• Posted by mooch on 2002-10-03 at 22:20

    1 av 100 påstås det i artikeln!!!
    Antingen så har det uppstått något missförstånd, eller så har någon med fast hand modifierat siffrorna.

    På aftonbladet. se kan man läsa följande “I Sverige och Finland har tio procent av de vuxna någon gång provat cannabis.”

    10%, det är 10 av hundra. Som huvudregel brukar man tala om att användningen är högre hos de yngre jämfört med den övriga befolkningen. De uppskattade siffror jag hört har rört sig mellan 15-20%. Så var de nu plötsligt fått 1% ifrån måste jag ifrågasätta skarpt.

    replied 21 years, 7 months ago 4 Members · 11 Replies
  • 11 Replies
  • reaper

    Member
    2002-10-03 at 22:25

    Läs den noggrant så har vi ett litet motargument

    EMCDDA:s styrelseordförande Mike Trace vill inte ta ställning till vilken metod som är bäst för att minska användningen av narkotika.
    – Den här statistiken ger inga besked om ett liberalt eller restriktivt förhållningssätt är mest effektivt, säger han

    Det säger en del.

    Jag har något argument till…kan inte formulera det bra, just nu. Så jag kanske återkommer med det… :D

  • mooch

    Member
    2002-10-03 at 22:49

    @Los wrote:

    Mooch: Det gäller det senaste året… :)

    Ahh. Det låter dock fortfarande som en friserad siffra i mina öron.

  • reaper

    Member
    2002-10-04 at 00:38

    på nyheterna idag sa de att i Sverige har antalet tunga missbrukare ökat markant medan de ligger på samma nivå i övriga länder
    en punkt som bör tas upp tycker jag

    fred

  • reaper

    Member
    2002-10-04 at 00:52

    Kolla här då, vet inte om det är jag som är flummig eller han som är dum i huvet.

    Trots en uppmärksammat försämrad drogsituation senaste decenniet i Sverige, så är situationen mindre alarmerande vid en internationell jämförelse. Enligt EU-statistiken har en av hundra svenskar i åldrarna 15-34 år använt cannabis (hasch och marijuana) senaste året, medan 13 procent gjort det i Danmark och nära 5 procent i Finland.

    Juste logik, det är alltså ingen fara att svenska ungdomar dör mer och mer, eftersom i danmark och finland röker man hash mer.

  • reaper

    Member
    2002-10-04 at 01:08

    Särskillt eftersom Aftonbladets “Skulle du klara ett drogtest just nu” ligger på 17,2% (+3,5% vet ej), om så tre fjärdedelar av dessa skulle vara tyngre droger så skulle expressens påstående inte vara det minsta rätt och då Aftonbladets fråga löd “JUST NU” och Expressens “under det senaste året”. Eller så tänker jag bara konstigt, är trött kl är mycket..

  • mooch

    Member
    2002-10-04 at 09:55

    Det framgår ju inte hur undersökningen gjorts heller?
    Har läraren frågat sina elever “Ni som rökt hasch under det senaste året räcker upp handen nu”?

  • reaper

    Member
    2002-10-04 at 13:07

    Det är så uppenbart att vi i Sverige för en sådan pass hård politik gentemot narkotika och cannabis i synnerhet, att resultatet inte är förvånande.
    En politik som allt som oftast riktar in sig på den yngre generationen med metoder som är mycket tvivelaktiga.

    Resultatet i enkätet visar en sak mer än något annat, inte ens om man blir utlovad anonymitet i en enkätfråga vågar man svara ärligt på hurvuvida man har provat Cannabis eller inte.
    Tänk er själva att vara 16-18 år idag. Inte fan skulle man lita på myndigheter och löst prat om anonymitet inför enkätfrågor.
    Inte efter år av rejvkommisionärer, göteborgskravalls-skandaler och ett allmänt ifrågasättande av sina åsikter ifrån en äldre generation.

    Men Göran tycker nog att det ser bra ut med den där siffran.
    Han lägger säkert huvudet på sned och fyrar av sitt “faderliga” leende och förkunnar att detta är ett t-y-d-l-i-g-t bevis på att den svenska modellen fungerar. Resten av undersökningen som visar att det tunga missbruket ökar mest i europa och med den högsta dödligheten,
    viftar han bara bort med ett “Man kan inte jämföra statistik mellan eu-länder i den här frågan”.

    Watch it happen on your Tell-A-Lie-Vision!
    In Full color! Digital Surround Pro logic 5.0 Dolby!

  • reaper

    Member
    2002-10-04 at 14:13

    Deras taktik verkar iaf funka, när de ger sig in hårt mot det som ska föreställa som inkörsporetn till tyngre droger. Då genom att skrämma livet ur alla ungdomar. “Tänder du en jolle är du fast för livet, dessutom börjar du med tyngre droger!!” Akta, akta! Det är farligt!

    Se bara exemplet i Skellefteå.

    http://www.norran.se/sektion_c.php?id=171536&avdelning_1=102&avdelning_2=102

    – Rökheroin har blivit det nya haschet, en inkörsport

    Ojdå, så går det om man skrämms för mycket… då blir rökheroinet inkörsporten

    Ett motto: “Skrämm inte ett barn för mycket, det kan få oanade konsekvenser senare i livet!”

  • m

    Member
    2002-10-05 at 00:09

    http://emcdda.kpnqwest.pt/sv/page24-sv.html

    kolla pdf:er längst ned på sidan

    1% som har testat de senaste 12 månaderna, men 13% som någonsin testat cannabis.

    Låter märkligt. Det är säkert så att man är mer benägen att ljuga om något som inte är “preskriberat”.

    Urvalet är bara 1500 pers.

    Jag skulle gissa att de verkliga siffrorna är högre. Kanske 4% respektive 18%

    Vad tror ni?

  • friggs

    Member
    2002-10-05 at 00:21

    @Mooch wrote:

    Det framgår ju inte hur undersökningen gjorts heller?
    Har läraren frågat sina elever “Ni som rökt hasch under det senaste året räcker upp handen nu”?

    “unga människor” syftar här till personer i åldrarna
    15-34.
    Siffran är lika stor för gruppen 15-64 vilket är märkligt eftersom de flesta (påstås) prova droger i sin ungdom och sen lägga av. Underlaget för undersökningen i sverige var också litet, 2000 personer. Man talar inte heller om hur många av dessa 2000 personer som var i åldersgruppen 15-34 respektive 15-64. Därtill framgår att man använt sig av “interv. (face to face interview), phone” (telephone interview), mail (mailed questionnaire).”, dvs intervjuer. En i mina ögon osäker metod i och med att det handlar om att folk ska erkänna brott som kan ge 6 månaders fängelse.

  • mooch

    Member
    2002-10-05 at 11:01

    “Därtill framgår att man använt sig av “interv. (face to face interview), phone” (telephone interview), mail (mailed questionnaire).”, dvs intervjuer. En i mina ögon osäker metod i och med att det handlar om att folk ska erkänna brott som kan ge 6 månaders fängelse.”

    Där har vi alltså svaret på varför andelen ser ut att vara så låg i Sverige…

Log in to reply.