Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Snickesnack ostraffbara poliser

  • Snickesnack ostraffbara poliser

    Posted by mr-magoo on 2006-01-31 at 08:09

    Tråden från U | Nyheter
    @Svenska Dagbladet wrote:

    Polisen vill utreda rätt att begå brott

    Poliser som får hemliga identiteter för att infiltrera kriminella gäng kan behöva begå brott för att inte avslöja sig. Därmed riskerar de fängelse. Det är inte rimligt, anser Polisförbundet, som kräver en utredning om straffrihet för polismän.

    Jan Karlsen

    Fakta

    Våldsmonopolet
    Poliser har rätt och ibland skyldighet att utöva våld vid ingripande. Sådant våld, som grundar sig på vad som kallas laga befogenhet, ska inte medföra straffansvar för den våldsutövande polismannen. Men våldet måste hålla sig inom gränsen för det tillåtna. Den enskilde polismannen riskerar straff – och avsked – om han går för långt.

    Ingripandeskyldighet
    Poliser är även på fritiden skyldiga att ingripa om de ser att ett brott begås.

    Källa: Polisförbundet
    Regeringen vill i ett nytt lagförslag att poliser ska kunna använda sig av falska identiteter när de exempelvis infiltrerar kriminella gäng. De här så kallade kvalificerade skyddsidentiteterna innebär att påhittade personuppgifter förs in i exempelvis folkbokföringsregistret och att en ordentlig täckmantel skapas, komplett med riktiga id-kort och körkort. Det är omöjligt nu, men kan alltså snart bli verklighet.

    Målet är att komma åt den grova brottsligheten. Den påhittade identiteten ska finnas under en begränsad tid och enligt justitieminister Thomas Bodström kan det handla om 30 till 40 fall om året.
    Men en polis som infiltrerar ett kriminellt gäng under täckmantel får inte begå brott. Därmed riskerar polismannen att avslöja sig och sitt uppdrag om han vägrar. Och begår polisen ändå brottet för att skydda sig och uppdraget, riskerar han att dömas för det.

    Polisförbundet, de svenska polisernas fackliga organisation, vill undersöka om vissa polismän kan få brottsimmunitet. Det innebär att en polisman i så fall ska kunna få begå brott i tjänsten utan att dömas.
    – Man får inte hamna i ett läge där en polisman, kanske för att rädda sitt eget liv, tvingats begå ett brott och därmed riskerar att få sparken. Så är det ju i dag. Begår en polisman ett brott och sedan döms riskerar han avsked, säger Jan Karlsen, ordförande i Polisförbundet.

    Polisfacket vill att frågan om brottsimmunitet utreds ordentligt innan förslaget om de kvalificerade skyddsidentiteterna blir verklighet.
    – Jag tycker inte att det är rimligt att poliser, om man nu godkänner den här typen av verksamhet, så enkelt ska hamna i sådana problem, säger Jan Karlsen.
    Enligt Polisförbundet kan frågan om polisernas brottsimmunitet göra att förslaget om skyddsidentiteter blir omöjligt att genomföra.
    – Poliser kan komma att behöva brottsimmunitet för att inte hamna i en väldigt farlig situation. Det måste i så fall regleras i lag. Det måste vara solklart hur en polisman ska agera om det krävs av honom att han ska begå ett brott. Det får inte råda några tvivel där. Den frågan kan inte vara outredd, säger Göran Malmborg, ombudsman på Polisförbundet.

    Det var i november som SvD kunde berätta om regeringens förslag om hemliga skyddsidentiteter. Tanken är att en begränsad grupp inom den öppna polisen, säkerhetspolisen och de hemligaste delarna av den militära underrättelsetjänsten ska kunna använda sig av fejkade identiteter.
    De allra flesta remissinstanserna är positiva till att de kvalificerade skyddsidentiteterna införs, om än med viss försiktighet.
    Mest tveksamhet bland remissinstanserna finns kring förslaget att låta personer som har en skyddsidentitet vittna i en rättssal utan att uppge sitt verkliga namn.

