• Posted by josef_k on 2002-10-31 at 09:43

    Haha, det här var ett riktigt roligt inlägg, hydrlizer! Men alltså, var ska man ha maskarna? Jag är ledsen men när du berättade om maskarna för mig, var jag minst lika stenad som du var när du skrev posten. Alltså fattade jag inte allt.
    Ska man ha en komposthög hemma där man slänger organiskt avfall, och sen fylla på i krukorna med den jorden? Fast hur ska man då fylla på med jord i redan växande plantor? Det går ju inte direkt att tömma dem.
    Upptaget av näringsämnen sker väl dessutom ganska nära ytan, alltså högt upp i jorden, och inte längst ned? Hur ska man då fylla på med jord, utan att till slut täcka hela plantan?

    Det hade ju varit ännu smidigare att bara ha maskarna i krukorna direkt, går det?

    replied 21 years ago 5 Members · 14 Replies
  • 14 Replies
  • josef_k

    Member
    2002-11-02 at 13:13

    Ja, alltså du skrev att jag inte ska oroa mig, men.. jag förstår fortfarande inte hur det kan vara så bra.

    Hur lång tid tar det innan maskarna har producerat.. låt oss säga en liter jord?
    Och.. problemet med att dränka plantorna med maskbajs kvarstår ju..? Eller, det är klart att det kan vara bra när man planterar om.. Men jorden som maskarna bajsat ut ska alltså vara högst upp i krukan? Inte blandat?

    Heh, många frågor nu. Ska kolla på länken, där kanske jag får svar på några av dem. Lite dåligt av mig att inte bry mig om att kolla upp det innan jag postar.

  • reaper

    Member
    2002-11-03 at 04:19

    Kollade in Rex Hunt på Discovery travel & adventure, och där sa han at det absolut bästa stället att hitta maskar på är…. under gamla komockor 8O, jag antar att det är pga den höga näringshalten i mockan som maskarna dras dit

  • okkolokko

    Member
    2002-11-03 at 10:49

    Haha 😆 Rolig topic,
    Men jag tycker det verkar vara en aning tids krävande att leta daggmask
    och äta stora mängder ägg för att hålla plantorna vid liv..
    Det är lite “Old fashion Hippie” över det hela.

    Men om någon har ork och resurser att pröva så hör av er i denna tråd.
    (bra skrivet hydrlizr!)

  • reaper

    Member
    2002-11-03 at 11:57

    HAHAHA såg på discovery program om maskar. allt organiskt och skräp äter mask och förbränner dem till renare jord. mask e ju bra samtidigt får man lite husdjur att kela med 😆 😆

  • reaper

    Member
    2002-11-03 at 13:04

    Masken på bilden ser vidrig ut. Som en blodigel eller nåt.

  • josef_k

    Member
    2002-11-12 at 17:37

    hydrlizer: Alltså, inte för att vara tjatig eller nått, men kommer det verkligen mer?? :?

  • reaper

    Member
    2002-11-12 at 23:05

    Det är inte så komplkicerat faktiskt. Man har t.ex. en trettiolitersbytta stående, i vilken man slänger allt köksavfall utom kött och såser. En enstaka sönderriven dagstidning. Efter några månader har man finfin jord, väl lämpad att hålla sisådär två plantor genom både vegg o blom.

    Maskarna skyndar på processen genom att gräva tunnlar. Dessa tunnlar ökar luftgenomströmning till rötterna, vilket gör stor skillnad. Dessutom äter maskarna sjuka växtdelar, t.ex. vattensjuka rötter, och producerar snabbtillgängligt kväve och fosfor i samma takt. Maskarnas fekalier innehåller utöver alla näringsämnena en nyttig bakteriekultur som ännu mer skyndar på/kickar igång jordens förmultningsprocesser.

