Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Munchies Tips på billigt käk

  • reaper

    Member
    2009-12-04 at 12:40

    Nudlar är ganska fattigt på näring och man blir hunrgig snabbt igen.
    Köp torkade linser, bönor etc. Man kan köpa stora packet, lägg i blöt över natten och sen koka med tomatsås eller liknande.
    Krydda efter smak.

  • damnlfo

    Member
    2009-12-05 at 00:47
    Matzy wrote:
    damnLFO wrote:
    Spring til närmsta stora affär några timmar efter stängningsdags och gör ett taberas i deras containrar. Senast ikväll hittade jag och några vänner 15 st. flaskor brämhults juice, som inte går ut förrän om ett par dagar.
    Pasta, yoghurt av alla slag, frukt, grönt. you name it!

    finns folk som lever på sånt faktiskt.

    jepp.. det gjorde jag i ett par månader när jag sist hade lite drog-issues (dvs inga pengar att köpa mat för)..

    nu lever jag på några hundralappar i månaden.. för mat då!

    2 måltider om dagen får man se till att kroppen kan klara sig på, vilket kan ta lite tid, men det är det värt pengamässigt i längden!

    havregrynsgröt är billigt och gott
    eget bröd är inte svårt att baka
    soppor på grönsaker, linser och nötter kan man komma undan riktigt billigt med under en lång period.
    morötter, lök, potatis, ris, pasta, nudlar, olja/margarin, nötter vatten och buljong är i princip de saker man behöver för att överleva riktigt riktigt billigt.
    vill man lyxa till det så kan man alltid köpa hem krossade/passerade tomater.

    Jag brukar göra en tokenkel pastasås på passerade tomater, olja, vitlök, salt, peppar, chili och spaghetti. bara fräsa vitlöken och sen hälla på tomaterna och låta puttra några minuter, sen blandar man på såsen i pastakastrullen och häller upp.. :)

    eget bröd är enkelt att göra. Ta tex. havregryn, vetemjöl, salt, socker, bakpulver, vatten, lite olja och kanske solrosfrön. blanda ihop i en bytta tills det blir en deg som man knådar runt för att sen låta den vila lite innan mer knådning och gräddning. grädda tills den är precis lagom. (du känner på doften ;) )

    röda linser är sjukt gott! soppa på röda linser och krossade tomater innehåller förutom det tidigare nämnda typ morötter, salt, peppar, vitlök, buljong och vatten. tar en halvtimme och är ruggigt gott!

  • damnlfo

    Member
    2009-12-05 at 03:11

    när det är sommar ska man självklart passa på att plocka bär, frukter och om man äter fisk – ge sig ut o fiska i närmsta sjö!

    jag har precis ätit en sjukt god gryta
    mungbönor, vitlök, passerade tomater, SoP, chili, timjan och så lite pasta till.. sjuukt gott.. om man vill späda ut den lite så passar rivna morötter, lök av olika sorter, svamp eller vad som helst bra! :)

  • damnlfo

    Member
    2009-12-05 at 03:11

    när det är sommar ska man självklart passa på att plocka bär, frukter och om man äter fisk – ge sig ut o fiska i närmsta sjö!

    jag har precis ätit en sjukt god gryta
    mungbönor, vitlök, passerade tomater, SoP, chili, timjan och så lite pasta till.. sjuukt gott.. om man vill späda ut den lite så passar rivna morötter, lök av olika sorter, svamp eller vad som helst bra! :)

  • baralillajag

    Member
    2009-12-05 at 08:55

    Ägg med smör. Har dessutom fördelen att det ger de vitaminer och andra näringsämnen kroppen behöver för att hålla sig frisk och stark.

  • damnlfo

    Member
    2010-01-02 at 21:56

    ahh.. lagar mat som vanligt på en spik. :P

    Idag blev det en curry/chilirätt med ris.

    Hacka vitkål -billigt som fan, paprika, lök eller annan grönsak är skitnajs att ha i med. Fräs i margarin, häll på salt, peppar, vilökspulver, chili och ngn fräsch krydda (ex persilja, rosmarin etc helt enkelt, vad ni har)
    när grönsaken/grönsakerna fått färg är det dags att skeppa i en tesked senap (gärna dijon eller likn senap, då den är annorlunda jämfört med vanlig korvsenap) där ligger också grunden för smaken på hela måltiden.

