Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 250w HPS i 112x35x45?

  • 250w HPS i 112x35x45?

    Posted by reaper on 2008-02-09 at 06:07

    har ett utrymme som jag tänkt att göra om till en veggkammare och undrar om utrymmet(112x35x45) är tillräckligt stort för en 250 hps.

    replied 16 years, 2 months ago 5 Members · 13 Replies
  • 13 Replies
  • matzy

    Member
    2008-02-09 at 09:05

    tja man, yes det fungerar sålänge du fixar ett in och utsug men antar att du redan tänkt på d oxå ;) annars är d inget att tänka på ens.

  • donkey

    Member
    2008-02-09 at 12:28

    Cooltube och en riktig kanalfläkt är nog att rekomendera, annars kommer det att bli för varmt. En 250 w hps ger en hel del värme trots allt.

    Edit: Om du ändå ska använda det som en veggkammare så kan en 200w LE vara intressant då de inte blir i närheten så varma som hps.

    Mvh

  • reaper

    Member
    2008-02-09 at 12:37

    @DONKEY wrote:

    Cooltube och en riktig kanalfläkt är nog att rekomendera, annars kommer det att bli för varmt. En 250 w hps ger en hel del värme trots allt.

    Edit: Om du ändå ska använda det som en veggkammare så kan en 200w LE vara intressant då de inte blir i närheten så varma som hps.

    Mvh

    har redan en hps hemma som kan användas så får försöka lösa d på något sätt =)

  • skills

    Member
    2008-02-09 at 12:37

    Ingen som reagerar på ett litet utrymme och HPS nej sätt i en MH(MetalHalide) det är det enda rätta i vegg… bör inte kräva mycket i fläktväg heller.

    Fridens :hippie:

  • reaper

    Member
    2008-02-09 at 12:45

    @skills wrote:

    Ingen som reagerar på ett litet utrymme och HPS nej sätt i en MH(MetalHalide) det är det enda rätta i vegg… bör inte kräva mycket i fläktväg heller.

    Fridens :hippie:

    hm iofs. d skulle kunna vara ett alternativ och inte speciellt dyrt heller med tanke på att man bara behöver själva bulben då så ..hmm :D

    ska tänkas här.

  • donkey

    Member
    2008-02-09 at 12:59

    Det går rent praktiskt att köra på en 250w hps med cooltube och kanalfläkt i det utrymmet. Har själv försökt, men pga oljud från fläkt så slängde jag in en 200w LE istället och vred ner varvtalet på fläkten så pass att man kan ta hem folk utan att dra till sig onödig uppmärksamhet. Men som sagt, hps är ju inte det optimala för vegg, men visst fungerar det. MH är att föredra om ekonomin tillåter alternativt högwatts LE om värme är ett problem.

    Mvh

  • skills

    Member
    2008-02-09 at 13:14

    @DONKEY wrote:

    Det går rent praktiskt att köra på en 250w hps med cooltube och kanalfläkt i det utrymmet. Har själv försökt, men pga oljud från fläkt så slängde jag in en 200w LE istället och vred ner varvtalet på fläkten så pass att man kan ta hem folk utan att dra till sig onödig uppmärksamhet. Men som sagt, hps är ju inte det optimala för vegg, men visst fungerar det. MH är att föredra om ekonomin tillåter alternativt högwatts LE om värme är ett problem.

    Mvh

    Håller inte med dig där en MH alstrar inte lika mycket värme som HPS ska inte vara speciellt stora problem att hålla tempen runt 28grader med ett bra insug och utblås.
    Kanalfläkt och cooltube skulle jag inte ha installerat men det är jag det. LE är väldans fint att vegga med annars det kan jag hålla med om.

    Men allt hänger ju på vart man har setupen också vardagsrummet kanske inte är det bästa men annars så skulle jag inte se några problem.

    Att dela av utrymmet med en glasskiva och bara ventilera överdelen med lampan är annars ett alternativ.

    Fridens :hippie:

  • donkey

    Member
    2008-02-09 at 13:35

    Nu har jag inte påstått att MH altstrar lika mycket värme som hps 😉 Däremot menar jag att MH alstrar betydligt mer värme än motsvarande högwatts LE. En MH i ett utrymme som är dryga metern hög utan cooltube kommer nog att bli mer problematiskt än ex en LE lampa. Hehe nu inser jag själv hur pro-LE jag låter men jag tycker faktiskt att dom funkar bra i vegg… 8)

    Mvh

  • skills

    Member
    2008-02-09 at 13:49

    @DONKEY wrote:

    Nu har jag inte påstått att MH altstrar lika mycket värme som hps 😉 Däremot menar jag att MH alstrar betydligt mer värme än motsvarande högwatts LE. En MH i ett utrymme som är dryga metern hög utan cooltube kommer nog att bli mer problematiskt än ex en LE lampa. Hehe nu inser jag själv hur pro-LE jag låter men jag tycker faktiskt att dom funkar bra i vegg… 8)

    Mvh

    Nej det var inte det jag menade att du påstod heller… LE har många fördelar i vegg som sagt men varför investera i nya dyra 200W LE när man kan få en bra fläkt och en MH bulb… skulle jag kört LE så hellre 2st 125W isåfall men effektivitetet är ändå inte lika hög som en MH men nu är det ju trådskaparen som ska välja hoppas han får ut nått vettigt av våran diskussion.
    LE eller HID ja det är helt upp till han iallafall jag tror han kan få det att funka med MH det är också den billigaste investeringen som jag ser det.

    Fridens :hippie:

  • nocly

    Member
    2008-02-09 at 15:33

    Jag har cooltuben, om du vill ha.

    PMar mig vid intresser.

  • donkey

    Member
    2008-02-09 at 17:09

    Läste visst lite mellan raderna där :P Btw hur mycket tar du för dina cooltubes nocly?

    Mvh

  • nocly

    Member
    2008-02-09 at 17:23

    400kr plus frakt(100kr)

  • reaper

    Member
    2008-02-09 at 17:36

    Mitt utrymme är ju inte så spec mycke större och jag kör på 400W

    Tempen ligger på runt 25-26 så skulle vilja ha upp den en aning.. Men några värme problem kan man ju inte säga att jag har.. Vill man så går de! 😉

Log in to reply.