Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Tips på 400W HPS för 700 kr + frakt

  • reaper

    Member
    2004-07-15 at 23:11

    Hej Allihopa!
    Eftersom det verkar finnas en del vettiga personer i den här tråden som vet lite om elektronik tänkte jag passa på att fråga en sak angående de nya “no name” ballasterna.. Har själv en sån till min 400w HPS och sedan jag startade att använda den (typ 5-6veckor sedan) så har säkringen gått en jävla massa gånger!! Jävligt irreterande å komma hem och se att lampan inte slagit igång för att man måste byta säkring. Speciellt om man inte har några hemma 👿
    På ballasten står det något om 4,45A vilket jag inte hittat som säkring utan testat 4A och 5A säkringar istället, av dessa så var det 4A som höll längst(vet ej om de var Snabb eller trög, visste inte att det fanns olika då).. Nu när jag köpte stor pack så köpte jag 4A (snabb) Den höll första natten (12h), när lampan skulle slås igång igen brändes den. jag satte i en ny och nu funkar det..
    Finns det något fel i en ballast som kan orsaka sånna här saker eller är det mina säkringar som jag ska ändra på? Borde jag använda Snabba eller tröga till denna typ av elektronik? Blev OT detta men handlar ju ändå om det nya “ryssbygget” som florerar :)

  • dr-snuggles

    Member
    2004-07-16 at 08:45

    @Testiklas wrote:

    Hej Allihopa!
    Eftersom det verkar finnas en del vettiga personer i den här tråden som vet lite om elektronik tänkte jag passa på att fråga en sak angående de nya “no name” ballasterna.. Har själv en sån till min 400w HPS och sedan jag startade att använda den (typ 5-6veckor sedan) så har säkringen gått en jävla massa gånger!! Jävligt irreterande å komma hem och se att lampan inte slagit igång för att man måste byta säkring. Speciellt om man inte har några hemma 👿
    På ballasten står det något om 4,45A vilket jag inte hittat som säkring utan testat 4A och 5A säkringar istället, av dessa så var det 4A som höll längst(vet ej om de var Snabb eller trög, visste inte att det fanns olika då).. Nu när jag köpte stor pack så köpte jag 4A (snabb) Den höll första natten (12h), när lampan skulle slås igång igen brändes den. jag satte i en ny och nu funkar det..
    Finns det något fel i en ballast som kan orsaka sånna här saker eller är det mina säkringar som jag ska ändra på? Borde jag använda Snabba eller tröga till denna typ av elektronik? Blev OT detta men handlar ju ändå om det nya “ryssbygget” som florerar :)

    Det enda jag vet säkert är att tröga säkringar ska användas till apparater som drar mycket ström precis vid uppstarten…Ballasten innehåller väl en transformator? De ger hög inkopplingsström. Teoretiskt sett borde det hela också beror på hur mycket belastning du har från resten av huset/lägenheten, men inte så att en lampa ska kunna bränna säkringar.

  • reaper

    Member
    2004-07-18 at 05:24

    Testiklas… menar du säkringen i ballasten… eller menar du säkringen i skåpet till lägenheten/villan? Minns faktiskt inte om det sitter någon säkring i Swegrows ryssbygge, men i TOP ballasten sitter det en säkring.

    Om det gäller säkringen i skåpet in i lägenheten så ska du naturligtvis sätta dit den styrka som själva gluggen för själva säkringen är avsedd för. Färger visar väl även styrkan… grön för 6A, röd för 10A osv. Själva har vi 10A på samtliga vanliga belysningssäkringar… inga 6A eller lägre.

  • reaper

    Member
    2004-07-21 at 15:58

    Jag pratar alltså om den lilla glassäkringen i själva ballasten. Men nu verkar jag hittat något som fungerar, använder just nu 5A tröga säkringar från clasohlson och dessa fungerar utan att ballasten låter konstigt när den startar och ingen har gått hittills (dock bara 2dagar ännu)

    Kan ju nämna att de snabba 4A säkringarna gick åt en efter en!

  • enviousness

    Member
    2004-07-21 at 21:19

    Sådär såg inte ballasten ut som jag införskaffade från swegrow. Den såg ur precis som den till vänster.

    Den där på bilden ser ju ut som något märkligt hemmabygge eller dylikt. Mycket underligt.

  • reaper

    Member
    2004-07-24 at 10:38

    Testiklas skrev…

    Jag pratar alltså om den lilla glassäkringen i själva ballasten. Men nu verkar jag hittat något som fungerar, använder just nu 5A tröga säkringar från clasohlson och dessa fungerar utan att ballasten låter konstigt när den startar och ingen har gått hittills (dock bara 2dagar ännu)

    Kan ju nämna att de snabba 4A säkringarna gick åt en efter en!

    Att säkringen i ballasten går är nog inte så vanligt. Hörde om detta i vintras o då var det någon som förklarade det med att ballasten är avsedd för en 400W lampa, medans Philips “nya” fullspektrumlampa Son-T Agro är på 430W?

    Enviousness skrev…

    Sådär såg inte ballasten ut som jag införskaffade från swegrow. Den såg ur precis som den till vänster.

    Den där på bilden ser ju ut som något märkligt hemmabygge eller dylikt. Mycket underligt.

    När köpte du din ballast från Swegrow? Jag misstänker att den vänstra ballasten var Micke på EbboFlod generalagent för, o iom att han upphörde med allt som rör “CB odlings utrustning” vid årsskiftet så satsade Swegrow på den högra ballasten i vintras. Det var i vart fall denna halvflummiga ballast jag fick från Swegrow i mars.

    Detta är definitivt INGEN kritik mot Swegrow. “Ryssbygget” funkar lika bra som TOP ballasten o det ser även ut att vara samma komponenter. Men han kunde ju upplyst mig om detta när jag speciellt frågade i telefon om hans ballaster var av märket TOP. O då svarade han JA! :(

  • reaper

    Member
    2004-07-25 at 11:17

    En nackdel med billiga ballaster ifrån utlandet är att de saknar “Time cut-out” funktionen.De brukar även inte klara av att ha långt avstånd mellan lampa och tändare.Även säkring brukar saknas som kan vara bra att ha om man har flera saker inkopplat på samma huvudsäkring.För skulle det bli kortis i ballasten så smäller inte huvudsäkringe och gör hela odlingen strömlös.
    Sedan ska man komma ihåg att en bulb är ganska kännslig och risken att den överlever en transpor ifrån Tysklan är mindre än vid köp av en bulb i Sverige.

    Man får det man betalar för helt enkelt 😆

Page 4 of 4

Log in to reply.