• Posted by josef_k on 2002-06-17 at 16:29

    Tja, den fysiska mognaden är ju väldigt individuell. Vissa får bröst när de är 13, andra när de är 15. På samma sätt är det lika olika med hjärnan.
    Men jag är skeptisk till det där att någon viss del inte är fullt utvecklad. Vilken del rör det sig om? I vilket sammanhang förekommer den?

    Man kan se hjärnan som färdigutvecklad när man föds. Men samtidigt så kan man säga att hjärnan aldrig blir färdigutvecklad och bara genomgår ständig förändring.

    replied 21 years, 8 months ago 6 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • farull

    Member
    2002-06-18 at 15:04

    Den fysiska utvecklingen är säkert klar, men jag är ganska säker på att man kan störa den personliga utvecklingen om man röker mycket i tonåren.
    Därför är det en god idé att vänta lite med att börja röka tycker jag.

  • reaper

    Member
    2002-08-07 at 16:58

    värst va den här tråden spårade ur snabbt… :P

    @Farull wrote:

    Den fysiska utvecklingen är säkert klar, men jag är ganska säker på att man kan störa den personliga utvecklingen om man röker mycket i tonåren.
    Därför är det en god idé att vänta lite med att börja röka tycker jag.

    personliga utvecklingen på vilket plan då exakt? på samma sätt som man menar att cannabis och andra psykedeliska droger kan orsaka hemska personlighetsFÖRÄNDRINGAR?

    jag har faktiskt en ganska stark aning om att argumentet om att man inte utvecklas “som man ska” om man börjar knarka dödsknarket cannabis för tidigt i livet mest är grundat på det faktum att människor som röker cannabis ofta är benägna att FÖRÄNDRAS och TÄNKA ANNORLUNDA och skaffa sig NYA ÅSIKTER och bekantskaper som sammanfattat helt enkelt inte är önskvärt hos en individ i vårt fina samhälle (där det inte är meningen att normer och regler ska granskas och i värsta fall t.o.m. ifrågasättas. hemska tanke). 😯

    sen så är det ju å andra sidan helt självklart att man inte ska börja experimentera med skumma substanser i för tidig ålder, oavsett om de är lagliga eller inte, och sen är det ju även möjligt att cannabisen kan ha en viss rent biologisk påverkan på en pubertetstonårin…. det vet jag dock inget om. nån annan som kan fylla i?

  • josef_k

    Member
    2002-08-12 at 13:55

    Cannabis orsakar hormonrubbningar, och skulle på det här sättet kunna leda till försenad/utebliven pubertet enligt vissa. Hur stora dessa effekter är, vet nog ingen riktigt. Det är ju givetvis inte så att ifall man röker cannabis en gång i månaden så hamnar man inte i puberteten.
    Spekulationerna om hormoners påverkan sprids till stor del av CAN och andra organbisationer som målar upp en skräckbild av att man blir impotent av cannabis, och att män kan få bröst, eller att kvinnor slutar få mens.
    Men hur många kroniker här inne känner att de har fått bröst och inte kan få barn längre?

    Det finns andra anledningar till att man bör vänta med att röka cannabis. Att lära känna sin egen kropp och psyke är av väldigt stor vikt innan man ska ta droger. Det är inte en process som går på en dag, utan kan ta oerhört lång tid. Vissa människor lär sig aldrig det. Andra innan de ens är myndiga.
    Vad man kan säga är väl att ifall man ska använda cannabis för första gången, så ska man vara helt säker på att man verkligen vill göra det. Finns det tvivel, så strunta. Det är en extra krydda till livet, ingenting att riskera sin hälsa för.

  • okkolokko

    Member
    2002-08-12 at 20:23

    Tror du att en 13 åring (ganska utvecklad för sin ålder, lång, hyggligt
    stark, ganska mogen och i fysikt välskick) skulle palla att röka på
    nån gång om dan i 4 dagar?

    Jag menar utan att få nojja, baksmälla, hasch psykos eller andra saker?

  • josef_k

    Member
    2002-08-12 at 20:56

    Det där är omöjligt att svara på. Mognad är inte något man uppnår bara för att man levt ett visst antal dagar. Det är också omöjligt att kunna förutspå vad för skador du skulle kunna drabbas av.

    Fyra dagar är ingen längre tid, så rent fysikt skadar det ju inte så mycket, men däremot kanske mentalt. Och det går inte att beräkna beroende på hur välutvecklad du när till det yttre.

    Psykiskt hälsa och ohälsa beror på hur du mår när du tar drogen, och vad som händer under tiden du gör det. Set and setting med andra ord..

  • bz

    Member
    2002-08-13 at 11:58

    Okkko om du nu är 13 år så ska du varken odla eller röka varken
    inom eller utomhus. OM du åker dit så är det för det första inte
    för dig själv du strular till det utan det är dina föräldrar som åker
    dit.

    Vänta tills du är 18 år och myndig och äger ansvar för dina egna
    handlingar och inte riskerar familjens väl genom ditt nyttjande.

  • upinsmoke

    Member
    2002-08-13 at 20:16

    Det råd jag kan ge er ungdomar är – om ni nu ska göra detta, så finns det ingenting som hindrar er. Men, se till att vara medveten om vad du gör. Informera dig – granska fakta, var kritisk och reflektera över all information du tar in. I slutändan är det individen själv som fattar beslutet – 13 eller 35. Och visst handlar det även om att väga in risker i detta – narkotika är trots allt orolig, och får du problem med myndigheterna under tonåren så garanterar jag att de inte nöjer sig med att lämna en böteslapp.

    Jag tycker Okkå verkar vara jävligt skarp och insatt i detta, så jag tror inte att det finns någon egentlig anledning att köra pekfingervalsen… 8) Den metoden är trots allt väldigt moraliserande, och mina erfarenheter är att ett sådant bemötande snarare är kontraproduktivt.

Log in to reply.