Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Saker ni tänker på när ni rökt, som ni inte gillar. Reply To: Saker ni tänker på när ni rökt, som ni inte gillar.

  • jultomten

    Member
    2009-03-17 at 21:49

    Intressant och det du säger är givetvis mer logiskt, men det jag nämnde var bara ett roligt filosofiskt exempel även om det var klumpigt skrivet. Det är inget jag direkt tror på, men i bänghetens dimma är det sånna funderingar som vrider om psyket :)

    Visst kan man inte med rätta påstå att en dator är medveten, det är en väldigt primitiv maskin om man jämför med det biologiska systemet vi har innanför pannbenet. Tar man däremot ner medvetandefrågan på insektsnivå blir jämförelserna roligare, hur medveten är en insekt egentligen, hur medveten är en hackspett eller en huggorm, det är intressant detta med nivåer av medvetenhet och kognitiv förmåga.

    Jämförelsen med en båt när det gäller återskapandet av celler i kroppen är ganska smart, men är på sätt och vis bara ännu en fråga i sig: var går gränsen, när slutar det vara samma båt? :) Om mitt medvetande endast består av en datahantering på cellnivå så betyder det rimligtvis i teorin att man skulle kunna kopiera det och trots att det bara handlar om ett byte av delar, eller rättare sagt en kopiering av delar så skulle det nya medvetandet inte vara JAG :)

    Undrar om vi människor någonsin kommer att komma till insikt gällande vår existens, skulle vara en ganska sorglig dag när man får det svart på vitt hur man egentligen fungerar. Tråkigt om man skulle få reda på att man egentligen bara är en komplex samling slumpgeneratorer och att den fria viljan är en illusion :(

    Fy fan för filosofi, det kan ju inte vara nyttigt..
    😆