Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen hjälp min man röker hasch Reply To: hjälp min man röker hasch

  • spinoza

    Member
    2009-10-22 at 19:35
    3barnsfru wrote:
    Hoppas nån kan ge råd. Ska försöka berätta om problemet fast mitt huvud snurrar. Jag är gift sedan 6 år med en underbar man. Vi har två barn tillsammans, 3 och 5 år och jag har ett barn sedan tidigare som är tonåring.

    Är ingen expert på samliv men det låter som det fungerar.

    Quote:
    Hur kan jag konfrontera honom på bästa sätt? Och hur ska jag göra/säga/stå ut om han vägrar lyssna? Jag tänkte en idiottanke idag att om han nu vägrar erkänna eller sluta så kanske jag också ska börja röka hasch.. det om något skulle få honom att reagera och tänka om. Men jag är alltså beredd på allt,precis allt för att han ska fatta allvaret.

    Du ska INTE börja röka hasch för att få honom att reagera. Du ska föra saken på tal.

    Quote:
    Jag har aldrig rökt ett haschbloss i hela mittt liv än mindre kommit i närheten att prova andra preparat själv. Jag och min man är ute på fest och dricker alkohol högst 3 ggr per år. Nåt glas vin till kvällen händer kanske varannan månad. Men båda han och jag röker. Till saken hör kanske också att min man kommer från ett arabland och som säkert många av er vet har man en mycket liberal syn på mäns haschanvändande där. Man likställer det med vanlig tobak. Jag och min man har haft många diskussioner om detta genom åren. Han har berättat att han rökt en del när han bodde i hemlandet när han var yngre samt att han rökt några gånger första året vi träffades. Däremot har han sagt att han inte gör det längre och han vet verkligen min inställning. Men jag är säker på att han hela tiden har använt hasch mer eller mindre.

    Min reflektion: du tycker att alkohol och tobak är ok, men cannabis, marijuana och hasch är det inte.

    Quote:
    Jag tror hans önskan är att jag ska låta honom fortsätta för “det spelar ju ingen roll”. Jag skulle aldrig kunna göra det och om jag inte kan hjälpa honom så kommer jag att tvingas lämna honom *gråter*

    Det kanske precis är det han önskar, att låta honom fortsätta alltså. Om du inte vill låta honom fortsätta så måste ni tillsammans antingen räkna ut hur ni ska fortsätta eller bryta med varandra. En självisk person väljer sin egen tillfredsställelse/övertygelse, en kärleksfull person väljer människan före drogen och det valet är ömsesidigt.

    Quote:
    Jag har ringt till anonyma narkomaners hjälplinje och lämnat ett meddelande. Dom ringer upp inom 24 timmar men jag kan säkert inte prata då om jag har barnen eller mannen omkring mig men jag hoppas det.

    Skulle du ringa anonyma narkomaner om han rökte cigaretter?

    Quote:
    Vad ska jag säga till min älskade man? Är det svårt att sluta röka hasch om man fortsätter med vanliga cigaretter?

    Nej det är inte svårt att sluta med hasch, det är faktiskt väldigt enkelt. Det finns inget fysiskt beroende som med alkohol, heroin eller nikotin, men det finns ett psykiskt beroende som är ungefär lika allvarligt som spelberoende, smygätande av choklad, eller tittande på såpoperor.

    Min personliga reflektioner

    Vissa här tycker att du ska börja röka gräs/cannabis/hasch (samma drog för övrigt) eftersom det är i stort sett ofarligt, vilket det verkar vara i stort sett, men det är ingen lösning på problemet. Varför ska du vara den som anpassar dig, borde ni inte tillsammans bestämma vad som gäller i ert förhållande?

    Jag skulle inte acceptera om min kvinna knullade runt, eller var allmänt antisocial, men framförallt skulle jag inte acceptera om hon inte ville diskutera något som jag uppfattar som ett problem med hennes beteende.

    Om hon vill erbjuda mig ett sätt att förstå varför hon gör som hon gör skulle jag ta emot det och hoppas lära mig något av det. Om det händer på ett bra sätt och vi båda — så att säga — makar våra gemensamma intressen närmare varandra och behåller kärleken så går det att gå vidare.

    Målet måste alltid vara att hålla den stora cirkeln stabil, inte den lilla själviska cirkeln som bara handlar om personlig tillfredsställelse.