-
Den perfekta kvadratmetern under 600W.
Jag tänkte svammla lite om odling….
Har ni någonsin funderat på vad folk pratar om när de är uppe i över 1 g / watt och har maincolas stora som fotbollar. Jag odlade i många år (över 10) och har tjattat i åratal med några av världens bästa odlare på diverse olika forum och tänkte jag kunde dela med mig lite av mina erfarenheter.
Ed Rosenthal dödade gud. I alla fall tron på att cannabisodling skulle vara något magiskt eller mer än rå vetenskap. De som gör Ed så speciell är att han verkligen har utfört alla galna expriment med att variera induviduella näringskomponenter, temperaturer, PH, EC etc etc Och sedan få ner allt på papper. Han bedrev god forskning helt enkelt. Ändrade små detaljer i små steg och antecknade resultaten mycket nogrannt. Han drog iaf igång det jag ska skriva om. Inte illa för en stoner eller 2 😆
All denna forskning innom cannabis har lett fram till en specialgren av odlandet, nämligen optimal cannabisodling. Det hela går ut på att man försöker pressa fram så stor yeild och styrka som möjligt under artificiella förhållanden och det har ingenting att göra med att återskapa naturliga odlingsförhållanden.
Såhär skulle jag gör för att skapa den ultimata kvadraten:
Först välja en sort som Yeildar bra. Leta bland sativadominerade indicakorsningar som blommar klart vid 12/12 på runt 9-10 veckor. här har du världsmästarna på yeild i gram / watt.
Naturligtvis är odlingssättet SOG och alla plantorna i SOGgen måste komma från en och samma mamma som är en absolut erkännd superyeilder, utvald bland hundratals fenotyper för sina enorma yeildegenskaper.
Som lampa skulle jag använda en 600W Grolux HPS med megaluxreflektor (från exempelvis Swegrow). Denna skapar en perfekt fyrkant med jämn ljusspridnig över hela ytan. Ett äkta genombrott. HPS skulle jag använda för att det är det som ger mest ljus / watt (av alla ljuskällor som finns att tillgå commerciellt idag.) Att lampan är GroLux innbär att den ger ifrån sig 5% blått ljus. Detta är viktigare än man kan tro då det är det blå ljuset som hindrar plantan från att sträcka på sig och ger fler förgreningar/budsites och ger bättre löv/budpenetration.
Som medie finns det bara ett val för optimal odling. Hydro och då företrädesvis något som ger minimalt motstånd för rötterna. Stora rötter är nyckeln, låset och A och O för stora buds. Jord, cocos och rockwoll ger allihopa motstånd för rötterna och kan aldrig ge optimala förhållanden. Helst hade jag velat ha sexkantiga 30liters aero/DWC(bubblare)/SWC krukor med en diameter på 15-30 cm (beroende på sort) för varje planta så att dessa kan placeras i ett bikakemönster och ge en fyrkant på 1,4 x 1,4 meter.
Jag vet, jag tänker fuska och odla på mer än 1×1 meter som är det rekomenderade under 600W HPS men såhär gör man för att utnyttja lampan effektivast:
Börja med en Fyrkant på 1,4×1,4 meter Placera det minsta plantorna i mitten och de stora i en fyrkant runtomkring så att du få en “dome” / colosseum. Lampan bör hållas i höjd hela tiden så att kanten av ljuskäglan från lampan träffar topparna på de yttersta/längsta plantorna i soggen.Efter utplantering skulle jag ha veggat i ca två veckor under 18/6 (viktigt) till 20 cm höjd för att sedan möblerat om hela soggen för att få en ny “Dome” eftersom de kan sträcka sig lite olika. Under vegg skulle jag köra en growcoctail på PH 5,2 EC 1,1, Forsforsyra som PHsänkare hela tiden både i vegg och blom för det främjar rottillväxten. Jag skulle även ha massvis med maxicfrop/algextrakt och rotstimulator i. För övrigt en nomal NPK 1-1-1 lösning då lite kvävebrist främjar rottillväxten även i vegg.