    Den myndighet är mest kritisk är Statskontoret, som menar att regeringen har underskattat säkerhetsriskerna. I sitt remissvar skriver Statskontoret att förslaget är för optimistiskt och inte särskilt effektivt.
    Vid sidan om Skatteverkets folkbokföringsdatabas finns en lång rad andra register som Statens person- och adressregister, Spar, och de många privata kreditupplysningsregistren. Runt 100 000 personer kan exempelvis söka i Spar i tjänsten, och förändringar i folkbokföringen får inte fullt genomslag i sidoregisteren. Sådana skillnader kan upptäckas och utgör en säkerhetsrisk eftersom skyddsidentiteten då kan avslöjas, menar Statskontoret.

    Jag börjar ärligt talat bli rädd nu…. Det går i oerhört snabb takt åt ett håll som är helt åt helvete.

    replied 18 years, 2 months ago 11 Members · 36 Replies
  • 36 Replies
  • reaper

    Member
    2006-01-31 at 08:27

    Så sant, så sant…

    De tog upp något liknande på “hej domstol” i p3 för några veckor sedan.

    Då funderade de över ifall statligt våld är lite finare än vanligt våld?
    Och om det e så att om polisen bryter mot nån lag så är det alltid lite bättre än om någon annan skulle bryta mot något, o.s.v..

    Intressant frågeställning

  • reaper

    Member
    2006-01-31 at 08:54

    Nja, jag håller faktiskt med om att polisen ska ha mer befogenheter. Det är bra om de tar kriminella, och på vilket sätt de gör det är enligt mig ganska oviktigt faktiskt. Visst, jag är ju lite småkriminell, med tanke på cannabisodling om än i väldigt liten skala. Jag har själv valt det, precis som alla andra här, och då får man vara beredd på att smällarna. Eller hur? Även om vi kanske inte håller med den nuvarande lagstiftningen, är vi trots allt kriminella och bör straffas, enligt lagen.
    Och att polisen tar de grova brottslingar genom “okonventionella” metoder spelar ingen vidare roll för mig. Jag tycker i alla fall inte om kriminella, fast då syftar jag inte på cannabisodlare, utan folk som skadar andra osv. Ni fattar nog vad jag menar.

    Nu blir jag nog påhoppad 😉

  • mentorn

    Member
    2006-01-31 at 09:25

    @Frost wrote:

    Nu blir jag nog påhoppad 😉

    Det kan du räkna med! 👿

    Varför ska pliten ha mer befogenheter? Tycker redan dem har för mycket, att gå in i en annan persons lägenhet utan husansakningsorder är redan på gränsen till fascism. Spelar ingen roll om dem tar fast stora bovar eller bara små kriminella skurkar, tycker fortfarande det är helt oetiskt! Anser inte alls att detta är moraliskt försvarsbart, vill ha en nattväktarstat, och det är snabbt. Fram med folkpartiet nu! (om det nu skulle hjälpa :roll:).

    Dessutom har jag fått för mig att Thomas Bodström var cannabis liberal först, är det inte så? Hade för mig att han hade uttalat sig om något sådant, men whatever.

    FY PÅ DIG THOMAS BODSTRÖM FYFYFY! 😡

    edit: Varför skäller jag på Thomas Bodström? Jaja, fyfyfyf Polisen. 😡

  • reaper

    Member
    2006-01-31 at 09:37

    Mjadu, mentorn. Jag tror faktiskt inte att det är småodlare som är målgruppen för lagstiftning som denna, utan organiserad brottslighet. Iofs är cannabisodling “organiserad brottslighet”, men det är inte det jag syftar på. Jag tycker absolut inte att det är oetiskt. Polisen skall hålla ordning, och man har inget att oroa sig för om man är laglydig. Som sagt, vi har alla här gjort vårt val, och vet vilka konsekvenser det kan medföra.
    Hade du varit kritisk till detta utifall att du inte odlat, alternativt varit kriminell på något annat sätt?

