Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken 1a odlingen, “Pineapple Chunk” i “garderob”, 400W MH/600W HP

  • 1a odlingen, “Pineapple Chunk” i “garderob”, 400W MH/600W HP

    Posted by hoodlum on 2010-12-09 at 22:36

    Shuu,

    Nu är det dags för första odlingen efter flera års planerande, beställde ikväll 3st Feminized Pineapple Chunk från pickandmixseeds. Fick även med 2st av ngn annan strain, trevligt!

    Cannabis Seeds Information
    We crossed the famous Barney’s Pineapple with our Cheese/Skunk #1 with the intention of breeding into this new variety, the essence and flavor of these two delicious strains. The result is an extremely vigorous and stable plant. Mold and disease resistant.

    Flowering to a beautiful conclusion in just 55 days. The essence and flavor of Pineapple Chunk is immediately obvious. Its aroma of earthy Cheese x Skunk is backed up by a secondary scent of Pineapple. The taste is delicious and unique. Earthy flavors are underpinned by a strong tasty Pineapple aftershock.

    Pineapple Chunk is most rewarding. A huge giver with a massive THC output and high CBD gives a powerful couch lock effect.

    Type: Indica Dominant
    Genetics: Pineapple x Skunk #1 X Cheese
    Yield: Optimum indoor. 650 gr/m2
    Height: 60-80 cm
    Flowering time: 55 to 60 days
    Harvest time: End of September

    THC: 25%
    CBD: 1.1

    Såg dock en annan odlingsdagbok på samma strain och den såg ut att bli jävligt lång och smal, jag tänkte att den skulle bli kort och tjock?

    Jag har dock ganska mycket plats, en sån walk-in garderob, så plats finns även om dom kommer stretcha lite.
    Jag tänkte dock på SoG, är det möjligt att göra med denna strain?

    Jag har tjackat detta belysningskit:
    PowerPlant DayLite ballast,
    600W PowerPlant HPS,
    EuroWing armatur/reflektor, samt ett paket Eazi Rolls.

    1199:- (ord. 1557:-.)

    Sen så köpte jag även till en 400W MH:
    Här är en MH (metal halogen) lampa från PowerPlant. Självklart till ett mcyket bra pris.

    400W, 38000lm och 4000k

    En lampa med ett lite blåare ljus.

    MH lampan var inte riktigt planerad utan mer impuls, men hade det varit bättre att köra med MH-lampan i vegg-fasen för att byta till 600W HPS’en när dom går i blom?
    För dom vill ju ha blåare ljus i vegg och lite mer samt rödare ljus i blom = HPS 600W.

    Sen så ska det införskaffas jord imorgon, “p-jord” och “såjord” som jag hade tänkt blanda, bra ide?
    Sen såklart krukor, ngn näring, sen ska jag också köpa fläktar på typ Clas Ohlson, både vanlig bordsfläkt samt datorfläktar till utsug.

    kolfilter måste man nog beställa på internet va?

    Så jag ber om ursäkt för den lite kaosartade starten, kommer bli klarare snart. =)
    Vad tror ni om mitt projekt, kommer det hålla, håller mitt val av strain?

    Peace!

    replied 13 years, 4 months ago 8 Members · 18 Replies
  • 18 Replies
  • furalle

    Member
    2010-12-09 at 22:43

    köp en bra plantjord istället och gör den väldränerad

  • hoodlum

    Member
    2010-12-09 at 22:54

    @furalle wrote:

    köp en bra plantjord istället och gör den väldränerad

    Hur gör jag jorden väldränerad, genom att blanda den med lecakulor eller göra hål på botten av krukan?

    Vad tror du om att först köra med 400W MH vid vegg för att sen byta till 600W HPS vid blom?
    För det passar ju både in med att den vill ha lite mindre och blåare ljus vid vegg, samt mer och rödare ljus vid blom.

    Vilken sorts näring behöver man köpa?
    Och behöver jag kalcium/fosfor vid början?

  • khrystalleaf

    Member
    2010-12-09 at 23:03

    Gör några hål i botten på krukan(3-4 st räcker) och blanda jorden med perlite och lecakulor, lägg också ett ca: 2 cm högt lager av bara lecakulor i botten på krukan så dår du en bra dränering! lycka till pz!

