Frön, jordblandningar, nybörjarosäkerhet

Nybörjare? Första odlingen? Börja här.

Moderators: YriLuvan, Hr Sanders

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

Frön, jordblandningar, nybörjarosäkerhet

Postby reaper » 2009-02-08 3:30:30

Jag är alldeles helt ny på sånt här och behöver lite allmänna råd, tips och stöd samt svar på några frågor.

Jag har införskaffat en 60x60x200cm garderob som jag håller på att såga ut ventilationshål i. 120mm i nedre delen och 100mm i övre. Vid behov kan jag senare installera en fläkt med eller utan kolfilter.

För en dag sen började jag med mina frön. De är Skunk #1. Ett dåligt val med tanke på lukten, jag vet ^^ Jag valde dem med pris och smak i eftertanke. Ska bli spännande att se hur det doftar dock. Här tog jag fyra frön och placerade mellan två oblekta bitar hushållspapper som jag fuktade, och sedan la i en plastpåse i ett mörkt utrymme.
Vad jag inte fått klart för mig är när det är dags att plantera?
Hur ska jag plantera? Är det med svansen neråt? Hur långt under jorden?

Det jag har först 1L-krukor för att sedan byta till nåt i still med 10L. Min jordblandning tänkte jag skulle bli 60% P-jord 20% perlit och 20% vermiculite, med leca-kulor i botten. Fast grodden vill inte ha så näringsrik jord i början så jag tänkte att ett lager såjord på någon centimeter i toppen borde räcka. Gör det det?

Det fläktsystem jag tittar på, som ligger inom min budget, är: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55312336
Den verkar tyst och fin. Åsikter? Och om jag fattat det rätt kommer jag behöva köpa och koppla kablar till den för att kunna koppla in ström. Någon som vet vad det kan vara? Jag är som sagt helt ny, även på att bygga och koppla saker.

Alla svar, uppmaningar och komplimanger uppskattas ^^

Jesus
Garderobssnille
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Frön, jordblandningar, nybörjarosäkerhet

Postby Jesus » 2009-02-08 10:08:21

DocK
Småodlare

Postby DocK » 2009-02-08 11:59:28

greensymphony
Gräsfläckar på knäna

Postby greensymphony » 2009-02-08 13:53:42

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-02-10 0:34:29

Tack för era svar, mycket uppskattat ^^

Jag ska definitivt köpa fläkt-kit:et från Head Nature! Är det bara att helt simpelt koppla in en dimmer för att justera fläkthastigheten? Jag är inte så insatt i elektronik men vet att det står på vissa prylar att de inte riktigt pallar dimmers.
På head-nature-siten har dom en liten formel för att räkna ut hur mycket luft man behöver flytta per timme och den säger att jag behöver c:a 18m³/h, medan fläkten pallar 180m³/h. Det kanske är en dum fråga, men är det då bara att vrida ner styrkan till nära en tiondel? Om inte det blir för varmt då förstås.

Ryder
Garderobssnille

Postby Ryder » 2009-02-10 1:18:55

Jag kan av egen erfarenhet säga att det inte behövs någon jordförbättrare i P-Jord (perlit, vermiculit). P-Jorden är väldigt lucker och efter 4 veckor så kommer jordens beståndsdelar inte var mindre än 3mm typ. Fler tillsatser gör bara att du måste vattna oftare och den blir sämre på att hålla fukt.

Sen är den väldigt näringsrik så du kommer bränna dina plantor om du sår i P-Jord. Men för 1-2 veckor gamla plantor är den perfekt!

Return to “Cannabisodling”