  • reaper

    Member
    2006-01-31 at 10:36

    @Frost wrote:

    Hade du varit kritisk till detta utifall att du inte odlat, alternativt varit kriminell på något annat sätt?

    Till & med stadskontoret var emot det så visst kan man också vara det utan att känna sig som tung kriminell ➡

  • reaper

    Member
    2006-01-31 at 10:50

    @Frost wrote:

    Polisen skall hålla ordning, och man har inget att oroa sig för om man är laglydig.

    Ojojoj, nu ber du allt om lite mer påhopp tror jag. Man har massor att oroa sig för. Fråga alla dom som blir trakasserade av polisen p g a sin stil eller att man varit på fel plats vid fel tillfälle. Juridisk immunitet är inget man bara delar ut till folk som redan har rätt att använda våld mot dig utan att du ens har rätt att försvara dig. Ser du inte hur fel är?

  • moggy

    Member
    2006-01-31 at 11:41

    Håller mer Frost.

    Jag tycke det är rätt att polisen får ökade befogenheter för att bekämpa brott, och tycker det är okej att dom måste ta till “okonventionella metdoer” ibland för att komma åt rötäggen.

    Jag ser hellre ett samhälle där polisen har stora befogenheter och kan uträtta nåt än ett samhälle där kriminella har stor makt och ingen kommer åt dom. Gatorna och samhället ska vara säkra för skötsamma individer och när jag köper nåt som vill inte jag stödja brottsorganisationer som kontrollerar näringslivet.

    Helst vill jag ju ha ett samhälle där alla är snälla och det inte finns nån organiserad brottslighet och poliserna har tid att hjälpa gamla tanter över gatan. Men eftersom det inte är nåt realistiskt alternativ så föredrar jag en polis med stora befogenher framför att drabbas direkt och indirekt av kriminalitet.

    Invandrargängens kriminalitet i t.ex Stockholm, där är jag övertygad om att polisen har ganksa bra koll på dessa men att dom inte kommer åt dom. Skulle inte ha nåt emot där om polisen kunde sätta åt dom allvar. Men där handlar det ju mycket om politiskt korrekthet och att man inte får antyda att invandrare skulle vara mer kriminella än svenskar, trotst att de flesta vet hur de verkligen förhåller sig.

    Men visst ska det finnas rim och reson i vad man får göra. Det tunga brottslighen ska bekämpas med det metoder som behövs. Dessa metoder borde inte få användas på t.ex cannabisodlare eller fildelare/piratkopierare.

    Och visst är det så att några oskylidga och “småhandlare” kan komma att drabbas, men med en okontrollerad brottslighet kommer fler oskyldiga att drabbas av den.

  • moggy

    Member
    2006-01-31 at 11:43

    @Frost wrote:

    Nja, jag håller faktiskt med om att polisen ska ha mer befogenheter. Det är bra om de tar kriminella, och på vilket sätt de gör det är enligt mig ganska oviktigt faktiskt. Visst, jag är ju lite småkriminell, med tanke på cannabisodling om än i väldigt liten skala. Jag har själv valt det, precis som alla andra här, och då får man vara beredd på att smällarna. Eller hur? Även om vi kanske inte håller med den nuvarande lagstiftningen, är vi trots allt kriminella och bör straffas, enligt lagen.
    Och att polisen tar de grova brottslingar genom “okonventionella” metoder spelar ingen vidare roll för mig. Jag tycker i alla fall inte om kriminella, fast då syftar jag inte på cannabisodlare, utan folk som skadar andra osv. Ni fattar nog vad jag menar.