Vid ommöbleringen så skulle jag öven gjort en sak som många ser som galet. Jag skulle klippt av alla lägre långa grenar som inte kan tänkas ingå i maincolan samt tillhörande fanleavs. OBS! Detta kräver att man vet exakt vad man gör. Se det som en omvänd toppning där man bara spara maincolan. Detta kan man göra för att få EN enorm maincola med en rot och stamm som egentligen var byggda för att försörja 5-6 lika stora grenar till. (Detta är den heliga gral som skapar monstercolas på 20 cm bredd och 1 meters längd)
Dagen efter detta så skulle jag startat en 12/12 blomcykel och 2-3 dagar efter att soggen börjat skjuta i höjd (tar runt en vecka) så skulle jag bygga om min kvadrat till 1,2 x 1,2 meter. Det vill säga, jag skulle sålla bort alla korta efterblivna plantor och kanske även något långt freak. Givetvis placeras resterande plantor hela tiden i en ny “dome” som är nu nästan blir helt jämnhög. (Always with the domes) Den mindre kvadraten medför givetvis att man kan sänka lampan och grilla plantorna lite bättre.
Det är viktigt att man slutar använda rotstimulator i vattnet den dagen plantorna börjar skjuta i höjd efter att man satt dem i 12/12. Nu vill vi att all energi ska gå åt till budbildning.
Det är inte helt ovanligt att man en vecka efter att plantorna har börjat skjuta i höjd, får trimma av ännu fler av de lägre grenarna som inte tillhör maincolan men det bör inte göras mer än en gång då de chockar plantan rätt hårt varje gång.
Maxicrop (Algextrakt) stimulerar nybildningen av budsites och om man använder det hela vägen i blom så slutar plantan aldrig producera blomceller och blommar alldrig riktigt helt klart. Slutar man använda maxicrop när man har 3 veckor till skörd så får man det bästa av båda världarna. Förlänger blomtiden med en vecka och plantorna går helt klart med enorma buds. Ljuscykeln bör även förlängas så snart plantorna är i blom så att dagarna blir så långa som möjligt under blom. Detta förlänger blomtiden med kanske ytterligare 2-3 veckor, men det är 2-3 veckor som plantan nu har på sig att bygga buds + att varje planta nu får en, två eller upp till 4 timmar mer ljus / dygn vilket i sig själv ger större buds.
Ph ska aldrig avvika från 5,2 och EC bör ökas succesivt till 1,8-2.2 under blom beroende på sort. EC ska vara så högt att fanleavs och budleavs böjer taggarna rätt hårt uppåt men att bladen inte visar fläckar.
Det är även viktigt att man succesivt under blom ökar mängden PK näring man har i coctailen tills man använder ungefär lika delar PKnäring och vanlig blomnäring de 3 sista veckorna. Lite mer vetenskapligt så är ett NPK på 1-3-3 rätt idéaliskt att blomma klart i.
Givetvis skulle odlingen kylas med luftkonditionering och CO2 skulle reguleras kontinuerligt till optimala nivåer.
Hela odlingen skulle jag köra i en temperatur på 32 grader dygnet runt eftersom en högre temperatur är bättre/nödvändigt för att CO2 tillskott ska var till någon nytta. En jämn dygnstemperatur är den näst viktigaste faktorn efter bra genetik när det gäller att få fram starka plantor.Jag behöver inte gå in på detaljer av själva bubblarna eftersom det är ett uppdiktat system som vore ganska lätt att bygga, men jag är rätt säker på att det system som jag beskriver skulle kunna blomma klart på runt 14 veckor ge Nästan 2g/watt.
Varje planta i varje bucket skulle vid skörd bestå av en stam på 30 cm och en maincola på ytterligare 80-90 cm. Om bredden på bucketen är rätt designad så ska varje bucket vara lika bred som colan och soggen blir då helt täckt av bara maincolas. Hela systemet kräver även att man spänner ett nät över kvadraten halvägs in i blom 10 cm under topparna så att varje planta vet sin plats och ger lika plats för resten. RH bör hålla runt 70 % under vegg och sänkas till 50 % för att undvika mögel under blom.
Oj nu blev jag trött.
skriver mer i morgon.Detta skulle iaf vara det effektivaste systemet jag har sett.
: Tänkte att någon annan här kanske hade lite vettiga förslag på vad man skulle kunna göra rent teoretiskt för att boosta skörden under en 600 wattare? :
–Varning–
Försök er inte på att odla som jag beskriver här på första försöket. Många av de siffror jag anger är i designade att hänga ihop som ett system i ett exempel. ändrar man en faktor ändras allt./Slan
ps. Om du har läst ända hit så får du skylla dig själv. Det är en handling som du aldrig kan göra ogjord.
Log in to reply.