Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 200 LE vs 250 eller 400 HPS

  • 200 LE vs 250 eller 400 HPS

    Posted by reaper on 2006-07-06 at 19:43

    Nu är det så att jag vill kicka igång min första olding, men valet av ljus och setup är inte lätt.

    Följande vilkor gäller: en garderob med måtten 60*50*200 : Tänker har 4st femmade ICE eller 4st femmade Grapefuit. Jag kan inte borra iventilationshål i garderoben! (hyresrätt) och om jag ska göra det får jag skaffa en ny garderob. http://www.femaleseeds.nl/Engels/index.htm

    Vilken setup ska man ta?

    Setup 1: 1st 200w LE röd/orande , 1st internfläkt, samt allt annats som behövs. (4st 10liters krukor (om det nte får plats får man ta mindre krukor)

    Setup 2 : lampkitt

    KIT250HPS – 250 eller 400watt. En ballast för mindre utrymmen känsliga för värme. Med Stuco-Megalux reflektor 40×28 cm. Levereras med en Philips Son-T Pia plus högtrycksnatrium lampa. Dessa kit levereras numera med allt, alltså även med jordad sladd till väggurtaget samt kontakt. Mycket enkelt att montera, endast 2 sladdar! Vill ni kan jag montera dessa om ni så önskar 1050:- 1st internfläkt, samt allt annats som behövs. (4st 10liters krukor (om det nte får plats får man ta mindre krukor)

    Priset för båda setupen blir nog det samma…grejen är att jag inte kommer ha så bra ventelation! Kommer det då bli för varmt med HPS ? Kommer en 200w LE räcka för mina 4st plantor?

    replied 17 years, 10 months ago 4 Members · 15 Replies
  • 15 Replies
  • evilganja

    Member
    2006-07-06 at 19:56

    Det finns inga genvägar. Du måste ha ventilation! Köp en ny garderob och gör hål för åtminstone två 120mm datorfläktar. Har du kallt i rummet klarar du en 400W om du kör dylika på full rulle, men en 250W är enklare att hålla kall. En ordentlig utblåsfläkt är ännu bättre. Skrota planerna på att köra utan ventilation…

  • reaper

    Member
    2006-07-06 at 21:01

    håller med föregående talare, ventilation är ett måste. såga ett hålhelvete får dom väl kräva en 500:- eller vad dom vill ha när du flyttar. eller så köper du en garderob för 500:- så slipper du frågor när dom går igenom stället. annars lär du väl ha dörren öppen hela tiden, så det kommer ooza lite.
    annars kan du såga ut två tunna spånskivor och sätta ovan och under hålet (om du tar i taket på garderoben) och måla över så märker dom säkert inte ett skvatt.. dom är inte så smarta som dom tror, bara jävligt märkvärdiga dom där inspektörerna

    skulle satsat på en 400W ivf, känns inte överdrivet om du vill ha fyra ICE därinne… köp Tecukrukorna på 11L förresten, dom går in på den där ytan

  • metzger

    Member
    2006-07-06 at 21:48

    ….eller borra ett hål i taket på garderoben och dra luften den vägen, det samma gäller för golvet ❗
    För sen när du flyttar köper du bara ett par tunna laminat platter och limmar om golv & tak på båda sidor, som nytt ❗
    max pris 50:- och en flaska trä lim 30:-
    problem solved 😉

    //Metz 8)

    [edit] have fun!

  • reaper

    Member
    2006-07-07 at 08:03

    jag kör just nu med 200w….blå/vit o det rockar ju rätt så jävla fett……ingen värme what so ever,o jag ska beställa en tilll i rött spektra om 2 veckor när dom ska in i blom,då ska jag köra båda o det är en sak som är säker…tveka inte på nya LE….. 2 st är bättre än 400w hps….eftersom det inte blir nån värme utav dom o mycket finare ljus =) / blue its the color of love

  • dr_zoidberg

    Member
    2006-07-07 at 09:49

    Om du har begränsade möjligheter till ventilation så rekomenderar jag att du kör med LE eftersom dom genererar mycket mindre värme än HPS’erna. Kan dock vara värt att köpa två lampor.

