• gunjab

    Member
    2010-09-06 at 18:07

    @prkl wrote:

    Trots att jag installerat utsug och satt in segel är det samma temperatur som utan i garderoben; 32c. Frustrerande.

    Kanske beror på att fläktarna går på halvvarv men jag vet inte. Funderar på om jag skulle kunna tjäna något på att sätta 1 utsug i taket istället för samma vägg som det andra utsuget och leda ut det via den lilla garderoben som finns ovanför grow room? Kommer jag tjäna på det eller bör jag helt ge upp och vänta tills jag har råd till en adekvat fläkt?

    Har funderingar på att flytta hela kalaset till toaletten istället, men skulle få stora problem att dra in el där. Kluven till tusen.

    Hmm, har jag missat något eller har du 2 utsug men inget insug?
    Det där med garderober är krångligt, just p g a temperatur/ventilation, det bästa du kan lägga pengarna på är en hyfsad kanalfläkt, dessvärre antagligen nödvändigt för att få ned temperaturen.
    Var är det du har 32* för den delen, högt, lågt eller jämnt fördelat?
    Hade jag vart du så hade jag satt en av fläktarna på golvet riktad uppåt och borrat några hål(typ 10mm) i nederkant av garderoben för insug. Förutsatt att det går, alt. borra genom golvet och sen borra i nederkant?!
    Du måste få in rikligt med luft också, du vill inte ha undertryck i utrymmet då springer tempen iväg. Du måste ha minst lika stort luftflöde(öppningar) in som ut för att få den genomströmning du är ute efter för att driva ut värmen.

    Hoppas det löser sig, badrummet är ett lit mickligare alternativ men ska du göra det så hojta till så kan du få lite tips om hur att lösa det.

  • prkl

    Member
    2010-09-07 at 14:12

    Jag blev rådd att köra båda fläktarna som utsug eftersom de bara är 2x 120mm datorfläktar. Provar att köra en av dem som insug från bottnen och upp som du rekommenderade nu, återkommer med resultat om någon timme. Problemet är att jag inte kan göra så stort hål i bottnen, har bara 8cm att jobba med.

    Tack för hjälp och förslag än en gång.

  • prkl

    Member
    2010-09-08 at 15:00

    Blev defintivt en förbättring när jag satte en fläkt på insug från bottnen men inte bra nog. Framförallt varierar temperaturen, mellan 27-32 beroende på vilken höjd man är i garderoben. Som jag förstått det är varierande temperaturer värre för plantorna än en fast (om så än hög) temperatur.

    Funderar därför på att köra öppen dörr och barrikadera alla ställen ljus kan komma in i hallen ifrån. Dvs kök, vardagsrum och dörr med immade fönster.

  • billball420

    Member
    2010-09-08 at 17:15

    Du behöver inte ha en fläkt vid insuget, men insuget bör ha dubbel area jämfört med utblåset.

    bill

  • gunjab

    Member
    2010-09-09 at 12:39

    @prkl wrote:

    Blev defintivt en förbättring när jag satte en fläkt på insug från bottnen men inte bra nog. Framförallt varierar temperaturen, mellan 27-32 beroende på vilken höjd man är i garderoben. Som jag förstått det är varierande temperaturer värre för plantorna än en fast (om så än hög) temperatur.

    Funderar därför på att köra öppen dörr och barrikadera alla ställen ljus kan komma in i hallen ifrån. Dvs kök, vardagsrum och dörr med immade fönster.

    Det där är inga problems, det är bara tuta och köra. Optimaltemperaturen är just bara det, optimal. De är riktvärden, läs inte för mycket in i det, försök att sträva efter det bara. Det där med att optimera resultat och skörd kan du ägna dig åt när du har pengar och resurser till det, det är mest av akademiskt/professionellt(läs:för försäljning) intresse och inget man behöver, eller för den delen kanske ens har möjlighet till att ägna sig åt vid hushållnings/garderobsodling.
    Hur vanligt tror du inte att det är att det är över 30* på Jamaica t e x, det förekommer ganska ofta kan jag intyga…Och det är garanterat inte jämnvarmt dygnet runt. .

    Själv så har jag temp. mellan 32-13*, d v s ett ej uppvärmt utrymme och har ingen anledning att ändra på något, blir ev. en värmefläkt om det hinner sjunka en bit under 13 innan skörd.

