Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 250watt HPS,kylning?

  • 250watt HPS,kylning?

    Posted by schoeller on 2009-03-31 at 20:12

    känns som att jag bara bombar trådar nu, ber om ursäkt.
    tänkte då satsa på ett-

    GIB kit 250W – Komplett byggsats
    En lättmonterad byggsats med den magnetiska ballasten GIB PRO-V-T.

    ett litet kit altså det jag efterfrågar denna gången är hur man kyler dethär,fläktar? utrymmet som jag tänkt odla i är ju ordentligt stort ca 3x2m och jag skall då avskärma en lämplig bit av rummet utan att för den sakens skull göra det luft tätt. Så om lampan hänger fritt från taket och vi har friskluft som strömmar in kan det ju inte behövas mycket till övrig kylning eller? ha tålamod med mig :)

    replied 15 years ago 4 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • reaper

    Member
    2009-03-31 at 20:15

    @schoeller wrote:

    Så om lampan hänger fritt från taket och vi har friskluft som strömmar in kan det ju inte behövas mycket till övrig kylning eller? ha tålamod med mig :)

    Helt rätt ❗ Kommer att räcka med en roterande fläkt.Skönt med lite större utrymme :hemp:

  • reaper

    Member
    2009-03-31 at 20:17

    det ska väl antagligen inte behövas så mycket extra kylning, såvida du inte har tänkt att ha några plantor väldigt nära lampan. men det bästa är nog att prova setupen så som du har tänkt. sätt fram en termometer och om du tycker att det blir för varmt så får du åtgärda ventilationen på något sätt…

  • schoeller

    Member
    2009-03-31 at 20:38

    Guld värt grabbar tack så mycket

  • matzy

    Member
    2009-04-01 at 15:44

    250w i ett så stort rum. man behöver inte ens ventilation eller något som kyler ner. har en polare som odlade i ett ungefär lika stort utrymme (kanske till och med mindre) med ett passivt utsug bara med 600w hps. och det blev inte för varmt.

    men nu har jag ingen bild att se hur det ser ut exakt så. vet inte. men som d låter så. chansar jag på att de är en klädkammare du har vilket va samma som han körde med.

  • schoeller

    Member
    2009-04-10 at 17:31

    Man vill ju undvika att själva lampan brinner upp men den risken finns inte då? jag menar reflektorn och bulben blir rejält varma, risken att plantorna får för varmt(ev bränner sig) är liten men jag oroar mig för att lampan i sig ska bli farligt varm, får la testköra med en datafläkt riktad mot lampan och återkomma

  • matzy

    Member
    2009-04-12 at 18:19

    @schoeller wrote:

    Man vill ju undvika att själva lampan brinner upp men den risken finns inte då? jag menar reflektorn och bulben blir rejält varma, risken att plantorna får för varmt(ev bränner sig) är liten men jag oroar mig för att lampan i sig ska bli farligt varm, får la testköra med en datafläkt riktad mot lampan och återkomma

    inte en chans i det utrymmet. du skulle kunna stoppa in mer än dubbla utan problem.

    tänk mer på att ha fläkt som blåser på topparna på dina plantor istället. men är du nojjig. även fast du inte borde vara d. så kör datafläkt riktad mot lampan. men tycker sånt bara hör till små utrymmen som är bara precis så att d får plats.

  • spinoza

    Member
    2009-04-13 at 18:23

    @Matzy wrote:

    @schoeller wrote:

    Man vill ju undvika att själva lampan brinner upp men den risken finns inte då? jag menar reflektorn och bulben blir rejält varma, risken att plantorna får för varmt(ev bränner sig) är liten men jag oroar mig för att lampan i sig ska bli farligt varm, får la testköra med en datafläkt riktad mot lampan och återkomma

    inte en chans i det utrymmet. du skulle kunna stoppa in mer än dubbla utan problem.

    tänk mer på att ha fläkt som blåser på topparna på dina plantor istället. men är du nojjig. även fast du inte borde vara d. så kör datafläkt riktad mot lampan. men tycker sånt bara hör till små utrymmen som är bara precis så att d får plats.

    Min erfarenhet av en klädkammare var att en 400W HPS blev för varmt. Temperaturen hamnade på cirka 28-30C (i själva utrymmet, varmare vid plantorna) och det var inte helt optimalt för mig. 250W däremot låg på kanske kring 24-25C så vitt jag minns. Det var helt användbart med andra ord. Men det varierar från hus till hus också gissar jag. Beror t ex på hur väl isolerade väggarna i garderoben är och om det finns frånluftsventil där men också på vilken temperatur man har i själva lägenheten.

    Du har väl en frånluftsventil i utrymmet hoppas jag (tänk på lukten också).

  • schoeller

    Member
    2009-04-18 at 11:25

    Jodå frånlufts ventil har jag, problemet löste sig tack för alla svar :)

Log in to reply.