• libanesen

    Member
    2009-09-13 at 14:49

    19 MAJ


    2 plantor har blivit invaderade av någon slags svamp eller mögel som sitter som ett skum på jordytan. Jag skrapade bort det och så försvann det. 🙄 Det kom aldrig tillbaka sen. Ingen aning om vad det var..

  • libanesen

    Member
    2009-09-13 at 15:07

    24 MAJ


    Tiden för utplantering närmar sig! Gubbarna ute på sighten och tittar.

  • koi

    Member
    2009-09-13 at 20:01

    @Libanesen wrote:

    19 MAJ
    2 plantor har blivit invaderade av någon slags svamp eller mögel som sitter som ett skum på jordytan. Jag skrapade bort det och så försvann det. 🙄 Det kom aldrig tillbaka sen. Ingen aning om vad det var..

    Det där är någon typ av svampmycelium om jag inte ser fel. om det är en mögelsvamp eller någon annan typ av svamp vet jag inte.
    Den kanske till och med hade kunnat varit nyttig.

    Trevlig tråd.

  • libanesen

    Member
    2009-09-14 at 18:01

    26 MAJ





  • libanesen

    Member
    2009-09-14 at 18:10

    30 MAJ

  • libanesen

    Member
    2009-09-14 at 18:12

    31 MAJ



    Och så ut i natten…

  • libanesen

    Member
    2009-09-27 at 11:14

    Yes yes. Har inte ens pallat starta datan på ett tag nu.

    Tänkte lägga upp lite bilder från utplanteringen men man ser inte ett skit på dom.
    Den utfördes i alla fall i skydd av mörkret (som man kan se på föregående bild).

    200L jord släpade vi med oss. Minns inte vilken sort men det var nån standardjord. Billigaste från coop.

    Vi rensade upp odlingsplatsen från buskar så vi fick en tom yta att sätta plantorna på. Vi gjorde 9st jordkullar för att få upp plantorna lite i den våta marken.

    Grävde man så låg vattenytan bara några decimeter under marknivån!

    Kul bild från TV:

  • libanesen

    Member
    2009-09-27 at 11:22

    12 JUNI

    Nu har det regnat i stort sett konstant dom senaste 12 dagarna. Maximal otur för plantorna som står i ett träsk!

    Dom hade i alla fall växt sen sist men dom ser rätt sega ut och flera hade vält av det kraftiga regnet :(


  • libanesen

    Member
    2009-09-27 at 12:11

    21 JUNI

    Ute på sighten igen för att binda upp plantorna och rensa eventuellt ogräs.

    Vädret har blivit lite bättre men overall har det varit mycket regningt.

    Änsålänge ser plantorna ändå ut att ha klarat sig rätt bra. Dom har fetat till sig rejält. Bara solen börjar gassa kanske dom klarar sig?

    Men det är sjukt mycket vatten i marken som ni kan se. Risken är stor att dom kommer kvävas till döds.

    Och platsen ligger avlägset så det är inte ofta man kan åka ut dit. Måste skaffa tag i en bil varje gång.

    Projektet ligger helt och hållet i händerna på moder natur.












  • cthullu

    Member
    2009-09-27 at 12:43

    tycker det var väldigt tomt på kommentarer till denna tråd,
    tänkte bara säga att jag gillar den skarpt och att den är skriven som en berättelse! :D

    …väntar med spänning på fortsättningen.

  • libanesen

    Member
    2009-10-04 at 10:42

    11 JULI

    Tillbaka på en nattlig visit. Plantorna ser ut att leva fortfarande. Men känslan av att det kommer gå åt helvette återkommer varje gång vi är på besök.

    Inga tecken på blommor har dykt upp än heller.






    Detta var dom sista bilderna som togs på odlingen. Nästa gång vi gjorde ett besök hade plantorna börjat dö nerifrån och upp.

    Till slut var det bara pinnar som stod där med lite blad högst upp i toppen.

    Sommaren går mot sitt slut. Dystra och med genomsura strumpor lämnar vi området för sista gången. I bilen är det lika tyst som i skogen utanför. Den susar tyst förbi, mil efter mil. Hösten som skulle bli en enda stor blazefest slukar oss sakta men säkert. Mörk, kall och obarmhärtig..
    Jag trevar i fickan och plockar upp den. I handen ligger en torr bit standard och tittar upp. Den blinkar och skrattar åt mig.
    -Vi ses i höst!

  • libanesen

    Member
    2009-10-04 at 10:59

    Här kommer en enkel illustration på vad som hände samtliga plantor under sista veckorna av deras liv.

    Och detta berodde förmodligen på syrebrist eftersom rötterna stod under vatten så gott som hela sommaren.

    Och så var dett inte mer med det.

    Skörderapport: 0g.

    Ser fram emot nästa grow dock! Hoppas på inomhus. När tillfälle ges :)

    THE END eller game over kanske passar bättre 😥

  • libanesen

    Member
    2009-10-04 at 11:05

    cthullu: Gött att den uppskattas! Då var det inte helt förgäves 😉

  • error

    Member
    2009-10-04 at 13:02

    hej libanesen. Jag provade också att odla i något som ivarjefall liknade ett räsk iår. De flesta plantorna dukade under av olika anldningar. De verkade dö på samma sätt som dina. Sist jag tittade till dem för en månad sedan var det bara två (av 20) kvar och de var då som i fas tre på din illustration. Det var 30 cm långa starka själkar med en liten tät toppbud högst upp. Det börjar bli tid att plocka upp dem nu så man ivarjefall får ett smakprov. Nä nästa år blir det stora gropar i vanlig mark. Ska snart ut och gräva groparna så dom är redo till nästa säsong.

    Hälsningar från Skåne och lycka till nästa år!

  • reaper

    Member
    2009-10-05 at 21:41

    Asså varför hade du inte bara kunnat låta plantorna stå kvar i sina krukor :? ? hade ju funkat bättre då än att låta dom ligga direkt i ett kladdigt och blöt träsk

Page 2 of 3

Log in to reply.