Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 24/7 med 400w hps.

  • 24/7 med 400w hps.

    Posted by reaper on 2007-10-09 at 18:34

    tjenare. har dåliga proppar så jag vill inte slå av och på hpsn hela tiden. och täkte därför köra 24/7 så jag slipper 2 strömavbrott om dagen, kommer detta kräva luftfuktare eller finns det andra baksidor…?

    vet att det finns delade meningar med 24h ljus och 18h ljus. har bra erfarenheter med 24h ljus tidigare med andra lampor men vet inte med hps lampan. eller kommer det kanske inte spela någon större roll? anyone?

    replied 16 years, 6 months ago 4 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • weedloco

    Member
    2007-10-09 at 18:42

    Har precis avslutat en 24/7 vegg i en 56x56x190 garderob med en 400w HPS och det gick alldeles utmärkt! Hade väl såhär i efterhand önskat en pingvin men jag hade underbevattning på en enda stor bricka som skötte fukten bra, över 50% RF nästan hela tiden! kör på bara

  • reaper

    Member
    2007-10-09 at 18:43

    anledningen till att proppar brukar gå är att man överbelastar den säkringen. Om du har mycke som går under samma “grupp” i ditt propskåp så kan du försöka fördela det om det går, inte alltid man kan det. Ifall det är 10 A säkringar du har kan du ta ut ungefär 2500w från den säkringen, sen om du har dator, tv m.m + all odlings utrusting så sticker det snabbt iväg.

    Du kanske har koll på detta redan, men om inte så kanske du kan kolla upp ifall det går att lösa på detta sätt

  • reaper

    Member
    2007-10-09 at 18:47

    Tack för de snabba o bra svaren. kör nog på med detta tills jag kanske köper en pigvin (tycker de är rätt lugna faktiskt, tror min får en keps hehe.) och jo, jag kom fram till att proppen var lite väl belastad, trots att det var en 10a. well well, drog sladd från hallen till ena intaget och det blev finnemang. simma lugnt m8s. 8)

  • weedloco

    Member
    2007-10-10 at 02:53

    @Bongwater wrote:

    anledningen till att proppar brukar gå är att man överbelastar den säkringen. Om du har mycke som går under samma “grupp” i ditt propskåp så kan du försöka fördela det om det går, inte alltid man kan det. Ifall det är 10 A säkringar du har kan du ta ut ungefär 2500w från den säkringen, sen om du har dator, tv m.m + all odlings utrusting så sticker det snabbt iväg.

    Du kanske har koll på detta redan, men om inte så kanske du kan kolla upp ifall det går att lösa på detta sätt

    Har en farbror till elektriker som sa att en 10A propp skall palla upp till 3500w, men att ledningarna, uttaget och grendosan oftast inte gör det! Min grendosa pallar 2500w! Jag provade dock att koppla min 600w HPS och två stycken dammsugare på vardera 1700w, sammanlagt 4000w till ett enda uttag vid spegeln i toaletten och proppen gick inte :D Körde dock inte detta mer än 5 min då dammsugarna snabbt gör rummet till en bastu :P

  • reaper

    Member
    2007-10-10 at 06:17

    @weedloco wrote:

    @Bongwater wrote:

    anledningen till att proppar brukar gå är att man överbelastar den säkringen. Om du har mycke som går under samma “grupp” i ditt propskåp så kan du försöka fördela det om det går, inte alltid man kan det. Ifall det är 10 A säkringar du har kan du ta ut ungefär 2500w från den säkringen, sen om du har dator, tv m.m + all odlings utrusting så sticker det snabbt iväg.

    Du kanske har koll på detta redan, men om inte så kanske du kan kolla upp ifall det går att lösa på detta sätt

    Har en farbror till elektriker som sa att en 10A propp skall palla upp till 3500w, men att ledningarna, uttaget och grendosan oftast inte gör det! Min grendosa pallar 2500w! Jag provade dock att koppla min 600w HPS och två stycken dammsugare på vardera 1700w, sammanlagt 4000w till ett enda uttag vid spegeln i toaletten och proppen gick inte :D Körde dock inte detta mer än 5 min då dammsugarna snabbt gör rummet till en bastu :P

    Det kan mycke väl stämma, så länge sen jag läste om det där … kan vara 6 A som klara att ge ut 2500w … var det jag skrev först men vart sen osäker och hade för mig att det var 10 A … Är automations tekniker och inte installations tekniker … det är dom som måste kunna sånt tjaffs ;P

    Troligtvis var det nog grenuttaget eller nått sånt som var problemet eftersom uttaget i hallen troligtvis ligger under samma säkring.
    Kablarna tror jag dock håller, vi har ganska hög standard på elsäkerheten i sverige och proppen ska gå långt före en kabelbrinner av.

  • sinsemillan

    Member
    2007-10-10 at 15:46

    Ohms lag P = U x I (effekt = spänning x ström)
    230V X 10A = 2300W.

  • fritz

    Member
    2007-10-10 at 17:14

    @DirtyPiper wrote:

    vet att det finns delade meningar med 24h ljus och 18h ljus. har bra erfarenheter med 24h ljus tidigare med andra lampor men vet inte med hps lampan. eller kommer det kanske inte spela någon större roll? anyone?

    Låt mig citera en mycket kunnig före detta swecan medlem vid nicket Mothertrucker ang den här frågan:

    Växter behöver VISST mörker.
    Det finns fem hormoner i en cannabisplanta. För att plantan ska kunna växa till 100% och vara 100% frisk så krävs att dessa fem hormoner är i balans med varandra.

    En av dessa hormoner heter Gibberellin. Den har en mörkerreaktion som fungerar som en katalysator, altså arbetar den på natten. Det byggs upp gibberelliner under dagen för att sockeromdelningen ska bli som bäst under natten när fotosyntesen är frånvarande. Det är därför rötterna växer så otroligt på natten. Att plantan sen sträcker på sig på natten är väldigt beroende av hur mycket hormoner man faktiskt matar plantan med. För som sagt är balansen viktig och svår att styra. Man undgår bara problemen utan att vilja se nackdelarna när man veggar med 24 timmar då Gibberellinerna inte får sin mörkerreaktion.

  • weedloco

    Member
    2007-10-10 at 18:23

    @sinsemillan wrote:

    Ohms lag P = U x I (effekt = spänning x ström)
    230V X 10A = 2300W.

    Lagar är till för att brytas!

Log in to reply.