    Allt en lat odlare behöver göra är egentligen att grävas ner grönsaksavfall kring rotsystemet lite då o då, samt köpa en tjuga metmask från sin närmaste fiskebutik, slänga i med lite sallad eller morotsblast. Då förmultnar grönsaksavfallet , och producerar så mkt kväve och andra näringsämnen så fort att det tillochmed kan “bränna”. Maskarna klarar sig bra på egen hand med så mkt mat och kommer att börja gräva sig samhällen mkt fort. Men lägg gärna lite lecakulor upptill så att markyteavdunstningen inte blir för extrem.

  • josef_k

    Member
    2002-11-13 at 10:02

    Oj, jäklar det låter ju kanon! Får allt se till att greja det där. För det finns ingenting som är dåligt med det väl?

  • atouk

    Member
    2002-11-13 at 10:48

    @hydrlizr wrote:

    testat långtidnäring till hydro, 4mån rakt av, bara mer kranvatten, hur låter det hehe :-)

    Det låter ju fantastiskt :) Tell us all about it, please 8)

  • josef_k

    Member
    2002-11-13 at 12:25

    OK, jag är övertalad. Maskar få det bli. Men alltså, det kommer inte att lukta någonting? Inte ens neutraliserande? För antagligen kommer jag att ha bunken i mitt growroom (som inte finns ännu) och då kan det ju nästan vara en fördel ifall lite lukt försvinner.

    Och sen en sak till, kommer det att vara nödvändigt med en uppsamlingsbalja under hinken, där vätska och sånt ska kunna rinna ut?

  • reaper

    Member
    2002-11-19 at 10:38

    Såpass alltså… vad kostade maskar?
    Tänkte investera i ett gäng sådana snart… har väl 350-450 liter jord som behöver idisslas litegrann. 😉

  • reaper

    Member
    2002-11-20 at 11:52

    Hoppsan.. det kostar så mkt ändå alltså. 😯

    Tur iaf att jag grävde upp ett gäng tidigare o la i komposten.. den kompost som nu är uppmixad med ca 60 liter havstång, 50 liter köpe-torvjord, 100 liter skånsk fet lerjord och en omgång nyklippt gräsmattegräs (15-20 liter).

    Men den hade nog behövt haft lite fler maskar i sig.. och jag tror inte att de jag lade i komposten tidigare hunnit yngla av sig än. 🙄

    En zoobutik flyttade just in en hundra meter ifrån mina krukor :mrgreen: så jag ska nog se vad de tar per kilo/liter idag.

  • reaper

    Member
    2002-11-21 at 00:56

    Är Organomix ett varumärke eller? :) *missat nåt*

    Annars anser jag väl att tången bidrar med en helsikes massa fosfor..då behövs inte benmjölet ju.. plus att den innehåller en massa spår- och mineralämnen oxå. Och den dränerar nåt enormt bra. Den borde vara nedbruten tillräckligt för plantorna lagom till blommen, hoppas jag iaf.

    Kväve… tja. Alla plantorna har minst 20 liter jord… innehållandes färska gräsklipp (jag beräknar det att brytas ner under de två-tre första veckorna, kan det stämma?), och de bevattnas med dels urin, dels ett något mer långtidsverkande “thé” på vatten och fryst färsk ( :mrgreen: ) koskit. Borde inte bli något problem där heller.

    Jag vill helst hålla kostnaden och kemikalierna nere så mkt som möjligt utan att sjunka i kvalité… har ju råd att shoppa numera, men vill testa att köra “naturligt”. Sånär som på några teskedar magnesiumsulfat iaf. 🙄

    Min lokala Zoobutik hade knappt hört talas om mask, och började mumla om att leta annonser i gamla trädgårdstidningar.. :?

    Jag tänkte kolla den lokala fiskebutiken istället… men om Hydrlizer eller någon annan skulle snubbla över billig mask, så ge gärna mig ett hojt om det. 😉

  • Weasel

    Member
    2003-05-19 at 19:17

    Hahahaha hydrlizr: har du gått på Mask skola eller? =) du verkar veta en jävla massa om maskar =)

Log in to reply.