Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Fritz's hydrokulturella SOG! 1,4m2 1000w 2/3 Viktrapport Reply To: Fritz's hydrokulturella SOG! 1,4m2 1000w 2/3 Viktrapport

  • fritz

    Member
    2011-02-12 at 00:22

    Fritz’s hydrokulturella SOG! 1,4m2 1000w

    Kapitel 7.“Dagmammorna!”

    Jag ska inleda denna uppdatering med att säga att den INTE innehåller några blommor, så ni inte blir besvikna!

    Men nästa vecka återkommer jag med bilder från blomnings tältet!
    Idag ska vi istället kolla in mina moderplantor och en liten avancering av Clone/modertältet!

    Moderplantorna har som bekant stått under lysrör, enbart kallvita dessvärre, har inte riktigt levererat som jag ville.
    Målet är att nästa runda fylla upp alla 120st platser i hydron och för att det ska bli möjligt krävs riktigt frodiga plantor!

    Det blir inte bättre utav att en del mammor av div phenos kommer ryka då jag skördar och kan utse dom med bäst egenskaper.
    Detta bidrar till att mammorna med önskade egenskaper som kvarstår måste leverera ännu mer sticklingar!

    Lösningen på detta är dock ganska enkel, mer och kraftigare ljus! :yeahright:

    Lysrörsarmaturerna byts ut mot en 400W HPS för att få fart på tillväxten!

    Mitt fjuttiga utsug på 93m³/h och utebliven cooltube skulle garanterat skapa värme problem.
    Men jag rotade lite i mina gömmor och fan ett kanalfläkt på 187m³/h!
    Den har dock ett jobbigt mått i diameter så montera den som utsug med kolfilter var inget alternativ.
    Istället monterades den i höjd med HPS-bluben och fick funktionen att blåsa direkt på bluben i kylningssyfte!

    Det var ganska effektivt och tältet lite öppet lyckades jag hålla en temperatur på 24-26c!

    Här ska ni få se hur det blev! (Måste tillägga att stripes/bultband är fan världens bästa uppfinning!) 😆

    Först ut har vi dock några bilder på plantorna under lysrören och ned monteringen av dessa!

    Ner gick lysrören och upp gick HPS’en!

    Om vi vänder oss till moderplantorna och försöksåtgärderna att få dom till att leverera tillräckligt sticklingar inom rimlig tid.
    Så är en åtgärd att FIM-toppa alla större och synliga toppar!

    En FIM-toppning ger som sämst 2 toppar och som bäst 8 toppar!

    Men det är svårt att få en lyckad FIM-toppning, man får hålla tummarna helt enkelt!
    Fast oavsett så kommer moderplantorna att dubbla mängden toppar, dvs potentiella sticklingar för hydron!

    Här kommer lite bilder en tillväxtjämförelse samt på FIM-toppandet!

    På den första bilden är plantorna precis satta under HPS’en och den andra bilden är en vecka senare!
    Så av bilderna att döma verkar HPS’en verkar göra en hel del nytta! :D

    Första plantan som får smaka på saxen!

    Dom ny friserade plantorna får återigen ta plats under HPS,en!
    Jag tror inte dom blev så nöjda med sina nya frisyrer, dom ser lite ledsna ut! 😆
    Men det ska bli intressant att se hur dom utvecklas!

    Här bilder på några av moderplantorna innan toppningen!
    Det buskiga och avlånga utseendet beror på att dom blivit LST-tränade!

    En Skunk!

    En annan Skunk med många fina toppar!

    En Chronic, kanske är det den Phenon som är sitter på monster buden? :wacko:

    Hon är ett topskott från den är plantan: https://swecan.org/uploads/albums/19327/101024_117.jpg
    Pheno #1 kallar jag den!

    Om vi traskar vidare så har vi bevattningen av plantorna som det kanske finns intresse utav!
    Den sker via ett dripper-system från en tidigare odling och närningen är Canna’s Coco A+b.

    Jag vattnar “manuellt” i den mån att jag inte har en timer.
    Utan sätter i kontakten till pumpen varannan dag och fyller murarhinken till max, som jag annars fyller på hydro systemet med.

    Anledningen till detta är att jag inte styrt upp någon digital timer än.

    Så här ser det ut iaf, men först en bild på näringen!

    20ml per 10L är doseringen och Ph-värdet i näringsmixen är på 5,2-5,3!

    Dripper-systemet består av “spindlar” på 12st slangar som man sätter i ett “huvud”.
    Huvudet hade plats för 3st spindlar men jag kör ju bara 2st och två drippers i varje kruka.

    Slangarna kan man även fästa i “pinnar” som ni ser.
    Den röda kranen i ena änden av huvudet är tillför att reglera flödet.

    Systemet finns att köpa här för den intresserade:
    http://www.head-nature.com/05094
    Observera att jag inte original pumpen till mitt system!

    Det här allt för den här gången gott folk! Men som alltid… Fortsättning följer…