    Häll sen på passerade tomater eller ketchup, vilket man nu har… Nu börjar det arta sig och vid det här skedet är det dags att smaka av. Nu ska hettan stärkas ordentligt. Curry kan vara bra att addera här med.

    I med en kopp vatten i det hela och låt det sjuda med några lagerblad om man har det, annars låt det bara sjuda ;) och gärna lite sötma; socker eller honung eller coca cola, vilket funkade skitbra i helgen!

    typ tio min senare och mååånga avsmakningar för att hitta den perfekta balansen med curryn, chlin, sötman och sältan, så är maten färdig.

    Just det ja, koka ris samtidigt. Det tar typ lika lång tid att göra riset som såsen.

    Såsen funkar lika bra med en bit kött eller fisk i.

  • damnlfo

    Member
    2010-01-09 at 17:31

    igår munchade jag hejdlöst på jävligt gött.

    ugnsgrillad potatis och lök.
    sätt ugnen på typ 175-200 grader, hacka potatis och lök. lägg på en plåt/ugnsfast form, salta, peppra, chili, rosmarin, hela vitlöksklyftor.
    häll på olja / lägg på klickar smör/margarin. Grädda i ugn tills att det är gyllenbrunt och så. Jag brukar köra jävligt länge för att det ska få rätt färg.

    SALSA..
    jag gör min egen salsa, vilket jag tycker blir så sjukt mkt bättre. Alla ingridienser går ju att byta ut och jag skriver bara ut ingridienserna då jag var rätt stuk när jag gjorde den, så jag kommer inte ihåg hur mkt det var av varje sak.
    bryn finhackad gul lök i en gryta, tillsätt krossade tomater och rör hela tiden.
    socker, salt, chili, ättika, vitlökspulver, mer salt och mer av alla kryddor tills man hittar den bästa balansen.
    När jag kokat såsen i typ 20 min hällde jag på en dl vatten och lite mjöl. Så att såsen får lite mer såsig karaktär istället för vattnig!

    Det viktiga med den här salsan är att den får koka riktigt länge. Min stod på ettans värme i 3-4 timmar för att få den rätta smaken.

  • Anonymous

    Guest
    2010-12-03 at 17:30

    Fransk löksoppa är en klassiker som inte kostar många kronor. Skivad gul lök, buljongtärning, salt och peppar så är du hemma, och har du en limpa vitt bröd i frysen, eller framme som börjar bli hårt och en ostkast så skivar du upp det och gratinerar i ugnen och serverar till soppan. Det är käk man kan bjuda bruden på tom.

  • humlan

    Member
    2010-12-07 at 12:03

    Finns mycket billig mat. Men näringsrik mat är oftast dyrare dock. Därför är det bara ha den där “reklamgrejjen man får” från någon affär, använda det som inköpslista, man kommer billigt undan iaf.

    Fridens.

  • avtomat-47

    Member
    2010-12-08 at 12:56

    Toast! Bara blanda ihop allt möjligt skit du har i kylskåpet…

  • dodsknerk

    Member
    2010-12-09 at 16:48

    Rotfruktssoppa borde väll vara ett bra alternativ. Då rotfrukter är väldigt billigt!

    Mvh.
    Dodsknerk

  • skandinaven

    Member
    2010-12-09 at 18:39

    inneälvsmat brukar vara billigt(gott med!). samma med rotfrukter och mjölmat som pannkaka,plättar,palt med mer.

  • skandinaven

    Member
    2010-12-09 at 18:41

    @Humlan wrote:

    Finns mycket billig mat. Men näringsrik mat är oftast dyrare dock. Därför är det bara ha den där “reklamgrejjen man får” från någon affär, använda det som inköpslista, man kommer billigt undan iaf.

    Fridens.

    fördilagad mat med bra märken är inte alls lika näringsrikt som om du lagar mat på tex färska rotfrukter som är mycket billigare och godare

  • genkan

    Member
    2010-12-10 at 09:48

    Billiga favoriter:
    Pytt-i-panna
    kladdkaka
    Lyx potatis – göra klyftor av potatis, ner i en skål med oliv olja, salt, peppar, timjan och grill krydda – in i ugnen tills dom får en härlig färg = mums mums mums
    Milkshake – glass, mjölk, socker och valfritt smak ämne!

    Om du plockar själv
    hallon smothie – blanda med mjöl och lite socker
    kantarell stuvning – stek med hacka lök och smör (lite lite lite grädde)

Page 2 of 2

Log in to reply.