Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 200W LE eller 70 W hps?

  • 200W LE eller 70 W hps?

    Posted by reaper on 2008-03-24 at 01:40

    tja jag funderar på att köpa ett av dessa belysningar. Men jag kan inte bestäma mig. Jag odlar 4 plantor under bara 2 fluora för tillfället men hade tänkte mig antingen 200W LE eller 70W hps från http://www.nordicgrow.se/ LE blir ju inte så varma som jag har förstått, men Hpsen får man reflektor med och så ger det högre lumen? right?
    men det e en garderobsodling hur varma blir 70W’s hps?

    men nu när jag tänker efter 70 w för 4 plantor e ganska lite även med 2 st 36W’s fluora lysrör. Va skall jag göra 🙄

    btw jag har sökt!

    replied 16 years ago 3 Members · 21 Replies
  • 21 Replies
  • shimasonti

    Member
    2008-03-24 at 07:38

    hej, om det är så att du har värmeproblem så kör på LE lampan, inte för att 70w hps blir så jättevarmt, men det blir ju varmt ändå så att säga.
    berätta lite mer om din setup så är det enklare att ge dig tips och råd

  • reaper

    Member
    2008-03-24 at 10:37

    @Shimasonti wrote:

    hej, om det är så att du har värmeproblem så kör på LE lampan, inte för att 70w hps blir så jättevarmt, men det blir ju varmt ändå så att säga.
    berätta lite mer om din setup så är det enklare att ge dig tips och råd

    jag har skrivit en tråd om min odling. men kan skriva här med

    en garderob med längden 160 bredd 80 o djup 50cm.
    2 st fluora rör på 36W st. hänger lodrätt.
    4 st white rhino plantor.

  • shimasonti

    Member
    2008-03-24 at 10:41

    satsa på en 250w hps. blir inte så kusligt varmt. då kan du köra med en badrumsfläkt. sätt en glaskiva mellan lampan o blomman om du är orolig.

  • reaper

    Member
    2008-03-24 at 11:07

    @Shimasonti wrote:

    satsa på en 250w hps. blir inte så kusligt varmt. då kan du köra med en badrumsfläkt. sätt en glaskiva mellan lampan o blomman om du är orolig.

    ballasten då, blir dom varma?

  • friheten

    Member
    2008-03-24 at 11:08

    Tänk på vart du har garderoben också. Körde med 250w hps i en garderob intill mitt sovrum en gång och det blev så mycket varmare att jag var tvungen att vädra varje dag. Inte kul.

    För bäst resultat utan större värmeproblem är ju annars en 250w hps perfekt. Vill du bråka så lite som möjligt med värme och ventilation så kör på tex två 125w LE istället. Kommer inte i närheten av skörden du får på hps:en men funkar iaf.

    Nu kommer nog någon att påpeka att minsann 250w är 250w och förbrukar lika mycket energi så det borde bli lika varmt. Dock har jag odlat både med 250w HPS och LE med högre totaleffekt och kan av mina erfarenheter säga att LE blir mycket svalare. Fråga mig inte varför bara 😆

    /Friheten

  • reaper

    Member
    2008-03-24 at 11:23

    @Friheten wrote:

    Tänk på vart du har garderoben också. Körde med 250w hps i en garderob intill mitt sovrum en gång och det blev så mycket varmare att jag var tvungen att vädra varje dag. Inte kul.

    För bäst resultat utan större värmeproblem är ju annars en 250w hps perfekt. Vill du bråka så lite som möjligt med värme och ventilation så kör på tex två 125w LE istället. Kommer inte i närheten av skörden du får på hps:en men funkar iaf.

    Nu kommer nog någon att påpeka att minsann 250w är 250w och förbrukar lika mycket energi så det borde bli lika varmt. Dock har jag odlat både med 250w HPS och LE med högre totaleffekt och kan av mina erfarenheter säga att LE blir mycket svalare. Fråga mig inte varför bara 😆

    /Friheten

    Hmm sitter och försöker bestäma mig vilken hps jag ska ha mellan 250 o 150 på nordicgrow :? men nu när du nämner värmen så vet jag inte hur jag ska göra ifa jag skaffar mig en hps. men e det stpr skillnad på en 250 w Le och 250W hps, med tanke på skörden? alltså hur många gram går jag i förlust ungefär?

  • friheten

    Member
    2008-03-24 at 18:25

    Omöjligt att säga du skulle lika gärna kunna lyckas få bättre skörd med LE också allt beror på dig själv och dina odlingskunskaper. Men i regel så får du mycket bättre avkastning med HPS.

    Beroende på odlingssätt (ScroG, SoG, LST, Bushstyle mm) så kan du ju vegga dem längre med HPS jämfört med LE då du har mer ljus att tillgodose plantorna med.

    Väljer du att köra på LE skulle jag iaf köra LST eller ScroG för att få så bra resultat som möjligt.

    Vad har du för ventilation till setupen just nu?

    /Friheten

  • reaper

    Member
    2008-03-24 at 20:12

    @Friheten wrote:

    Omöjligt att säga du skulle lika gärna kunna lyckas få bättre skörd med LE också allt beror på dig själv och dina odlingskunskaper. Men i regel så får du mycket bättre avkastning med HPS.

    Beroende på odlingssätt (ScroG, SoG, LST, Bushstyle mm) så kan du ju vegga dem längre med HPS jämfört med LE då du har mer ljus att tillgodose plantorna med.

    Väljer du att köra på LE skulle jag iaf köra LST eller ScroG för att få så bra resultat som möjligt.

