• 250w HPS installation i garderob

    Posted by prkl on 2010-08-25 at 19:35

    Hej. Förstår att det blir många sådana trådar och jag har redan läst ett tjugotal själv men kan inte klura ut hur jag ska koppla min ballast. Jag har installerat en 600w tidigare och fick då en jävla stöt när jag gjorde fel och vågar därför inte prova mig fram mer än jag gjort. Hoppas någon kan förbarma sig mig och ge mig ett par minuter och förklara hur jag ska koppla. Har alla nödvändiga kablar, lampa och reflektor redo. Bild på kopplingsschema finns nedan.

    tack på förhand

    replied 13 years, 7 months ago 5 Members · 25 Replies
  • 25 Replies
  • z0rdim

    Member
    2010-08-25 at 20:25

    Jord till chassit (bör finnas en skruv eller ögla där, iaf enl bilden).
    Ström till N och L1, spelar ingen roll vilken som går till vilken (så länge ingen av dom är jorden såklart).

    Hur du kopplar själva lampan är självförklarande hoppas jag.

  • prkl

    Member
    2010-08-26 at 16:27

    Tack för du tar dig tid man. Det är inte självförklarat för mig tyvärr. LR LA, vilken brun kabel och vilken blå? Finns ingen skruv att fästa jorden i ballasten nära nog för lampkabeln heller. Däremot finns det en skruv nära nog på reflektorn, kan jag sätta den där istället? Spelar ingen större roll, har inte jordade jack här ändå.

  • gunjab

    Member
    2010-08-26 at 16:53

    @prkl wrote:

    Tack för du tar dig tid man. Det är inte självförklarat för mig tyvärr. LR LA, vilken brun kabel och vilken blå? Finns ingen skruv att fästa jorden i ballasten nära nog för lampkabeln heller. Däremot finns det en skruv nära nog på reflektorn, kan jag sätta den där istället? Spelar ingen större roll, har inte jordade jack här ändå.

    Sätt den bruna ledaren/kabeln i LR och den blå i LA så blir det bra, och det är alltså kabeln/ledarna från lampan då.
    På nätsladden(den som går in i jacket;) så är brun fas(L1) och blå nolla(N).
    Jordarna(de gröngula tåtarna) kan du skippa, men vill du ha den så är det bara att tejpa den mot ballastchassiet med en bit eltejp, själv kör jag utan(har inte heller jordat uttag så).
    Sen det där med att du åkte på en stöt så se till att ingen bar koppar är synlig utanför kopplingarna(sockerbitarna) eller att kablarna eller ledarnas isolering är skadad.

    /G

  • prkl

    Member
    2010-08-26 at 17:11

    Tackar hjärtligast för snabba svar och grundliga förklaringar. Ska prova så fort jag kommer hem!

  • z0rdim

    Member
    2010-08-27 at 09:18

    Kör ni utan jord, så vad ni än gör så rör varken reflektor eller ballast när strömmen är på, kan ge en kyss som ni sent kommer glömma.

  • prkl

    Member
    2010-08-27 at 15:43

    Funkade utmärkt! Installerat i min garderob nu som dock behöver en del jobb innan den är redo. Tack så mycket grabbar, slapp jag bli elektrifierad(den här gången). Håller på och testar temperaturer nu. Föresten någon som vet var man kan köpa datorfläktar billigt förutom clas ohlson som alla tipsar om här på forumet? De har bara 1 dyr variant nuförtiden.

    Bild på lampan installerad(skrik om något ser knas ut. Själv undrar jag hur varm reflektorn blir och om det finns någon brandrisk att den stöter emot bakre väggen lite?):

    Det läcker ljus från min garderob märkte jag direkt. Inte jättemycket men behöver täta dörren, ska kolla runt här på forumet efter enkla och billiga alternativ men tar gärna tips ifall ni har några idéer. Kan ett magnetlås dra igen dörren de sista cm?

    Sist måste jag fråga om jag kan skära av sladden till en förgreningsdosa? Tänkte dra in den genom hålet jag borrat i bottnen av garderoben och får inte igenom stickkontakten om jag inte gör ett stort hål och det vill jag helst inte. Efter att jag dragit in den tänkte jag bara vira kablarna runt varandra och eltejpa igen det som man gör med datorfläktar. Går det?
    Är antagligen helt andra volt man har att göra med i en förgreningsdosa.

    Tack än en gång!

