• ganjasmurfen

    Member
    2002-09-25 at 10:15

    En kompis kompis till mig trodde han blev en tomat när hade rökt så han hoppa ut för balkongen för att gör ketchup av sig själv.. det är faktiskt sant…

  • reaper

    Member
    2002-09-25 at 10:28

    @sphincter wrote:

    Så håll er till alkoholen istället, den är mycket bättre.

    Vad är detta för skit snack!?!?!?

  • reaper

    Member
    2002-09-25 at 10:53

    @Ganjasmurfen wrote:

    En kompis kompis till mig trodde han blev en tomat när hade rökt så han hoppa ut för balkongen för att gör ketchup av sig själv.. det är faktiskt sant…

    Ironiskt dock

  • reaper

    Member
    2002-09-25 at 13:26

    tja, du kan ju svara på hans fråga åtminstone…

    Har du skickat iväg detta välformulerade svar till Jan Emanuel? Isåfall, har du fått nåt svar?

    Han kanske har en förmåga att inte kunna ta till sig vettig information som alla Sveriges politiker… 😯

  • reaper

    Member
    2002-09-26 at 16:10

    nä, men nån får gärna göra det och posta svar.

  • friggs

    Member
    2002-09-27 at 08:43

    @Mooch wrote:

    Det här med psykos är ju verkligen intressant. I princip alla politiker och drogmotståndare har en nära vän som fått psykos. Trots det har ingen forskning kunnat bevisa att cannabis ger psykos, hur eller varför det skulle göra det.
    Själv var jag “levt” med cannabis och brukare i min umgängeskrets i över tolv år nu och INGEN av dem har någonsin fått en psykos. Inte ens en kompis kompis systers bror som fått psykos.
    Sedan har man ju självklart vänner som inte kan skilja på cannabis och vitt pulver som känner massor med personer som sitter på psyket…tillstånd apelsin. Jag hade en jobbarkompis som fick en alkoholpsykos men han sysslar inte med Cannabis.

    Är det inte konstigt också att trots att det totala antalet “haschpsykoser” under de senaste 30 åren inte överstiger 100 fall, verkar alla känna någon av dessa få? Innebär detta att de som fått psykoser haft ovanligt många vänner? Det kanske finns ett samband mellan “för många vänner” och psykoser? 😆

  • reaper

    Member
    2002-10-02 at 09:05

    Nja… Skulle hela min vänkrets bestå av alla Sveriges politiker och drogmotståndare skulle jag nog också få en psykos… Skulle nog allvarligt överväga att ta livet av mig oxo.

    Tack Gud att jag inte e född i Sverige…

  • josef_k

    Member
    2002-10-02 at 10:02

    Sphincter: Har du en länk till deras debatt? Det är ju helt sjukt, hur fan kan de publicera “Så håll er till alkoholen i stället, den är mycket bättre”? Vidrigt. För att inte tala om lögnen att fem av hans vänner har dött av en överdos hasch. Det är ju fler personer än som rapporterats i hela världshistorien!

    JeppisBoy: Jag håller med. Ibland börjar jag tänka att “Vafan, om personen hade dig som kompis så förstår jag att han/hon knarkade ihjäl sig eller blev psykiskt sjuk.” En del personer som uttalar sig i drogfrågor vet ju mindre än Hitler om knark. Suck.

    // I likes the girls from me hometown…

    Haha, det gör jag också! Ska träffa en tjej från din hemstad rätt snart. Hon är reko.

  • friggs

    Member
    2002-10-02 at 10:08

    @Josef_K wrote:

    Sphincter: Har du en länk till deras debatt? Det är ju helt sjukt, hur fan kan de publicera “Så håll er till alkoholen i stället, den är mycket bättre”? Vidrigt. För att inte tala om lögnen att fem av hans vänner har dött av en överdos hasch. Det är ju fler personer än som rapporterats i hela världshistorien!

    Hela fem fler! 😉
    En och annan rhesusapa har dock strykit med i vetenskapens namn.

    @Josef_K wrote:

    JeppisBoy: Jag håller med. Ibland börjar jag tänka att “Vafan, om personen hade dig som kompis så förstår jag att han/hon knarkade ihjäl sig eller blev psykiskt sjuk.” En del personer som uttalar sig i drogfrågor vet ju mindre än Hitler om knark. Suck.

    Var inte hitler morfinist? :?

  • josef_k

    Member
    2002-10-02 at 10:27

    @friggs wrote:

    Var inte hitler morfinist? :?

