Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen hjälp min man röker hasch Reply To: hjälp min man röker hasch

  • koi

    Member
    2009-10-23 at 07:58
    Selk wrote:
    3barnsfru wrote:
    jag vill att han ska vara en bra förebild för våra barn och i min värld betyder
    det att man inte använder hasch

    Jag kan förstå det. Jag har som sagt själv barn och jag skulle aldrig röka i deras sällskap. Dock inte för att jag skulle vara en dålig förebild utan snarare för de problem det kan innebära för barnen i samband med att dom senare ska skaffa sig en egen uppfattning i frågan. Tycker för övrigt inte att man ska vara berusad då man umgås med barn. Jag, liksom många här, dricker inte alkohol alls.

    Angående hur barn upplever ett cannabisbruk.

    Min egen far har brukat cannabis dagligen i hela mitt liv.
    Jag visste att han rökte något konstigt och undrade vad det var för svarta kakor som kunde ligga i skåp.
    Men som barn så trodde jag att det var något väldigt förbjudet och kanske t.o.m. farligt.
    Jag förstod absolut inte att det var cannabis det handlade om som 6-12 åring. Utan jag trodde snarare att han var heroinist.
    Detta smusslande var rätt så jobbigt, då man visste att han dolde något.. men inte varför han gjorde det, eller vad han smusslade med.

    Men allt eftersom jag växte upp så har han blivit mer och mer öppen med det, så som 15-årig grabb så brydde jag mig inte ett dugg.
    Det var helt klart att föredra framför att han drack alkohol. Vilket han definitivt inte tål.
    Min mamma har under samma tidsperiod gått från att vara jätte anti allt som har med cannabis att göra, till att se det som ett bättre alternativ än alkoholen.

    Mitt råd är att var öppna för era barn att ni använder cannabis, ni behöver inte berätta det för dom när de går på dagis.
    Men när de börjar bli 8-12 år så vet de nästan med säkerhet att ni döljer något för dom.
    Den ovissheten är otrygg.