• Posted by reaper on 2009-05-27 at 16:52

    Hej, ska köpa en lampa och har lite beslutångest om villken jag ska köpa. De jag är lite rädd med 400w är att den kommer bli skit varm och att den drar mycket ström. Men å andra sidan så är jag skrajj för att 250w inte ska va tillräcklig och ge mig ett dåligt resultat. Jag hadde tänkt ha som högst 4plantor igång. Villken tror ni är det bästa köpet? Dom kostar jue nästan lika mycket i inköp.

    Har hafft lite tankar på att köra med le lampor, men de blir rätt dyrt i inköp och jag är osäker på om man blir nöjd med resultatet?

    Mvh! Tack för svaren!

    replied 14 years, 10 months ago 3 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • reaper

    Member
    2009-05-27 at 17:09

    beror ju lite hur stort ditt utrymme är. Men själv hade jag satsat på 400w. kan tala om att det blir inte så stor strömkostnad som man tror. Varmt blir det oavsett vilken av dem du väljer så en ordentlig fläkt (utsug) kommer behövas.

    MVH Skorpan

  • thc-junkie

    Member
    2009-05-27 at 17:28

    Jo men det är ju en påtaglig skillnad mellan 400w och 250w i värme.

    Säg att en duktig odlare kan komma upp i 1g/w. Säg att du lyckas bra med första och får 0,5g/w.

    Behöver du mer än 100-125g varje gång? Det räcker ju en bra stund även om du röker hela dagen varje dag

  • reaper

    Member
    2009-05-27 at 19:33

    jo de va lite de jag menade, att de beror på storleken på odlingsutrymmet och venten. Har du tillräckligt stort utrymme och bra ventilation tycker jag du ska köra på 400w. Men du kan få en riktigt bra skörd med 250 också. Jag tror du kommer bli nöjd oavsett vilket du väljer för att vara ärlig :)

  • reaper

    Member
    2009-05-30 at 05:39

    Utrymmet jag kommer använda lampa i är på ett ungefär H180 B90 J50.
    Har läst runt lite och jag ska nog köpa en cooltube, känns som att det blir ett jobbigt problem att få en bra temperatur arnas. Men villken lampa anser ni jag bör använda för detta utrymme?
    Tack för svaren :D

  • slick82

    Member
    2009-05-30 at 15:31

    Det jag grunnar lite på själv är följande.

    Jag har en 150w HPS idag men skall utöka med ett till tält tänkte jag.. ett 60*60 tält.. och tänkte där köra på en 250w HPS.. för jag tänker att likt som 150w HPS inte kanske behöver en riktad kylning på sig eller en cooltube som kan vara ett alternativ

  • reaper

    Member
    2009-06-23 at 19:43

    om du använder en av sog/scrog metoderna så behöver du knappast mer än 250w i ett 60×60 tält. då kanske du klarar dig undan utan cooltube också, om du kör ljustimmarna kvälls/nattetid om du odlar på sommarn.

  • reaper

    Member
    2009-06-23 at 19:45

    om du använder en av sog/scrog metoderna så behöver du knappast mer än 250w i ett 60×60 tält. då kanske du klarar dig undan utan cooltube också, om du kör ljustimmarna kvälls/nattetid om du odlar på sommarn.

  • reaper

    Member
    2009-07-01 at 19:06

    @Hushamnami wrote:

    Utrymmet jag kommer använda lampa i är på ett ungefär H180 B90 J50.
    Har läst runt lite och jag ska nog köpa en cooltube, känns som att det blir ett jobbigt problem att få en bra temperatur arnas. Men villken lampa anser ni jag bör använda för detta utrymme?
    Tack för svaren :D

    “En jag känner” har kört 600w hps i cooltube på ett utrymme som var 10cm större i varje riktning. Visst det funkade att odla men blev lite värmeproblem eftersom rummet som garderoben var i också värmdes upp.

    Tror båda kan funka, men om “personen jag känner” hade gjort om det så hade personen nog personen kört med 250w. Flera anledningar:

    -Man kan bo i rummet utan att lida för mycket av odlingen
    -Mer stealth(värme)
    -icmag har en 250w growers club som inspirerar. Om det är för personligt bruk och man inte behöver överdrivet mycket så tycker jag att utmaninen att optimera skörd under 250w verkar kul nog :)

    /FK

Log in to reply.