    Fan, det kanske han var.. visste väl att jag inte skulle använda det namnet! Jaja, “en del personer som uttalar sig i narkotikafrågor vet mindre än de flesta andra” får jag väl säga då. Låter inte lika tufft.

    Och så hittade jag ju den här tråden där Ligalajs berättar vem som egentligen skrivit in som Hans_K.
    http://swecan.phpwebhosting.com/forum/viewtopic.php?t=3368

    Fan, det var inte mycket rätt i det där förra inlägget… 😉

  • reaper

    Member
    2002-10-02 at 19:40

    Undrar ifall det är möjligt att ta reda på antalet personer som drabbas av alkoholpsykoser?!?!? Det är ett minst sagt utrotningshotat uttryck.

    Tyvärr verkar det som om man måste jämnföra alkohol och cannabis för att få en något mindre negativ reaktion från “motståndaren”.

    Men det kanske är helt fel väg? Vi kanske helt ska separera på dem?
    SKITA I Att jämnföra dem och ENBART beskriva dem individuellt?!?
    Ska nog testa det nästa gång. 8)

  • friggs

    Member
    2002-10-02 at 22:18

    Det finns statistik för alkoholpsykoser på nätet, jag har läst dom själv för bara någon månad sen, tyvärr sparade jag inte länken. Men det handlar om flera hundra fall per år, och statistiken går tillbaka till 1970 eller liknande. I samma rapport fanns även att läsa om cannabisrelaterade psykoser, vilka var mellan 2-6 per år. Så det finns där ute, nånstans…

  • Powerpuffgirl

    Member
    2003-04-18 at 09:40

    Det är första gången jag överhuvudtaget hör ordet alkoholpsykos. De enda gåner jag har hört talas om detta är i samband med att Delirium Tremens uppträder, som lär vara en slags alkoholpsykos. Men ingen har använt ordet alkoholpsykos i för delirium.

    Och apropå haschpsykoser så höll jag på att få mig ett gott skratt på T-banan igår. Två damer (i min ålder kanske :D ) satt och sidkuterade allt från sin arbetssituation till sina vänner förhållanden. En tjej hade visst spårat ur totalt, sedan hon blivit tillsammans med en kille som “efter att ha rökt hasch 2 gånger hade fått en psykos – så farligt är det alltså”. Jag höll nästan på att gå fram till dessa kvinnor och berätta hur majja har hjälpt mig från en del av mina psykiska problem, men att lägga sig i folks privata samtal tyckte jag var lite väl häftigt, isht med tanka på att jag aldrig har sett dessa damer förr i hela mitt liv. 😆

  • chong

    Member
    2003-04-18 at 22:46

    Delirium Tremens lär ju vara den allra svåraste formen av Alkoholpsykos. Vill man inte vara med om.

    Delirium tremens
    Delirium tremens (dille) eller darrande förvirring, karaktäriseras av plockighet, konfusion och synhallucinos. Ofta är hallucinationen starkt ångestfylld. Äckliga monster, krälande maskar, spindlar och råttor som kilar över patienten i sängen, gör att personen inte har någon lust att stanna kvar i sängen.

    Det kan vara svårt att få patienten att stanna i sängen men ibland kan detta var nödvändigt tex efter en operation. Aggressiva utbrott kan vara svåra att handskas med för otränad personal. Någon gång måste man då fixera patienten med spännbälten. Patienten får inte lämnas ensam när ångesten är stark. Det är en gåta hur hjärnan kan konstruera dessa skräckbilder. Vi får konstatera att alla bär vi möjligheten till dem inom oss.

    Den hjärna som i månader badar i alkohol och får mycket litet annan näring och vitamintillförsel, kan komma till ett “kokande” tillstånd, där nervimpulser översätts till bilder av detta slag.

    Epileptiska anfall kan förekomma hos vissa patienter i varje fas av abstinens och delirium. Missbruk av vissa sömnmedel kan ge liknade symtom. Många gånger saknas dock det “kokande” intrycket. Patinterna är inte så svettiga, hallucinationen är mindre förenad med konfusion och förloppet är ofta mer utdraget. Epileptiska anfall förefaller vara vanliga i dessa tillstånd

    http://hem.passagen.se/dt12/html/dthist.htm

    Delirium Tremens

    Efter en längre tids alkoholmissbruk kan man få mer eller mindre allvarliga abstinenssymtom. Detta allvarliga tillstånd brukar kallas delirium tremens eller “dille”.
    Typiskt för tillståndet är konfusion (förvirring) och skakningar (tremor). Förutom dessa klassiska symtom brukar personen i fråga vara allmänt orolig, svettas, ha hjärtklappning, växla stämningsläge och ibland se saker som inte finns (sk synhallucinationer), t ex små spindlar som kryper runt på väggarna. Dessutom kan man se epileptiska kramper i samband med detta tillstånd.

