Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 150W bulb till 250W ballast?

  • herr-j

    Member
    2008-04-16 at 17:28

    Skillnad blir det, tror inte att det rör som om några mängder. Inget som inte en regäl fläkt råder bot på iaf

  • rottenmeat

    Member
    2008-04-23 at 15:03

    Intressant blir det först när man använder en för kraftig lampa till en för klen ballast :)[/quote]

    gammal tråd kanske men men

    Jag kör en 250w i en 125w ballast och det har funkat ett bra tag!
    men hur det skadar lampan vet jag inget om :D

  • spinoza

    Member
    2008-04-25 at 16:01

    Watt tal på lampa och ballast ska vara detsamma. Det finns en anledning till det och det är för att lampan i sig själv har lite mystiska tricks för sig; nämligen att resistansen (motståndet) i lampan sjunker när all metall förgasas och det ska den inte göra.

    Ballastens uppgift är alltså att begränsa strömmen genom lampan och med en ballast på 400W och en lampa på säg 250W så flyter det mer ström genom lampan än den är designad för. Det leder följaktligen till en förkortad livslängd.

    Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_lamp#Theory_of_operation

    Skaffa en lampa som har samma watt tal som din ballast med andra ord.

  • mortal

    Member
    2008-04-25 at 16:16

    Nu är det faktiskt som så att flertalet ballaster är gjorda för att ta andra lampor än max watt talet som står på ballasten… Lumatek skrev tex innan: våra ballaster klarar svagare lampor utom 750wattaren som bara kan köras på en 750watts lampa. Dock funkar deras nya 750 wattare med andra lampor.

    Det som ni får titta på är tändaren… det brukar stå typ: 70-150watt eller kanske 100-250watt osv.

    Står det att den är tex 400-1000watt är det inte lämpligt att försöka med en 250watt lampa.

  • reaper

    Member
    2008-04-26 at 00:18

    Bra. Det där måste jag kolla, vad det står på min. Kan vara lösningen.

  • elcapitano

    Member
    2009-07-23 at 18:16

    *bump*

    funderar på att skaffa en 150w hps bulb till en lumatek halvdigitall ballast avsedd för 250w…(en såndär blå)

    av vad jag läst av tråden så verkar det ganska lungt, med viss risk för att jag får byta ut lampan efter ett tag (dock inga explosioner).

    Att lumateken är digital måste väl vara en fördel i det här sammanhanget?

Page 2 of 2

Log in to reply.