• reaper

    Member
    2002-10-16 at 21:05

    håller med. Den debatten var inte mycket att ha. Något jag blev lite irriterad på var att dom inte tog upp dom personerna som endast brukar cannabis oregelbundet och sköter sig, ska dom personerna som inte har något missbruk också kallas missbrukare?
    Vet iofs inte hur många det är förutom mig själv som klarar av att hålla det på en lagom nivå.
    Hoppas fortfarande att någon vill ta tag i swecan partiet så om det blir någon debatt så kan någon vettig person tala.
    tack

  • tom-forcade

    Member
    2002-10-16 at 21:12

    Är inte Christian Gergils en väldigt duktig debattör? Varför är aldrig han med i några debattprogram?

  • reaper

    Member
    2002-10-16 at 21:44

    Henrik Tham e ju en bra debattör ?
    han debatterade mot just Björn Fries från svt morgon…

    om jag bara kan få kontakt med swecan op så ska nog mp3 filerna kunna tankas hem…

  • gin

    Member
    2002-10-17 at 09:02

    Tycker den där nyliberalen var ett ägg, han nämde nog inget annat än bara prisbilden. Så tråkigt alltså. Som att billigt knark är lösningen på alla problem.

  • gin

    Member
    2002-10-17 at 11:00

    Los: Svt Debatt vet att Frihetsfronten är helgalna anarkokapitalister som bara tänker på pengar och sin egen frihet så klart att de ska vara med.

  • fr

    Member
    2002-10-17 at 11:02

    För det första är det ju uselt att de ska klämma in tre debattämnen på ett entimmesprogram. Sen borde de ju som redan nämnts ha lite vettiga debattörer. När kommer SweCan-partiet?! :)

  • reaper

    Member
    2002-10-17 at 11:24

    Måste bara hålla med er här, killen som skulle prata för en legalisering var den dummaste jävla idoten jag någonsin sett på TV. Han hade ju inte ett enda bra argument, och dom dåliga han fick fram va ju inte så snyggt upp lägg på.
    Var har dom hittat honom & vilken planet kom an ifrån? Inta fan kan det vara samma som jag iaf!

  • reaper

    Member
    2002-10-17 at 13:05

    Henrik Alexandersson är “ultraliberal” och ger bland annat ut Allvarligt Talat, ett nyhetsbrev på nätet, tror jag.
    Han sa ju egentligen bra saker men visade otroliga brister på retorik och hur man lägger fram argument.
    Att säga att knarket är för dyrt, e kanske inte det rätta sättet att belysa problematiken för heroinmissbrukare och deras oförmåga att kunna återanpassas till samhället då all deras vakna tid går ut på att få ihop stålar till droger – men i sak var ju det han sa rätt och riktigt.
    Men så länge ingen annan vågar gå ut och framföra vettiga åsikter så är det här sånt vi får räkna med.

    Att man har en stor bild på en joint samtidigt som man talar om tunga missbrukare med social utslagning e gammal vanlig mediapropaganda och bygger nog mer på okunskap än ren ilvilja.

    Björn Fries satt där han satt och sa en massa konstigheter som att en stor majoritet i Europa är för Sveriges linje – vilket är en ren och skär lögn då det enbart var Sverige som gick emot Hollands krav att få ha kvar sina coffeshops.

    Problemet är att när media inte ger en rättvis bild av problematiken för svenska folket så kommer ju chocken bli så mycket större för svensson när Sverige blir tvunget att böja sig för EU:s direktiv
    och vi riskerar att hamna i ett totalt känslomässigt kaos den dag då den europeiska narkotikapolitiken införlivas i Sverige vare sig vi vill eller inte.

  • tom-forcade

    Member
    2002-10-17 at 13:10

    @C_Fira wrote:

    Björn Fries satt där han satt och sa en massa konstigheter som att en stor majoritet i Europa är för Sveriges linje – vilket är en ren och skär lögn då det enbart var Sverige som gick emot Hollands krav att få ha kvar sina coffeshops.

    Nja, Frankrike är väl emot det också. Men de var mer kompromissvilliga än Sverige.