  • furalle

    Member
    2010-12-09 at 23:50

    Ja kör som du skrev med lyset.

    Blir inget bra med datorfläktar. Här är ett paket med kolfilter http://www.head-nature.com/04139

    Näring http://www.head-nature.com/04436

    phmätare är skönt att ha med http://www.head-nature.com/06038

  • pzych0

    Member
    2010-12-10 at 12:30

    Du har väll inte tänkt köra den 400w Mh lampan i din 600w ballast?

  • hoodlum

    Member
    2010-12-10 at 13:39

    @pzych0 wrote:

    Du har väll inte tänkt köra den 400w Mh lampan i din 600w ballast?

    Jag vet inte faktiskt, med tanke på tonen i ditt inlägg så antar jag att det inte går..

    Som sagt var 400W MH’n ett impuls köp.

    Måste jag köpa en separat ballast spec. för 400W’are eller?
    Går det att lösa på något sätt via t.ex clas ohlson, så att jag får igång 400W lampan? Sen kan jag ju bara montera lampan med t.ex buntband under reflektorn/armaturen som följde med 600W HPS’en?

  • Anonymous

    Guest
    2010-12-10 at 13:42

    Du måste ha en 400w ballast till en 400w bulb. Inte en chans att du kan få den att funka med något från Clas Ohlsson. Förklara gärna hur man bygger en ballast. Grymt sugen på att göra det själv.

  • hoodlum

    Member
    2010-12-10 at 13:45

    @Vesslan wrote:

    Du måste ha en 400w ballast till en 400w bulb. Inte en chans att du kan få den att funka med något från Clas Ohlsson. Förklara gärna hur man bygger en ballast. Grymt sugen på att göra det själv.

    hahah jag edit’ade, jag blandade ihop ballast med refektor/armatur hahah, jag är ju stekt vafan. :)

    Men en separat 400W ballast kan ju inte vara så dyr och ballaster måste man kunna få tag i på nån affär som säljer elektronik?

  • Anonymous

    Guest
    2010-12-10 at 13:55
  • hoodlum

    Member
    2010-12-10 at 14:00

    @Vesslan wrote:

    Förstog nästan det 😉

    http://www.swedish-growsystems.se/se/art/gib-ballast-pro-v-400w.php

    haha ja det är ju ett cannabis forum så.. :)

    Måste jag köpa till några kablar eller nåt till den där ballasten, kostade ändå 600spänn…
    Går det inte att styra billigare ballaster på affärer som säljer lampor etc.? :?

  • pzych0

    Member
    2010-12-10 at 14:07

    att du inte köpte till en 600w Mh bulb så hade du kunnat köra den i din nuvarande ballast, kan du inte skicka tillbaka din 400w Mh och köpa en 600w Mh istället? vore ju smartast, annars köpa till en 400w ballast och ha ett veggrum och ett blommrum..

  • s920

    Member
    2010-12-10 at 15:06

    “Nu är det dags för första odlingen efter flera års planerande”

    Inte för att vara elak men det verkar inte ha varit någon vidare planering du framdrivit på flera år..

  • billball420

    Member
    2010-12-10 at 15:18

    Dags att lägga upp bilder nu! Annars flyttar jag tråden till Cannabisforum.

    bill

  • hoodlum

    Member
    2010-12-10 at 15:40

    @s920 wrote:

    “Nu är det dags för första odlingen efter flera års planerande”

    Inte för att vara elak men det verkar inte ha varit någon vidare planering du framdrivit på flera år..

    haha ja okej då, flera års tänkande då, passar det in bättre eller? ;)

  • hoodlum

    Member
    2010-12-10 at 15:42

    @pzych0 wrote:

    att du inte köpte till en 600w Mh bulb så hade du kunnat köra den i din nuvarande ballast, kan du inte skicka tillbaka din 400w Mh och köpa en 600w Mh istället? vore ju smartast, annars köpa till en 400w ballast och ha ett veggrum och ett blommrum..

    Svaret på den frågan är väldigt enkel, dom hade bara 400W MH lampor.

    Joo jag tänkte ha ett veggrum och ett blomrum för jag har tillgång t 2 separata utrymmen.

    Men jag ska skaffa en 400W ballast istället blir enklast så.

Page 1 of 2

Log in to reply.