    Tanken med en inblåsfläkt nere är att hålla värmestrålningen stången och tvinga den uppåt(och ut), så den funkar(riktad uppåt mot lampan)som en kylfläkt på lampan, d v s den håller ljuskällans värmeutstrålning ifrån plantorna. Sen ger den ju samtidigt den fördelen av att ge plantorna en hälsosam liten frisk bris att växa och frodas i, och ger väl även en avkylningseffekt direkt mot plantans blad. Så den “verkliga” tempen är inte nödvändigtsvis vad termometern visar… Men det ser du ju, se hur hon reagerar bara så…det visar sig om hon skulle tycka det är för varmt… You never know, det är ingen exakt vetenskap, de mest konstiga saker kan hända i naturen, den har/hittar sin egen väg…Det där är en överlevare/anpassare av grande proportioner du har där så…It find a way, var så säker.

    I den här takten så kommer du ju inte ens hinna skörda till jul så vafan sätt igång nu…;-) Själv så skördade jag upphovsmakaren till en ny generation Lowryders häromdagen, med resultat av ett par hundra(utomhusfostrade/anpassade) frön att odla till nästa säsong. 😆 Det blir ett redigt fält nästa år… :hemp: :D

  • prkl

    Member
    2010-09-09 at 16:32

    Ditt inlägg lugnade ner mig lite Gunjab. Skönt. Jag tror jag kommer köra med öppen dörr dagtid och nattetid stängd. Så jag provar nu och temperaturerna verkar ok so far.

    De är 4 stycken som är 4 dagar ovan mark nu och 2 som väntar i jorden än. Grodde 4 extra idag utifall att de 2 inte skulle komma upp men är ju inte för sent än.

    Grattis till skörd. Jag fick också fröskörd i mitt utomhusprojekt med Typhoon. Dock inte planerat – hanarna passade på att blomma 2 veckor tidigare än honorna och när jag var på semester. Klantigt värre. Hur mycket fick du ut per planta?

  • gunjab

    Member
    2010-09-10 at 11:01

    Tackar! Härligt, då blir det ju skörd före jul, snygga mjölkförpackningar, dom är bra till mycket.
    Det var bara på en planta, fröna. 200 är en försiktig uppskattning, jag toppade plantan först och tog en 1/3 då och fick ut 80 perfekta frön från det. Resten av budsen ligger på torkning nu, har inte orkat med att pilla ut frön där så sluträkningen blir när jag rökt upp det. Men hitills har ett 30-tal till ramlat loss bara från handhavandet av de så 200 är en försiktig uppskattning. Undrade du över rökbart material så har jag inte vägt det, bara en massa fröer i nu men uppskattningsvis ändå 10-15 g exkl. fröer, totalt. Mina andra 3-4, frilandsutsatta, Lowryders vart alla snigelmat…sen hade jag hanen, i kruka som morsan, hans kvarlevor ska bli till hasch här senare.

    Min “inomhusodling”, Highway Delights x7

    Du kan ta upp dom ogrodda och köra pappersmetoden annars, har funkat några gånger för mig när de vart groovilliga i jorden. Var har du de nygrodda nu, fönstret eller? En annans säsong är ju i sluttampen här så du får ju gärna uppdatera din odling, kul att följa från start, har bara kört sticklingar på sistone så kul att se de små liven titta upp. :)

  • prkl

    Member
    2010-09-10 at 16:26

    Oj 200! Det var andra grejer. Jag toppade också 2 av mina men fick bara ut ~25 frön från det. Ska skörda resten nästa vecka tänkte jag, får hoppas på bättre lycka då.

    Ett riktigt mysigt litet growroom du har där. Hur gamla är Highway delightsen?

    Jag hade redan grott fröna med pappersmetoden men de ville inte titta upp ur jorden ändå. Betvivlar att jag skadat dem, var mycket försiktig i hanteringen. Däremot bekymrar det mig att de 2 som inte tittade upp från jorden var i samma typ av avkapade Juice-förpackning. På insidan hade den ett reflekterande material, kan det ha blivit för varmt i krukan att de små frölingarna dog? Kan också vara en slump att det var just de förpackningarna.

    Sänkte ner min lampa lite, var 20 cm från rekommenderat avstånd för 250w(~65cm, right?)

  • prkl

    Member
    2010-09-13 at 19:03

    Verkar gå okej med temperaturerna nu. Kan bara jämföra med mina få och inte alltid helt lyckade tidigare odlingar men tycker det ser bra ut. Bifogar bilder på de 4 äldsta som nu är 9 dagar ovan jord.