  • z0rdim

    Member
    2010-08-27 at 19:53

    Du ska inte göra temporära kopplingar som du kör växelström från väggen på. Brandrisk! (Dessutom gäller inte försäkringar).

    Det finns lösa kontakter att köpa, tom på välsorterade mataffärer.

  • gunjab

    Member
    2010-08-28 at 09:11

    @prkl wrote:

    Funkade utmärkt! Installerat i min garderob nu som dock behöver en del jobb innan den är redo. Tack så mycket grabbar, slapp jag bli elektrifierad(den här gången). Håller på och testar temperaturer nu. Föresten någon som vet var man kan köpa datorfläktar billigt förutom clas ohlson som alla tipsar om här på forumet? De har bara 1 dyr variant nuförtiden.

    Bild på lampan installerad(skrik om något ser knas ut. Själv undrar jag hur varm reflektorn blir och om det finns någon brandrisk att den stöter emot bakre väggen lite?):

    Det läcker ljus från min garderob märkte jag direkt. Inte jättemycket men behöver täta dörren, ska kolla runt här på forumet efter enkla och billiga alternativ men tar gärna tips ifall ni har några idéer. Kan ett magnetlås dra igen dörren de sista cm?

    Sist måste jag fråga om jag kan skära av sladden till en förgreningsdosa? Tänkte dra in den genom hålet jag borrat i bottnen av garderoben och får inte igenom stickkontakten om jag inte gör ett stort hål och det vill jag helst inte. Efter att jag dragit in den tänkte jag bara vira kablarna runt varandra och eltejpa igen det som man gör med datorfläktar. Går det?
    Är antagligen helt andra volt man har att göra med i en förgreningsdosa.

    Tack än en gång!

    Det är inget bra alls, vänd på det istället och köp en stickkontakt och ha dosan i garderoben istället. Alternativt om du har den i ev. angränsande garderob och köper stickkontakter till lampa och fläkt. Det är alltså inte helgjutna stickkontakter du ska ha utan öppningsbara. Finns säkert att beställa från Clas Ohlsson eller liknande billighetsafffär(och de duger gott för den delen). Annars vet jag att tex Bauhaus har de.

    Som föregående talare påpekade och vilket jag inte ägna en tanke så pratar jag om med jord som medium, alltså ingen hydroodling. Såfall så gäller det att jorda, samt använda sig av minst IP klass 44 på elpryttlarna.

    Vad ska du odla föresten? Tomater? :D

    /G

  • billball420

    Member
    2010-08-28 at 10:59

    Viktigt att tänka på om du byter ut de fabriksmonterade stickkontakterna: Var noga med att koppla jordkabeln (grön/gul) i jordskruven och Nollan (blå) och Ledare (brun) i hanarna (själva stickkontakten).

    Om du gör fel där kan du servera dig själv som rostad stek.

    bill

  • prkl

    Member
    2010-09-01 at 16:59

    Oj, shit det där lät mycket krångligare än jag tänkt mig. Tur jag frågade innan jag satte igång och tog livet av mig själv(för en gångs skull:)
    Ska bege mig till en elektronikaffär i helgen och införskaffa nödvändigheterna och köpa vit färg. Några rekommendationer på färg? Matt antar jag? Behövs det föresten något mer än stickkontakt och en förgreningsdosa?

    Jag fick mina White Widdow(90’s baby)frön från Seedsman’s imorse och tänker odla i jord och organiskt efter att peppats lite av Somas bok.

    Som ventilation fick jag idag 2x120mm datorfläktar. En på 1600 rpm som jag ska ha som utblås till nästa garderob där det leds ut. Den andra fläkten är jag inte riktigt säker på hur jag ska placera. Skulle gärna använda den andra fläkten(1200rpm) både som insug och som fläkt på plantorna. Förslag? Skulle annars kanske klara mig med passivt insug och hänga upp fläkten från taket istället men jag vet inte vilket som är bäst?

  • mad_hatter

    Member
    2010-09-01 at 22:49

    Hej där, ser att du har haft en del frågor kring div. el. Bra att du frågar när du känner dig osäker på denna punkt då el kan vara mycket farligt om det hanteras ovarsamt. Det gäller att man gör alla kopplingar ordentligt och inte tar genvägar.
    Såg att du tänkte ha datorfläktar som ut/inblås. Läste mig till att du hade en 250w ballast så antar att det är den watten som gäller? Tror nog att det tyvärr blir lite dåligt luftutbyte med detta. Tänk på kolfilter som kan behövas om du vill ha bort lukten, detta blir jobbigt för små fläktar. Jag har själv en 250W i en standard garderob och använder mig av en Inline TT 175m3 och då får jag en temp på ca 28c. Så om du ska använda dessa fläktar skulle jag rekommendera dig till att ha båda som utblås.