    Vad har du för ventilation till setupen just nu?

    /Friheten

    Bra fråga:P typ ingen.. jag har en bordsfläkt på ett par ggr/dag. Så har jag garderobsdörren öppen ganska ofta för att då in lite Co2

  • friheten

    Member
    2008-03-25 at 14:16

    Om du har möjlighet att såga hål och montera kanalfläkt eller ett par datafläktar så skulle jag köra med 250w HPS. Har själv kört med 250w hps med öppen dörr i två olika garderober. Hade en fläkt som blåste in där jag hade dörren på glänt. Blir ett sjukt sken och fick hålla på att montera provisoriska gardiner och liknande för både fönster och garderobsdörrar. Inte alls kul när man får oväntat besök och vill kunna stänga av allt snabbt och smidigt så folk inte undrar varför det ser ut som det gör.

    Ett tips är att montera tex en spånskiva innanför den befintliga garderobsdörren där du monterar fläktar. Om du nu skulle få något besök så kan du bara slå av strömmen till allt och stänga den riktiga dörren och det ser ut som vanligt.

    /Friheten

  • reaper

    Member
    2008-03-26 at 16:22

    @Friheten wrote:

    Om du har möjlighet att såga hål och montera kanalfläkt eller ett par datafläktar så skulle jag köra med 250w HPS. Har själv kört med 250w hps med öppen dörr i två olika garderober. Hade en fläkt som blåste in där jag hade dörren på glänt. Blir ett sjukt sken och fick hålla på att montera provisoriska gardiner och liknande för både fönster och garderobsdörrar. Inte alls kul när man får oväntat besök och vill kunna stänga av allt snabbt och smidigt så folk inte undrar varför det ser ut som det gör.

    Ett tips är att montera tex en spånskiva innanför den befintliga garderobsdörren där du monterar fläktar. Om du nu skulle få något besök så kan du bara slå av strömmen till allt och stänga den riktiga dörren och det ser ut som vanligt.

    /Friheten

    tack för den grymma iden:D vet inte det med kanalfläkt(dyrt) men kan väl ha massa dator fläktar som får bort värmen bara.

  • friheten

    Member
    2008-03-26 at 18:46

    Testa med spån/plyfaskiva och 120mm datafläktar som utsug i höjd med lampan ungefär. Blir det för varmt kan du alltid göra som shimasonti skrev och sätta en glaskiva som avskärmning också.

    /Friheten

  • reaper

    Member
    2008-03-27 at 18:11

    Tja.

    lånar tråden lite här för jag är ute efter samma sak– en 250W hps, men är lite orollig för värmen. men jag kom in på spåret att köpa en cooltube istället som verkar få ner värmen en del. men hur mycket hjälper det i en liten garderob? räcker det med att ha en liten fläkt som utsug då (och en liten till insug)?

  • reaper

    Member
    2008-03-27 at 22:17

    @janbanan25 wrote:

    Tja.

    lånar tråden lite här för jag är ute efter samma sak– en 250W hps, men är lite orollig för värmen. men jag kom in på spåret att köpa en cooltube istället som verkar få ner värmen en del. men hur mycket hjälper det i en liten garderob? räcker det med att ha en liten fläkt som utsug då (och en liten till insug)?

    hehe lungt.. kan inte svara direkt på din fråga men har läst en hel del och kommit fram till att jag ska ha en 400W hps. Värmen tänkte jag lösa på flera sätt och backup planen e att skaffa en cooltube… men tänkte först att testa några lösningar innan jag går o köper en cooltube.

    1. Dator fläktar eller Tvärströmsfläkt vrf inte båda? + glaskiva som alla här har sagt 😉

    2. Hänga blöt handuk

    3 Bygga en cooltube? såg en guide nånstans tror jag.

    4. Fler dator fläktar?

    edit: beställt en 400W hps kit från Head n Nature :D

  • reaper

    Member
    2008-03-28 at 15:29

    janbanan:
    Har du kanalfläkt (vilket jag antar eftersom du funderar på cooltube) så är det inga problem med en 250w i en liten garderob. Jag körde det själv för nått år sedan i en garderob som var typ 40x50cm och typ 2m hög. Kunde köra fläkten på mindre än hälften av full speed.

    f77ftw33d:
    400w är nästan overkill i en garderob i din storlek. Och utan en riktigt kanalfläkt kommer det inte funka alls, så gör dig själv en tjänst och skaffa en sån. Det ger dig ju också möjlighet att enkelt koppla in ett kolfilter och få kontroll på lukten. Med en 250wattare hade du kanske kunnat komma undan med en badrumsfläkt eller ett par datorfläktar och en glasskiva, men 400w på så litet utrymme kommer kräva mer ventilation helt enkelt.

    Det gick hastigt från att stå mellan LE eller 70w HPS till att du beställde en 400w HPS istället. Friheten har kommit med en hel del visdom, men det verkar inte riktigt som att du tar in vad han säger.

  • reaper

    Member
    2008-03-29 at 20:25

    när jag satt och kolla de runt på nätet en sista gång efter lampa så blev det till slut en 250W hps som skall kopplas in. sen får jag jag fixa ett riktigt utsug och jag ska bygga mig ett eget kolfilter tänkte jag men vet inte riktigt vilken styrka på kanalfläkten jag ska ha för att få all luft att cirkulera bra? någon som har ett tips på en tyst och lagom stark fläkt?
    garderoben är ca: 100x50x170

Page 1 of 2

Log in to reply.