Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 200W LE-Lampa utan ballast hjälp

  • 200W LE-Lampa utan ballast hjälp

    Posted by reaper on 2010-04-28 at 11:54

    Tjenare har ett problem, det finns ingen vanlig markströms kontakt till min Lågenergilampa (200W). Istället finns det 3 kablar (blå, brun, gul/grön) som jag tror ska gå till ballasten. Fungerar det utan ballast och hur gör jag isfl?

    Tack :P

    replied 14 years ago 4 Members · 21 Replies
  • 21 Replies
  • tangotarm

    Member
    2010-04-28 at 12:46

    det är väl vanlig stickkontakt till 200w le, bara plugga in i uttaget :)

  • drullper

    Member
    2010-04-28 at 13:20

    @TangoTarm wrote:

    det är väl vanlig stickkontakt till 200w le, bara plugga in i uttaget :)

    TangoTarm, var det där särskilt genomtänkt? Vad händer om du har fel? 👿

    @dopeoat Vart har du köpt lampan, vad är det för modell på lampan? Vissa LE kräver barlast, det brukar vara främst 300w LE men det finns säkert undantag. Däremot så kommer de flesta LE som har inbyggd barlast med en e40 sockel och inte två strömkablar + jord. (den gulgröna är men nästan 100% säkerhet jord)

    För att kunna svara på dina frågor, utan att du ska riskera att ha sönder lampan eller ha ihjäl dig själv, så behövs det mer information. Fick du med någon form av informationsblad eller annat. Lägg upp relevanta bilder, se till att du använder rätt FOKUS på kameran så vi faktiskt kan läsa och se vad det är för information, kan inte du läsa eller se vad det är på bilderna så kan inte vi det heller.

    //Drullis

  • reaper

    Member
    2010-04-28 at 13:29

    Jag gjorde så att jag tog mig till claus olsson och handlade mig en stickpropp, en gjordad sådan som jag sedan stoppade in i väggutaget. det första som händer är att halva lampan smäller och svartnar. Någon som vet varför :/

  • reaper

    Member
    2010-04-28 at 13:31

    Lågenergi växt och blomlampor.Vitt/blått spectra till växtfasen och rött/orange spectra till blomfasen.Ingen ballast behövs.(E40 sockel)Längd=440mm Diameter=130mm.

    200 Watt har 13000 lumen och 60000 lux. Brinntiden är ca 10000 timmar enligt tillverkaren

    Detta är vad som stod på hemsidan jag handlade den ifrån, ebboflod.se
    Denna är en blå/vit

  • drullper

    Member
    2010-04-28 at 13:36

    Samtidigt står det att det är E40 sockel på deras LE lampor.

    Jag har lite svårt att få din information ovan att gå ihop med informationen hos återförsäljaren ebboflod.se .

    Jag flyttar även över tråden till Cannabisodling.

    //D

  • reaper

    Member
    2010-04-28 at 13:39

    Lågenergilampa 200 W Röd/Orange 2100 K
    Heter lampan, om man trycker köp, så kan man sen ändra den till blå/vit istället för Röd/orange vilket jag gjorde

  • drullper

    Member
    2010-04-28 at 13:42

    @dopeoat wrote:

    Lågenergilampa 200 W Röd/Orange 2100 K
    Heter lampan, om man trycker köp, så kan man sen ändra den till blå/vit istället för Röd/orange vilket jag gjorde

    Jag skulle föreslå att du kontaktar ebboflod.se

    @TangoTarm, tycker du fortfarande att ditt förslag var genomtänkt? 🙄

  • reaper

    Member
    2010-04-28 at 13:44

    Lågenergilampa 200 W Vit/Blå 6400 K
    Lågenergi växt och blomlampor.Vitt/blått spectra till växtfasen och rött/orange spectra till blomfasen.Ingen ballast behövs.(E40 sockel)Längd=440mm Diameter=130mm.