    WW är en fin sort, blir lätt buskiga ;), lycka till med ditt odlande

    Bless

  • prkl

    Member
    2010-09-04 at 10:37

    Jag är grymt osäker på el trots att jag försökt lära mig i ett halvår nu haha. Slow learner i guess.

    Okej sätter båda som utblås då, fick 32 c när jag provade utan ventilation och segel. Alldeles för högt. Ett utblås är högt upp ovanför lampan för jag tror den mesta värmen samlas där. Bar bör jag placera nästa utblås för maximal effekt? Hade gärna inhandlat samma fläkt som du men efter att ha käpt lampa, frön etc är studentpengen hyffsat slut. Hoppas kunna bättra på detta under odllingens gång.

    6 frön grodda igår, kommer ner i jord imorgon. Hoppas på att 3 kan överleva till blom. Bor i marlägenhet, resonerat att jag kan klara mig utan kolfoilter med så lite plantor när jag inte delar trappuppgång med någon men kanske borde börja spara till ett kolfilter också?

    Fridens

  • mad_hatter

    Member
    2010-09-04 at 15:01

    Yo, jag hade nog placerat den andra fläkten högst upp med då det är som du säger att där samlas all varmluft. Du kan ju även ha en fläkt riktad direkt mot lampan, detta säker för mig ca 10°c.
    Tycker helt klart att du kan spara till en kraftig fläkt + ett kolfilter. Dels kommer det kunna ge dig en bättre temperatur, luft utbytet kommer öka vilket glädjer dina plantor. Med ett kolfilter minimerar du risken för att obehöriga ska märka vad för vackert som händer i din garderob. Det finns ett gyllene ordspråk, Don´t Tell, Don´t Sell, Don´t Smell :D

    Jag har själv uppgraderat min odling i många steg, att börja smått är bättre än att inte börja alls..

    Be Blessed

  • prkl

    Member
    2010-09-06 at 08:53

    Nu är garderob målad med matt uv-reflekterande färg. Utblås är borrat och monterat. El installerad via anslutande garderob. Sex frölingar White Widdow(alla grodda) i jord(PH 6,2) igår. Ljusläckorna har blivit provisoriskt tätade med silvertejp(hyresvärden kommer hit imorgon. Ta i trä:)

    Har stora problem att hitta mobilladdare på 12v. Alla är 5v(kollat igenom 7st). Fläktar går alltså på under halva effekten. Oacceptabelt. Luskade fram en 12v laddare till en bärbar HD som jag provade koppla men fläkten snurrade bara 1 varv sen la den av. Var dock annat ampere på denna laddaren – är det därför det inte funkar? Var hittar jag 12v adaptrar?

    Blir att börja spara till en kanalfläkt. Dont tell, dont sell dont smell, bra ordspråk där Mad_Hatter.

    Kör test rundor med segelmetoden just nu, återkommer med temperaturer.

  • prkl

    Member
    2010-09-06 at 13:46

    Trots att jag installerat utsug och satt in segel är det samma temperatur som utan i garderoben; 32c. Frustrerande.

    Kanske beror på att fläktarna går på halvvarv men jag vet inte. Funderar på om jag skulle kunna tjäna något på att sätta 1 utsug i taket istället för samma vägg som det andra utsuget och leda ut det via den lilla garderoben som finns ovanför grow room? Kommer jag tjäna på det eller bör jag helt ge upp och vänta tills jag har råd till en adekvat fläkt?

    Har funderingar på att flytta hela kalaset till toaletten istället men har en förfrågan. Jag vet att toaletter har utmärkt ventilation men var brukar denna ta vägen egentligen? Jag kan nämligen känna stekos från vad jag bara kan anta är grannens kök när han lagar mat om jag samtidigt är på toaletten. Är det då så att grannen kan känna dofter från min toalett på sitt kök också? Och vice versa; går odörer från köksfläkt till hans toalett? Dumt att stå där och röka sina gåsar om så är fallet men är ju lite svårt att ta reda på. Vad tror ni?

Page 1 of 2

Log in to reply.