    Nu blir jag nog påhoppad 😉

    K+ till det här inlägget. :)

  • reaper

    Member
    2006-01-31 at 13:00

    @moggy wrote:

    Men där handlar det ju mycket om politiskt korrekthet och att man inte får antyda att invandrare skulle vara mer kriminella än svenskar, trotst att de flesta vet hur de verkligen förhåller sig.

    🙄
    Det stämmer att invandrare är överrepresenterade i statistiken, men statistiken gäller misstänkt brottslighet. Jag tänker definitivt inte uttala mig förrän jag sett siffror på faktiska domar.

    Hur som helst så tycker jag att det är lustigt att ni (de av er som håller på den linjen) vill öka polisens befogenheter samtidigt som ni inte vill bli utsatta för dessa befogenheter själva. Ökar man deras befogenheter så kan alla brottslingar bli utsatta för dem.

    Just poliser med hemliga identiteter som ska infiltrera kriminella gäng riskar man väl inte att få dras med som hobbyodlare, men ändå.

    OM det vore så att ökade befogenheter = mindre brottslighet, varför har då de länder där polisen HAR större befogenheter lika stora, eller ännu större problem med brottsligheten?

    Jag tror definitivt att brottslighet kan bekämpas med andra medel, t.ex sociala insatser. Jag har svårt att tro att någon av er tänker argumentera mot att man har lättare att hamna i kriminalitet om man känner ett utanförskap (Det är t.ex. tydligt att svenskar har lättare att begå brott utomlands än i sverige). Det är detta utanförskap som måste bekämpas, inte människorna. Utanförskapet gäller inte bara invandrare, utan även många svenskar, som idag känner sig utanför samhället. Dessa människor kommer inte att få någon ökad lust att ingå i det svenska samhället av att spendera några år i finkan.

    EDIT:
    Jag har en känsla av att jag borde läsa igenom det här inlägget en eller ett par gånger, för jag har säkert gjort bort mig nånstans, men jag orkar inte :P

  • reaper

    Member
    2006-01-31 at 14:13

    måste bara inflika de här med att invandrare är mer kriminella. det handlar såklart inte om att dom kommer från ett annat land eller hudfärg, utan om sosiala omständigheter, svenskar som har samma förhållanden är precis lika kriminella! eller invandrare med trygg uppväxt mycke pengar och akademisk utbildning, etc. är precis lika laglydiga som motsvarande svennar. förövrigt så är dom övereprecenterade invandrarna som sitter på kåken mest från våra grannländer, mest finnar.

    snevriden bild alltså,IGEN! för de låter ju smaskigare att söga att invandrare är övereprecenerande i stället för att säga att det faktiskt framförallt handlar om danmark, finland och norge!
    😈 😈 😈

  • maja

    Member
    2006-01-31 at 15:31

    Måste hålla med ashen.

    Jag tycker att vi alldeles för mycket inriktar oss på att straffa brottslingar istället för att försöka förhindra att folk blir brottslingar. Det finns ju ett antal olika orsaker till att människor blir kriminella. Man kanske skulle lägga lite kraft på att förhindra att människor blir kriminella istället för att bara gömma dom när dom redan blivit det.

    Det är ju heller inget nytt att den “vård” som kriminella ska få på dessa anstalter inte fungerar. Då är det ju ganska dumt att lägga alla resurser på att kasta in fler där när vi inte ens kan göra något med dom som vi redan har där. Man blir ju knappast gladare och får det lättare i livet av att sitta instängd i några år utan någon hjälp alls.

    Men back to topic.

    Tycker det är ganska sjukt också att poliser ses som några ofelbara änglar som aldrig gör fel eller ljuger. Vet inte vad poliser ska med fler resurser att sätta år kriminella till när dom inte ens lyckas använda dom resurser dom redan har till så många vettiga saker. Förstår inte heller varför poliser skulle få “juridisk imunitet” när dom aldrig blir dömda för deras brott iaf.

