• slan

    Member
    2005-04-23 at 02:12

    @Biologen wrote:

    Mitt bidrag blir dock att även använda en fläkt för cirkulation av luft främjar också koldioxidupptaget. Även om det inte behövs kanske så känns det rätt pga värmen. :)

    Fråga nr 1: Hur många ppm eller % koldioxid är optimalt på dagen. Vid rådande förhållanden som nämns ovan?

    Fråga nr 2: Finns det någon forskning om cannabis som belyser den optimala temperaturen för rötterna? Många hävdar att rötterna skall ha det något svalare än resten för att växa optimalt.

    Fråga nr 3: Finns det något enkelt sätt att hålla pH stabilt på 5,2?

    Om du orkar eller kunde hitta igen länk/litt eller om du har egen erfarenhet till påståendet att just 32 grader och jämn dygntemeratur är

    optimalt för tillväxten så skulle jag vara tacksam.
    Om du inte vet svaren på frågorna ovan så säg det så ska jag försöka hitta svaren. Sedan tycker jag att du kan sammanställa allt till en superodlingguide här på SC.

    Mvh //Biologen

    Cirkulationsfläkt givetvis ja. Ju starkare desto bättre. ;)

    Faran med att inte ha odlat på ett tag (som jag) är att man glömmer exakta siffror på det man inte använt sig av utan bara lärt sig.
    Första frågan vet jag inte. På andra frågan är svaret ja, men vet ej exakt temp och på fråga 3 säger jag forsforsyra.

    Forsforsyra(PH-ner blom) är den stabilaste PH-sänkaren jag har hittat. organiska syror (citronsyra, oxalsyra, askorbinsyra osv) funkar sämst och har väldigt labila Phegenskaper. I praktiken måste man kolla dagligen eller ha en väldigt avancerad kontroller om man inte lyckas hitta just den perfekta punkten då PHner förbrukas lika snabbt som näring och vatten över en längre tid.

    När jag odlade hydro så räknade jag alltid med PH-höjning från dag 1,2,3 osv och lärde mig kompensera kontinuerligt. En nogrannt kalibrerad Ph mätare är mer än viktigt för att kunna odla nära Ph 5,2.

    Jag fann den perfekta mixen som räckte från 30 liter till 1 liter med samma Ph och EC men det innebar med min näring att jag skulle behöva odla under 30 grader celcius och +90% RH vilket skapar en hel rad andra problem. Framförallt då mögel. 😈

    Vad den perfekta temperaturen beträffar så har jag inga referenser vid tillfället annat än erfarenheter. 27-28 grader är optimalt vid normal CO2 halt som vi har i luften runtomkring oss, men om man tillför CO2 så kan celldelningen gå snabbare och det gör den också om man höjer 5 grader till. (läst i onämnda odlingsguider och inlägg på OG). För att detta ska vara möjligt att odla under dessa högre temperaturer så krävs det obegränsat med vatten för rötterna med perfekt Ph och EC hela tiden för att plantan ska hinna dra upp näring i tillräckligt stor mängd och för att den snabbare celldelningen ska vara möjlig. Den ökade mängden vatten som hänger med upp behövs för att kyla plantan genom avdunstning.

    Några odlingsguider känner jag mig inte kompetent nog att skriva.
    Jag lär mig ju fortfarande. :P
    Men tack för komplimangen. 😳

    /Slan