    Men varför blir jorden till mina plantor vitliknande när jag inte vattnat den på ett tag? Är fortfarande blött några centimeter ner så jag vill inte vattna igen. Bifogar bild på det. Jag sänker PH-värdet med citronsyra istället för ph- om det kanske kan vara det som gör färgen?

  • gunjab

    Member
    2010-09-15 at 14:37

    @prkl wrote:

    Oj 200! Det var andra grejer. Jag toppade också 2 av mina men fick bara ut ~25 frön från det. Ska skörda resten nästa vecka tänkte jag, får hoppas på bättre lycka då.

    Så som jag nu fått pilla frön från gräset så kommer 200 definitivt att infrias.
    Jo men då var ju det här en avsiktlig befruktning, jag hade honan och hanen stående tillsammans(bredvid varandra) i tre veckor. Så varenda könsmogen blomma vart pollinerade, enda untantaget var några stycken som utvecklades efter att jag skilde de åt. Färdigblommade henne i growroomet efter befrukting, c. 2-3 veckor.
    Du lär ju vara på det torra för egen förbrukning med det ett tag i a f.

    @prkl wrote:

    Ett riktigt mysigt litet growroom du har där. Hur gamla är Highway delightsen?

    Greenroom är mer passande just nu… Jag har enbart angenäma problem med det, de håller på att växa ur det….:roll
    Drottningmodern är 6+ veckor in i blom(och skulle egentligen kunna skördas redan nu), var och arrangerade om och la till en planta igår så nu är de 8 desssutom. Det är drottningen och hennes 3-4 kloner samt kloner från en utomhus Delight och en klon av troligtvis manligt kön, utifrån den med.. De är mellan 1-3 veckor in i blom, undantaget 1 som är toppen på utomhusmorsan, hon kommer få gå under kniven senast fredag, hon är 6+ v och nästan helt bärnstensfärgad nu.
    Jag tar lite bilder och lägger upp när jag skördar henne. Hon sattes i blom direkt efter rotning, så ingen vegg tillväxt där. Drottningen stod på tillväxt nån månad, utomhus, innan blommningen och sticklingarna mellan 2-3 veckor. Dels utomhus dels i en liten vegglåda(c. 40 W LE, 4 plantor)jag slog ihop.
    Som du ser så har jag använt mina friväxande plantor som morsor(/farsor?). Det kommer inte bli något av de ute men de bidrar ändå på det sättet med massvis med fin sensimilla.

    @prkl wrote:

    Jag hade redan grott fröna med pappersmetoden men de ville inte titta upp ur jorden ändå. Betvivlar att jag skadat dem, var mycket försiktig i hanteringen. Däremot bekymrar det mig att de 2 som inte tittade upp från jorden var i samma typ av avkapade Juice-förpackning. På insidan hade den ett reflekterande material, kan det ha blivit för varmt i krukan att de små frölingarna dog? Kan också vara en slump att det var just de förpackningarna.

    En självklar grej kanske men hade du papperet i mörker? Det påverkar nämligen.
    Att det skulle bli för varmt p g a det har jag svårt att se, om du hållt jorden väl fuktad vill säga(vilket ju är en förutsättning)…Tror mer på fabrikationsfel såfall.

    @prkl wrote:

    Sänkte ner min lampa lite, var 20 cm från rekommenderat avstånd för 250w(~65cm, right?)

    Låter långt, vet att de är unga nu men kika in den här tabellen, en bit ned i tråden. Har inte drivit upp nya plantor under HPS på en evighet men nog ligger jag närmre 40 cm än 65 cm. Det med 400 W. 65 låter helt åt helvetet för långt. Men som sagt det har gjorts många joints sen dess så..

    https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=42623

    Vad är det här med pH du håller på med? Är det vattnet du sänker pH:t på eller…?? Det där låter lite överambitiöst…. Själv så vattnar jag med regnvatten samt tillsätter kalk(trädgårdskalk, finkornig). Även kört med kranvatten utan problem. Så där i början behöver du ju inte mixtra med det…är det ny jord du använder så är det enda du behöver göra, om du vill, att kalka lite. Ph ligger ju vanligtvis runt 6,0 på köpt plant/balkongjord så varför du skulle vilja ha ner pH:t fattar jag inte…?!

    /S

Page 2 of 2

Log in to reply.