    När polisen börjar bete sig som människor med sympati och förståelse för människor (även om dom är kriminella) så kan jag ju tycka det är okej för dom att få fler resurser. Men när det nästan bara är hat som är deras drivkraft så borde dom inte ens få knyta sina egna skor.

    8) Peace

  • reaper

    Member
    2006-01-31 at 15:39

    När polisen börjar bete sig som människor med sympati och förståelse för människor (även om dom är kriminella) så kan jag ju tycka det är okej för dom att få fler resurser. Men när det nästan bara är hat som är deras drivkraft så borde dom inte ens få knyta sina egna skor.

    Och du känner många poliser eller? Det verkar som du har en fruktansvärd insyn i hur poliser är och verkar inte alls generalisera.
    Hade jag varit polis hade jag inte heller varit snäll mot brottslingar, beroende på vad de gjort, och vilka de är.
    Är du en AFA-aktivist som känner att du har blivit kränkt efter att ha kastat sönder lite skyltfönster eller nåt i den stilen?

  • reaper

    Member
    2006-01-31 at 15:55

    Jag är en helt normal människa, utan straffregister och “alternativt” utseende, som flera ggr haft problem med snuten. Främst i tonåren men även senare. En del snutar beter sig verkligen som svin ute på helgkvällarna. Och även om jag fortfarande tror att dom flesta snutar försöker göra ett bra jobb så vill jag ha ett starkt skydd mot dom vidrigaste grisarna. Makt=korruption!

  • jesus

    Member
    2006-01-31 at 15:58

    @Frost wrote:

    Och du känner många poliser eller? Det verkar som du har en fruktansvärd insyn i hur poliser är och verkar inte alls generalisera.
    Hade jag varit polis hade jag inte heller varit snäll mot brottslingar, beroende på vad de gjort, och vilka de är.
    Är du en AFA-aktivist som känner att du har blivit kränkt efter att ha kastat sönder lite skyltfönster eller nåt i den stilen?

    Först gnäller du över att maja generaliserar, sedan generaliserar du själv! Man behöver inte vara någon form av aktivist för att tycka illa om polisen. Alla gånger jag har haft med polisen att göra har jag fått ett otrevligt bemötande, trots att jag aldrig gjort något för att förtjäna det. Även när jag själv kontaktat polisen för att få hjälp har jag blivit behandlad som en brottsling.

  • maja

    Member
    2006-01-31 at 16:18

    😆 😡 Ja, det är klart att jag generaliserar, ska jag ta upp varenda polis i hela Sverige eller? Då blir jag nog avstängd för spamning fortare än kvickt. Visst finns det helgoa poliser som är jättetrevliga och bara försöker göra något bra, men jag har inte träffat många sådana, och då har jag ändå träffat en hel del poliser. Jag känner heller ingen polis, men måste man göra det för att ha erfarenheter av hur vissa(många) beter sig. Kan ju tillägga att jag heller inte är någon grovt kriminell person som förtjänar dåligt bemötande, men det har jag fått en hel del av iaf.

    Och NEJ jag är varken AFA-aktivist eller skylfönsterkrossare (som det skulle ha något med varandra att göra). Har inte speciellt stor förståelse för sådant beteende som att krossa skyltfönster.

    Men jag kan ju ändå känna lite sympati när polisen står och slår med stål-batong mot demonstranters huvuden, och då menar jag vanliga demonstranter som är fredliga och vill demonstrera.

    Förstår inte vad du hetsar upp dig för, poliser som sköter det dom ska och gör det som borde göras har jag inget emot. Dock har jag inte träffat många som sagt, och det verkar inte så många andra heller ha gjort. Ja, fast du kanske gör det, ser du det som en helt naturlig reaktion att rycka upp en pistol när det sitter en “jättefarlig” tonåring i en bil ute i skogen och chillar? Dom brukar ju vara tungt beväpnade med Ak:s mm, eller hur. 🙄

    8) Peace

Page 1 of 3

Log in to reply.