In sha Allah.

    Jag: Are you sure that we can come back tomorrow and you’ll still have room left on your boat?
    Egyptien: – In sha Allah.

    Jag: Are you sure this is a fair price?
    Egyptien: – In sha Allah.

    Egyptien: Do you promise to come back tomorrow and look at my unique statues?
    Jag: In sha Allah.

    “Vi får se” eller “kanske” uppfattar jag det som. Samtidigt så visar du att du har varit i Egypten en längre tid och är inte intresserad av hans “unika” statyer som finns hon grannen, grannens granne och grannens grannens grannens granne.

    Något annat som hjälper mot jobbiga säljare är:
    Gå tillsammans med en person från egypten, eller någon som ser egyptisk ut.
    Ha en ordentlig solbränna.
    Lär dig några fraser på arabiska.

  • reaper

    Member
    2006-02-16 at 21:14

    Yonny vad heter hotellet du pratade om som kostade endast 170:- natten för å bo högst upp i byggnaden? Och vart ligger det?
    Låter vääldigt intressant faktiskt :D

  • reaper

    Member
    2006-02-17 at 14:25

    El Arosa. Dom kan ha gett oss en rabatt, så var inte 100% säker på att du också betalar 170kr. Men billigt är det och härlig service och buffe. Rekommenderas.
    När vi kom till landen frågade vi efter billiga hotell på flygplatsen. En kille som arbetate där skrev upp några namn. Vi tar en taxi och frågar vilken av dessa hotell som är närmast standen. Han säger att alla är nära. Vi åker till ett av hotellen och får reda på att priset ligger på runt 3000 kr / natt. Sedan mutar vi taxichauffören med 30 kr och han tar oss till det hotell som vi till slut bodde i. Man får även tillgång till en fin strand.

    Brevid Hotel El Arosa finns hotell Californa (som i låten…). Det är lika halvsliskigt och har små rum. Där kostar det dock 20 – 30 kr / natt. F:et hade ramlat ner så vi kallade hotellet “Hotel Cali-ornia”.

Log in to reply.