Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen slut på det roliga på swecan

  • dusty

    Member
    2005-05-20 at 20:21

    Det är väl först under 1900talet som man jag kunnat tjäna stora pengar inom musik och konst? Tror också att musik industrin är värst drabbade. Kan bara utgå ifrån mig själv om jag laddar ner en film som jag tycker är bra så är det inte helt omöjlig att jag går och köper den på dvd sen.

    Tillhör Nintendo generationen

  • bobbysands

    Member
    2005-05-21 at 02:05

    Jag är för allt vad fildelning och piratkopiering heter. Det är ett svar mot storföretagens helt orealistiska prissättningar på musik, film och spel i första hand… frågan är om storföretagen är beredda att reformera sig och inse att det är en ny arena som gäller, och man måste anpassa sig efter kundgruppens önskemål och plånböcker. Svaret är förmodligen Nej, och följden blir att internet regleras och kontrolleras allt mer. För att stoppa fildelningen och piratkopierandet måste man stoppa internet, om man ska hårddra det… är det den utvecklingen vi går till mötes?

  • gin

    Member
    2005-05-21 at 02:29

    @dusty wrote:

    Tillhör Nintendo generationen

    Du vet väl att Nintendo bildades 1898? 8)

  • dusty

    Member
    2005-05-21 at 09:18

    hehe kanske sant men menade inte så, växte upp med nes’n då , brukar man kalla det att man tillhör Nintendo gen.

  • kattspya

    Member
    2005-05-21 at 13:16

    Det viktigaste att komma ihåg är nog att det är ett givet tidsbegränsat monopol med syfte att säkra inovatörernas ersättning. Frågan är vad som är en rimlig utgångstid för ett patent. Jag tycker att 20 år känns ganska bra men det är bara en åsikt. Det är ganska svårt att hitta en bra tidsgräns eftersom den är helt godtycklig från början. Det finns en del rätt intressanta förslag där innehavaren får betala en stigande avgift för varje år utöver grundtiden om man vill behålla rättigheterna.

    Copyright: Har jag inget emot i sig men jag ifrågasätter längden på den. Att en copyright gäller längre än upphovsmannens död är absurt. Om själva syftet med copyright är att säkerställa upphovsamannens försörjning ska den upphöra vid hans död. Icke komersiell sprdning av copyrightade verk bör vara tillåten. Om upphovsmannen har gjort något bra kommer han med största sannolikhet att få betalt i form av donationer eller annat. När det gäller musiker kan de naturligtvis tjäna pengar på konserter och dylikt.

    Det bör alltid vara tillåtet att kringgå kopieringsskydd. Ett av huvudsyftena med patent är att säkra att saken blir public domain när tiden gått ut. Detta kan hindras av dylik lagstiftning. Sådan lagstiftning hindrar dig från att göra backups på saker du faktiskt har rätt till. Jag vill inte se att man bara hyr musiken utan att man faktiskt äger sin kopia och kan sälja den vidare. Detta omöjliggörs med olika former av DRM (kopieringsskydd).

    Copyright och patent är inte självklara saker och har inte funnits speciellt länge. När tekniken förändras måste industrier och lagstiftning också ändras. Man bör inte lagstifta för att en rädda en affärsmodell som inte längre behövs eller fungerar.

    Faktum kvarstår att fildelning på internet inte går att få bort om man inte plockar fram drakoniska lagar som kraftigt inskränker yttrandefriheten på internet. Redan idag finns anonyma fildelningssystem som är mer eller mindre omöjliga att knäcka. Man skulle kunna lagstifta mot dessa också men de skulle inte försvinna. Det är ju bara att kryptera sin hårddisk så kan de inte bevisa något. Då kanske de förbjuder kryptering och då har vi redan kommit en bit på vägen mot en totalitär stat. Förhoppningsvis kommer folk att inse detta.

  • reaper

    Member
    2005-05-21 at 17:49

    @ACAB_4_REAL wrote:

    nä då 10 öre !!
    VÄNTA LITE!!!!!! JAg tycker dom har gått om pengar! Behöver dom mer pengar än vi eller? skulle itne tro så. Alla artister som lipar visar up sina ställen på mtv å hur fett dom bor osv. Tycker det är lite märkligt att dom lipar så. Det har på gått i flera år det här. Det är först nu dom lipar på riktigt. Kunde väl inte ha kvar feta bilen för han skulle betala räst skatt på hustet som e över 500m2. SKUMT SKUMT……

    förlåt jag kanske inte skrev lite för förkortat

    Det jag syftar på är inte ALL musik utan den musik som inte hör till mainstrem Pop kommer tex alltig sälja och även om 2/3 delar av hans/hons album är nedladdat har dom ändå sålt 2 miljoner ex. där anser jag inte att det är nått fel att ladda ner. men om vi tar organism 12 som exempel som har fått så lite cash att han fortfarande bor hemma han sålde tror jag 1000 ex som han får 12 spänn per skiva för.