    Om du inte har tummen mitt i handen så borde det inte vara svårt att såga ut en cirkel för en mindre badrumsfläkt eller liknande, och när du sedan har odlat klart sätter du bara tillbaka den utsågade biten och spacklar ihop skiten. Aldrig att någon kommer att upptäcka att det är en missfärgad cirkel i taket på garderoben.

    Allt går att lösa om man bara är lite kreativ. Jag drog elen till min senaste odling från köksfläkten genom husets interna uftrumma och in genom ventilationsslagen ned till garderoben vilken också var ansluten till det lokala ventilationssystemet, två rum bort. Aaaaight! 8)

  • reaper

    Member
    2006-07-07 at 21:45

    Nice….kommer nog köra på en 400w hps laampa…..men eäcker en sådan? Kommer den veggade fasen bli helt fucked upp bara för att det saknas blått ljus?

  • reaper

    Member
    2006-07-07 at 21:50

    den på hydrogarden har en möjlighet att välja multispectrumslampa, tror den har 30% i de blåa. Bra all around lampa ska den vara.

  • reaper

    Member
    2006-07-07 at 22:07

    OKej vilken är det då? av de tre man kan välja

  • metzger

    Member
    2006-07-07 at 23:45

    köp en Philips son t green power 400 watt’s bulb!
    http://www.prismaecat.lighting.philips.com/LightSite/Whirlwind.aspx?eca=LEPPLG&cpf=GBEPEN&stg=ACT&lan=EN&cnt_key=DSONTPGP+|PHL|871150020196615+++&ecu=LMP|PHL|EP&t=3&tree=0&scr_md=1111&leftnav=2_1&nav=Null&loc=Null&tt=Overview

    fullvärdigt spektrum för veggning och fin fin för blom.

    Lamp Luminous Flux EM[Lm ] 58500 = rätt fin sol :)

  • reaper

    Member
    2006-07-08 at 08:17

    ävn ylvana har fullpktrum, hydrogardn

  • reaper

    Member
    2006-07-08 at 10:39

    Tack! Men jag vet nog hur jag ska göra nu. Blir nog ett kit från swegrow

    En byggsats med den semi-elektroniska GIB ballasten PRO-V i centrum. Byggsatsen innehåller följande saker: GIB ballast PRO-V, liten hammarslags reflektor, sockel, montageskruv, kablar, 1st HPS lampa. Lampan som medföljer är av märket Sylvania eller likvärdig. Detta är en byggsatts och bör monteras ihop av en person med nödvändiga elkunskaper för att undvika felkopplingar eller tillbud. Garantin på ballasten omfattar endast tillverknings fel och gäller inte vid självförvållande fel. Vi kan inte heller ge någon support på hur byggsatserna ska kopplas då var och en ansvarar för sin installation.

    Samt en Sylvania Britelux 250W MH konverteringslampa. Blir inte så jävla dyrt..runt 1300kr för allt.

    Eftersom det är min först odling bör en 250w HPs och 250 MH räcka… Första 3-4 veckorna har man en MH och 8 veckor i blom med Hpsn. Låter det bra?

    Kommer nog att odla mer i framtiden(beror på hur denna odlingen går) så ska man investera i ett 400w system istället? Är det värt det eller räcker en 250w för framtida lite större odlingar…har just nu en garderob på 60*50*200. Ska ha 4st ICE eller Grapefruit plantor som sagt.

  • reaper

    Member
    2006-07-08 at 10:43

    BTW vilket luftflöde bör man ha in och ut för en sådan setup. Kommer nog inte ha passivt luftflöde utan flläktar. Räcker datorfläktar? Eller ska man investera i bra kanalfläktar eller något dylikt?

    1. För 250w HPS

    2. För 400w HPS

  • reaper

    Member
    2006-07-08 at 10:51

    Hmm eller räcker ett utsug och ett passivt insug? Är ett passivt insug bara ett “hål” i väggen eller vad är det :O

  • reaper

    Member
    2006-07-08 at 12:25

    @Elruso wrote:

    Är ett passivt insug bara ett “hål” i väggen eller vad är det :O

    Det är bara ett hål i väggen.

  • reaper

    Member
    2006-07-08 at 13:48

    Jag har en fråga (inte lönt att starta ny tråd)

    Vad används för socken till en Sylvania Grolux 400 watt (HPS)?

Log in to reply.