  • reaper

    Member
    2002-10-17 at 13:20

    Björn Fries satt där han satt och sa en massa konstigheter som att en stor majoritet i Europa är för Sveriges linje – vilket är en ren och skär lögn då det enbart var Sverige som gick emot Hollands krav att få ha kvar sina coffeshops.

    Va det verkligen så han sa/menade?
    Om Sverige är det enda land som gått emot Nederländernas krav eller inte vet jag inget om, men menade han inte att de andra länderna i Europa inte är inne på sammalinje som Nederländerna med coffe-shops & legalisering av cannabis?
    Jag säger inte att det va så, men jag uppfattade det så! Bara för att man anser att Nederländerna ska få undantag innebär ju inte att man själv är för en legalisering i respektive länder.

  • reaper

    Member
    2002-10-17 at 13:39

    Tja ägget var en idiot…men jag undrar om inte det var meningen (vald av fries etc). De kontrollerar ju media och fritt välja vad som skall debatteras och inte…

    Men angående liberala dittan & dattan:

    Är inte swecan sveriges största “procannabis” sammanslutning/organisation. Borde inte det vara någon från swecan som debatterar i TV med 1000 (om ändå löst sammansatt) medlemmar…

    Borde inte vi välja en talesman som för vår talan, signerar debattinlägg osv….

  • reaper

    Member
    2002-10-17 at 13:43

    Det är jag som är oklar.
    Vad han menade är det ingen som vet, knappt han själv, men jag tror att det han menade var att det är en majoritet i Europa för sverige hårda linje och att fler och fler länder tittar på den svenska modellen.
    Detta är lögn.
    Visst finns det grupper i alla länder som skulle se Sveriges metoder och politik som grejen för just deras land, dessa grupper sitter dock inte i utskottet och för respektive lands talan.

    Vadå för grupper säger du? Ja du, fråga Björnemannen..

  • reaper

    Member
    2002-10-17 at 14:05

    Såg inte debatten…men jag kan tänka mig all bullshit dom sa om cannabis….sånt man redan hört i åratal, sånt fakta dom fått av hur gamla opålitliga källor som helst, o plus att mängder av dom inte ens fått nån fakta bara säger sånt som dom tror skulle kunna stämma o eftersom dom e politiker, med på tv/tidningar etc. så brukar alla tro på dom…..

    Da doler

  • reaper

    Member
    2002-10-17 at 14:20

    Det är jag som är oklar.
    Vad han menade är det ingen som vet, knappt han själv, men jag tror att det han menade var att det är en majoritet i Europa för sverige hårda linje och att fler och fler länder tittar på den svenska modellen.
    Detta är lögn.
    Visst finns det grupper i alla länder som skulle se Sveriges metoder och politik som grejen för just deras land, dessa grupper sitter dock inte i utskottet och för respektive lands talan.

    Vadå för grupper säger du? Ja du, fråga Björnemannen

    Jo precis, sveriges modell är inget att eftersträva, å det tycker nog inte heller utskotten som för respektive lands talan. Men ser dom Nederländernas modell som en bra förebild och ngt att eftersträva?

  • reaper

    Member
    2002-10-17 at 14:35

    Dr Bong:
    Det var ju inte det som var frågan igår och det var nog inte riktigt det som var frågan vid utskottet heller.
    Sverige satte dock käppar i hjulet då dom inte tyckte att holland skulle få “undantagstillstånd” med sina coffe-shops, men att som Björn Fries påstå att det finns en majoritet i Europa för den hårda svenska linjen är ren och skär lögn.
    Få länder vill kriminalisera missbruk, faktum är att fler och fler länder börjat jobba för motsatsen, i svensk media framstår det som om dessa humana arbetsmetoder är utslag av hopplöshet inför knarkets frammarsch.
    Jag ser det precis tvärtom, det är ett utslag av en vilja att hjälpa och på sikt förändra attityder. Sverige jobbar efter devisen Jaga & Straffa.

    Sverige är under stark kritik för sin inhumana narkotikapolitik av ett flertal länder i Europa – det är märkligt tyst om detta i svensk media, undantaget Expressens P M Nilsson och några få andra aktörer.

    Det är även trist att det är så många som hela tiden vill dra pareller till Cannabis vara eller inte vara, det här är så mycket större och allvarligare.

Page 1 of 2

Log in to reply.