    http://home.swipnet.se/~w-49602/slakt_hbe_sjukdomar.html

    Mvh chong

  • chong

    Member
    2003-04-18 at 22:48

    Om alkoholpsykos:

    318 Delirium och andra alkoholpsykoser

    Att sluta dricka efter flera dagars eller veckors riklig alkoholförbrukning förorsakar abstinenssymptom av olika grad, både psykiska och fysiska. Till de vanligaste hör ångest, rädsla och sömnlöshet. I något allvarligare abstinenstillstånd kan det förekomma lindriga och kortvariga hallucinationer som t.ex. hörsel- och synvillor.

    I de svåraste abstinenstillstånden kan det också utvecklas alkoholpsykos, av vilka en form är delirium tremens, populärt kallad fyllerigalenskap. Också denna medför som första symptom rädsla och sömnlöshet, ibland också abstinensspasmer. Då tillståndet förvärras, försvagas medvetandet, människan blir virrig och förlorar uppfattning om tid och plats. Hon har starka hörsel, känsel- eller synvillor, som hon upplever som mycket verkliga. Samtidigt förekommer ofta rastlöshet, darrning och hyperaktivitet av de inre nervorganen, som t.ex. transpiration och hjärtklappning. Många andra sjukdomstillstånd som t.ex. intrakraniell blödning kan ha liknande symptom.

    Deliriumstadiet uppstår efter det att man slutat dricka, ofta den andra eller tredje alkoholfria dagen, och varar i några dygn. Det kan också hända sig att det uppstår ett så kallat berusningsdelirium under supperioden. Deliriumet uppstår p.g.a. hjärncellernas och hela nervsystemets dysfunktion, som i sin tur förorsakats av rikligt drickande och dess abrupta slut. Delirium kan vara t.o.m. livsfarligt varför översyn och vård på sjukhus är nödvändiga. Patienten kan också i sin rädsla försöka skada sig själv eller andra. Patienten vårdas på en somatisk eller psykiatrisk avdelning. Då patienten sänds till ett psykiatriskt sjukhus, krävs en M1-remiss från läkaren, eftersom patientens medvetande om sin egen sjukdom är svag eller obalanserad. Patienten behöver en lugn omgivning, lugnande medicin, tiamin och också somatisk uppföljning av läget. Patienten tillfrisknar fullkomligt från sin “galenskap”, men om rikligt drickande upprepas, ökar sannolikheten för ett nytt delirium. En annan allmän form av alkoholpsykos är alkoholhallucinationer. Typiskt är att personen har mycket realistiska hallucinationer, speciellt hörselvillor. Någon egentlig oredighet hör inte till tillståndet. Tillståndet börjar antingen redan under den tiden då alkohol konsumeras, eller 1-2 veckor därefter och man tillfrisknar från det oftast inom en månad, helt och hållet senast på ett halvt år. Förutom hallucinationer kan också inbillningar förekomma. I en del fall innebär symptomen bara inbillningar, t.ex. svartsjuka och paranoia. Symptomen lindras i öppen- och anstaltvård med hjälp av neuroleptiska psykofarmaka.

    Också minnesförlust förorsakad av alkohol kan vara ett psykotiskt tillstånd. Då är speciellt närminnet betydligt och långvarigt försvagat. Det blir svårare att lära sig nytt och tidsuppfattningen försvagas. Under samtal kan personen fantisera för att fylla i luckorna i minnet. Ibland sker det också långvariga och starka förändringar i känslolivet, personligheten eller beteendet. Långvarig nykterhet kan försvaga alla dessa symptom i viss mån, men en del av dem kan förbli bestående och kräva t.o.m. långvarig anstaltvård.

    Alla dessa psykotiska tillstånd som förekommer efter avvänjningsskedet vårdas som en del av den långvarigare vård- och rehabiliteringsplanen. Det viktigaste är strävan efter bestående total nykterhet, eftersom en person som en gång insjuknat i alkoholpsykos inte längre tål alkohol. Att åter börja dricka leder lättare än tidigare till en ny alkoholpsykos, eller till bestående invaliditet.

    Chefsöverläkare Rauno Mäkelä, A-klinikstiftelsen

    http://www.paihdelinkki.fi/svenska/informationslinjen/info/318.html

    Mvh chong.

Page 2 of 3

Log in to reply.