    med lite matte så blir det 120 000 (minus skatt) att leva hela året på eller om han nu lyckas klämma ut en till skiva innan nästa år vill sega (Och han säljer bra i förhållande till många andra).

    många tycker att dom lurar bolagen när dom laddar ner men detta är fel dom har alltig sina ess i ärmen så dom kommer på toppen. därimot den en gång när bolaget förlorade cash var när Motorisk Afasi skulle släppa album detta album blev så drabbat av nedladdning att släppet blev inställt artisten fick inte nått förutom en klapp på axeln (Och massa snubbar efter sig som vill ha hans autograf).

    därimot 50 cent, Eminem också vidare som du ser på Mtv har en hel värld som köper samnt är dom även MainStrem artister såna laddar jag skälv ner för jag vet att det inte går någon nöd på dom. om ingen skulle köpa dom skivor nu skulle dom kunna leva på den cash dom fått från första skivan vicket är ett par mille.

    aja det jag vill komma till är att jag tycker ju inte att dom ska ha det så jävla mycket bättre en oss men å andra sidan tycker jag dom inte direkt ska tillhöra den apsåluta lågklassen av samhället bara för att fansen inte känner för att punga ut en hundring eller så. jag är fattig skälv bor i botkyrka på existens minimum. men jag försöker ändå få lite cash till artisten för jag har faktiskt ett par av dom jag tycker om i mina kvarter :(

    aja det är bara mitt tycke :?

    piz 8)

  • cliff

    Member
    2005-05-22 at 13:37

    För att bringa lite klarhet i hur vägen går innan låtar/filmer finns att ladda ner:

    Från det att artisten sitter hemma och skriver en låt till att man kan köpa skivan i affären är det många steg; vid varje steg brukar det behövas pengar.

    Vi tänker oss en fiktiv artist, Idot2. Hon har suttit hemma och filat ihop en massa låtar och vill nå ut med dem.

    Först går hon till ett förlag. Förlaget ser till att hon får pengar varje gång låtarna spelas i offentliga sammanhang. Rättigheterna till musiken delas av förlaget och artisten, hur uppgörelsen ser ut sinsemellan är olika.

    För att sedan skapa själva skivan så går hon till ett skivbolag. Där kommer hon överens om att bolaget står för produktionskostnaderna så länge hon säljer ett visst antal skivor inom en viss tid. Säljer hon under den avtalade mängden får hon själv betala det resterande beloppet. Bolagets promotionavdelning skickar sedan ut skivor till DJ’s, radiostationer, tidningar och tv-kanaler (om man även avtalat om musikvideo). Skivorna finns även tillgängliga för distribution till detaljister (ex skivbutiker), ibland används ett särskilt distributionsbolag för detta.

    Skivförsäljarna köper in, lagerför och kränger skivorna.

    Nu vill ju även Idot2 åka på turné, först görs en promotionturné ihop med skivbolaget. Man bokar in ett antal spelningar för att göra reklam på plats för skivan. Artisten får inget gage och hela turnén syftar till att göra reklam för skivan. När den turnén är slut och skivorna börjar sälja så planerar man för den riktiga turnén.

    Idot2 känner inte en själ som vill boka henne så hon vänder sig till ett produktionsbolag. De skapar ett koncept som de sedan säljer in till olika spelställen. För dessa spelningar får Idot2 gage och risken för att det blir en flopp ligger på de lokala arrangörerna.

    Sen börjar man om från början igen. Pengar rinner åt alla håll. Under hela cykeln ska man betala tekniker, studio, transporter, lagerhållning, annonsering, utrustning osv…

    Om folk piratkopierar försvinner möjligheterna till intäkter från skivbolagen medan de ligger kvar på de andra punkterna. Nu är ju den här redogörelsen väldigt förenklad och ofta finns det bindningar mellan alla parter men de flesta professionella bedömare inser att försäljning av fysiska skivor är en marknad som kommer att sjunka. Man måste hitta kompletterande vägar att använda för att den enskilda kunden ska kunna disponera musiken.

    EDIT: Fler och fler system lanseras där radiostationer, tv-kanaler och andra professionella användare över internet hyr tillgång till databaser med material. Man installerar en digital “content client” och kopplar den till utrustningen. Tekniken har använts i flera år lokalt på stora radiohus (det är inte så att SVT och SR sitter och kör pallvis med skivor mellan redaktionerna utan det ligger på servrar i källaren).

    Det som är nytt är att man hämtar materialet direkt från databaser hos skivbolagen/förlagen och den tekniken kan vi nu börja se även komma till privatpersoner. Om några år är det inte omöjligt att även din hemmastereo hämtar musik direkt från internet, precis som digital-TV.

Page 3 of 3

Log in to reply.