Hjälp med bevattningssystem - SOG 100 plantor

Allt om ljus, ventilation och utrymmet du odlar i.

Moderator: Hr Sanders

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

Hjälp med bevattningssystem - SOG 100 plantor

Postby reaper » 2008-10-31 10:45:06

Tänkte höra vad ni tror om detta system:

100 3,5 liters krukor (eventuellt fler) cocos medium.

En stor tank med näring, 1 pump kopplad till vanlig slang...
slanger går längst med krukorna och vi gör ett hål
i slangen vid varje kruka så att näringen kan spruta ut där.
I änden på slangen är det stopp.

Någon som testat denna simpla metod?

Selk
Gräsfläckar på knäna
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Selk » 2008-10-31 10:57:24

Det kommer inte att komma lika mycket vatten ur varje hål om du använder en vanlig slang... Antagligen kommer det mycket vatten i början på slangen och inget alls mot slutet.

Investera i ett bra droppsystem, kostnaden är minimal i förhållande till värdet på din skörd! 100 plantor är jävligt mycket...
[i]-Now what kind of a Masked Man are you anyway?[/i]

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-10-31 10:59:23

Jo men kostnaden är inte så liten....
med en fet pump borde det ju gå ? Eller kanske 3 pumpar med 3 slangar :D ?

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Postby Brassman » 2008-11-03 18:56:49

Det är bättre om du lägger ner lite pengar på systemet, det behöver inte bli så dyrt. Aquadrip.se är billiga och har stort sortiment, be dom om en katalog...
Lägg ner tid på att bygga systemet så att det är vattentätt och säkert. Bygg systemet efter naturlagarna och inte emot dom så ska det nog funka bra :) kör fyra pumpar med 25 plantor styck, och använd större krukor typ 6 liter. 3,5 liter är lite även för sog, rotsystyemet är det viktigaste delen av plantan om man vill ha stor skörd!
Lycka till
Millionaires Today, Fugitives Tomorrow, BUDS FOREVER!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-11-03 19:09:57

Jag har kört ett liknande system till åtta krukor, funkade klockers. Jag hade en 1/4" slang som tilllopp och syreslang till luftpumpar som "drippers". En MC450 ( http://www.simontorp.se/sub_produkter/p ... p?lnr=2674 ) som försåg med näringslösningen, i tillloppsslangen gjorde jag hål och tryckte i plasskarvar för syreslang och trädde på lagom långa slangar så de nådde till krukorna. "krukorna" var ombyggda vvs-skarvar som monterades i locket till en låda varpå lösningen rann ner i lådan där pumpen satt monterad, "krukorna" hade endast leca i sig.

Det var en enkel och tillfällig lösning att driva upp kloner i men fungerade riktigt bra, dock klarade jag mig minst lika bra med ett e/f system så ovanstående skrotades efter ett par gånger.

Return to “U| Odlingsplatsen - design & konstruktion”