• canabiz

    Member
    2005-10-15 at 12:13

  • canabiz

    Member
    2005-10-16 at 13:02

  • reaper

    Member
    2005-10-16 at 15:30

    Dina plantors fan leaves fungerar som lagringsplats för näring och energy för dina plantor.
    När det blir svårare att ta näring från jorden än att ta näring från fan leaves så kommer dina plantor börja “suga” ut näringen ur bladen och använda de till budproduktion. Det är då de börjar gulna på det viset i slutet av blom. Det spelar egentligen inte så stor roll eftersom du ändå inte vill skörda och torka fan leaves då de blir äckligt röka.

  • silver

    Member
    2005-10-16 at 15:39

    Inget att oroa sig för!
    Mina såg om möjligt ännu värre ut innan skörd, det är ju höst i skåpet nu.
    För övrigt en mycket lyckad odling , grattis.

    Mvh/Silver

  • enviousness

    Member
    2005-10-17 at 13:23

    Jag håller inte riktigt med ovanstående inlägg gällande gulnaden på dina blad. Enligt min mening ser det inte alls ut som de skiftningar och avfall som brukar inträffa i och med att hösten “är kommen”. Och då pratar jag framförallt om bild 3-5 (1-2 ser ut som helt normala gulnade blad), som om man tittar närmare ser ut att lida av näringsbrännskador, och orsaken torde då vara övergödning. Ett annat alternativ skulle kunna vara att det är magnesiumbrist, men det känns lite långsökt. Fast ingenting är väl omöjligt. (Läs mer om olika skador här: https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14186). Du kan förmodligen köra på precis som du gör nu och ändå få ut en fet skörd, men de mår inte helt bra just nu, enligt vad jag kan se. Och det kan i värsta fall komma att kosta dig en del av din potentiella yield. Värt att tänka på iallafall, tänkte jag.

    Hoppas det går bra oavsett vad du väljer att vidta för åtgärder. Lycka till.

  • reaper

    Member
    2005-10-17 at 22:12

    Detta är helt klart näringsbrännskador! Flusha omedelbart och sänk sedan näringsdosen några dagar senare!

  • canabiz

    Member
    2005-10-18 at 05:46

  • Weasel

    Member
    2005-10-18 at 07:56

    Jag kan se två olika symptomer på dina plantor.Dom längst upp på toppen ser ut som vanliga brännskador,det är ditt minsta problem.Det är dom gulnande bladen längst ner du behöver oroa dig för.Om bladen fortsätter att gulna och falla av så är det helt klart ditt PH-värde som är för lågt.Innan du planterade om i större krukor borde du haft ner dolomitkalk i jorden.Det enda du kan göra nu är att få tag i hydratkalk som är vattenlösligt eller att köpa dig en flaska PH-up medel och en PH mätare som du kan mäta din PH med.Om du inte korrigerar din PH så kommer först alla bladen att gulna och falla av sedan kommer hela stammen bli gul och börja ruttna,potensen kommer också att sjunka rejält.Men du var väll ändå så nära skörd nu så det lär inte vara så farligt.

    Lycka till!

  • canabiz

    Member
    2005-10-18 at 12:17

  • Weasel

    Member
    2005-10-18 at 15:10

    Ja det här är ju ett vanligt problem som jag har fått brottas med jättemycket innan jag förstod hur viktig jorden egentligen är.Med tiden skapas det salter från näringen som sänker PHt.Det är därför man säger att man inte ska återanvända jorden.

  • canabiz

    Member
    2005-10-19 at 19:44

  • reaper

    Member
    2005-10-19 at 19:55

    Vattna igenom med vanligt vatten så får du upp ph:t en bit. Har du ph+ så höj vattnets ph lite, 8,5-9.0 är nog lagom. Nästa vattning så ligger du på ca 7.0 Lycka till!

  • reaper

    Member
    2005-10-20 at 20:20

    Min gisning ligger på ungefär 1,3 hg om det inte är för sent att gissa.
    vad blir det för pris åt vinnaren? 😈 😆
    Kan ju också ta och nämna att jag är fett avundsjuk, så fort jag skaffar egen lägenhet…

  • joker_the_toker

    Member
    2005-10-20 at 21:56

    är det en omröstning.
    Ja jag säger väll 1,2 hg
    Peace out

  • Weasel

    Member
    2005-10-21 at 09:20

    Jag tror faktiskt att det inte hjälper i längden med att vattna med vatten som har högre PH utan det bara bromsar ner det en aning.Vattnet förbrukas ju av plantan,det är inget som består i jorden.Du skördar ju ändå snart så vad har du att oroa dig för ?

    Förresten,dricker plantan ordentligt eller känns det som att plantorna inte suger upp så mycket vätska längre ?

Page 3 of 6

Log in to reply.