    200 Watt har 13000 lumen och 60000 lux. Brinntiden är ca 10000 timmar enligt tillverkaren
    660:-

    Detta var lampan jag köpte, jag kontaktade dem och dem bad om ursäkt att sa att dem skulle skicka en ny. Men med tanke att du direkt inte tyckte hans råd var det bäst, vad tror du detta är bara en fel på lampan eller, halva lampan lyser fortfarande tycker du jag kan köra med den sålänge eller är det något farligt?

  • billball420

    Member
    2010-04-28 at 14:00

    Det är riktigt att den inte behöver extern ballast. Hur kopplade du de tre sladdarna till E40-sockeln? Lägg upp en tydlig bild, som Drullper uppmanade dig.

    Använd inte lampan innan du lagt upp bild och fått svar.

    bill

  • reaper

    Member
    2010-04-28 at 14:19

    Vet inte om detta kan ha något med saken att göra men på dem 3 kablarna jag fäster i stickproppen fanns det metall som täckte det mesta av koppartrådarna innanför, samt rött plast ovanför som man ser lite av på bilderna. vågade inte riktigt ta av detta kan det ha något med det att göra. Här har ni bilderna gott folk.

    http://img696.imageshack.us/img696/4853/dsc00440mc.jpg
    http://img690.imageshack.us/img690/6595/dsc00441x.jpg

  • billball420

    Member
    2010-04-28 at 15:08

    Det där ser ut som kabeln från en ballast till sockel/reflektor. Den har väl metallöglor fastklämda på ledarna? Hur som. Det ser rätt ut. Sedan skall den kopplas till sockeln och reflektor.

    För att inte kludda till det, är det bäst om du lägger upp en bild på sockelns kopplingspunkt. Jag vill se hur jordpunkten ser ut. Eller om den skall till reflektorn, vilket är det naturliga.

    Försök få till skärpan den här gången.:wink:

    bill

  • tangotarm

    Member
    2010-04-28 at 16:03

    @Drullper wrote:

    @dopeoat wrote:

    Lågenergilampa 200 W Röd/Orange 2100 K
    Heter lampan, om man trycker köp, så kan man sen ändra den till blå/vit istället för Röd/orange vilket jag gjorde

    Jag skulle föreslå att du kontaktar ebboflod.se

    @TangoTarm, tycker du fortfarande att ditt förslag var genomtänkt? 🙄

    JA DET TYCKER JAG EFTER HANS BESKRIVNING EFTERÅT 👿
    dock viste jag inte det först, därför skrev jag väl!!!
    nu säger han att han köpt 200w le från ebboflod.se MÄRK VÄL DÄR JAG OXÅ KÖPTE 2 st 200w le så ja dom brukar ha inbygda ballaster!

    1: http://img153.imageshack.us/img153/9673/abcs001.jpg
    2: http://img708.imageshack.us/img708/1152/abcs002.jpg

    kan det bli tydligare drullper?

    drullper du får ursäka min grinighet, men så är det.

    peace

  • reaper

    Member
    2010-04-28 at 16:52

    Jag har ingen ballast som jag är medveten om, har varit och fått en ny lampa nu. Bilden visar en stickkontakt jag handla på clausolsson en jordad sådan. Som går till “den svarta ringen” på min reflektor :) kan inte göra mycket åt skärpan då det är fotat med em mobiltelefon.
    Vet inte riktigt vad du menar metallöglor, men det finns rött plast och sedan metall som håller samman koppartrådarna. Här har du en bild på refektorn, kontakten till denna.

    Mycket tacksam för hjälpen ska ni veta :)

  • reaper

    Member
    2010-04-28 at 16:59
  • billball420

    Member
    2010-04-28 at 17:05

    Det ser rätt ut. Det väsentliga är att gul/grön (jord) är kopplad från jord i stickkontakten till jord på reflektorn. Det enda som ser konstigt ut är att lampsockeln sitter på samma sida av reflektorn, som sladdkopplingen. Satt den så, eller har du monterat? Risk för kabelsmältning , brand/kortslutning.

    bill

Page 1 of 2

Log in to reply.