Ett svenskt cannabisforum Forums Swecan Om Swecan Så här jobbar polisen på swecan och andra forum

  • amram

    Member
    2007-05-28 at 21:47

    Hakar på det Atos och sweetleaf skriver och vill härmed slå fast följande: (särskilt riktat till rättsväsendet):

    HEMODLING AV CANNABIS FÖR PRIVAT BRUK ÄR ATT LIKSTÄLLA MED BROTTSFÖREBYGGANDE VERKSAMHET!

    ///Amram.

  • daniel

    Member
    2007-06-11 at 14:34

    Flera gånger har jag hört om dessa konstiga PM folk får. Jag har aldrig fått något suspekt PM och det får mig att tro att det är poliser som skriver dem. Eftersom jag är en tråkig, laglydig svenne som inte röker på eller odlar, så finns inget intresse för mig. *snyft snyft*

    Jag vill också vara intressant! Eller inte…

    /Daniel

  • reaper

    Member
    2007-06-11 at 15:25

    Apropå brottsprovokation. Polisen får mig veterligen inte sätta dit en person genom att fråga om de har något att sälja och sedan gripa denne för detta brott. Men det kan ju vara ett sätt att få reda på någons identitet.

  • onemanarmy

    Member
    2007-06-11 at 20:31

    Fick också Pm häromdagen av en suspekt individ som ville prata om utomhusodling och att hans “växer fettt!!! det är helt sjuukt!” 😆
    Och givetvis avsluta meningen med “Peace mannen!”.
    Tyvärr så raderade jag Pmet direkt medans jag satt och skrattade för mig själv över polisen som inte förstår att de inte kan spela trovärdigt, som civilpoliser ungefär.
    Raderade som sagt Pmet direkt, annars hade jag givetvis hängt ut individen i fråga här.

  • reaper

    Member
    2007-06-18 at 08:35

    Jag har skummat igenom inläggen i den här tråden och vad jag kan se skrivs ingenting om IP- adresser.
    Kan inte en enskild användare identifieras på det sättet!? Det tror jag och därför blir det säker surfning för min del i fortsättningen!

  • trestor

    Member
    2007-07-01 at 21:41
    woodstock69 wrote:
    Jag har skummat igenom inläggen i den här tråden och vad jag kan se skrivs ingenting om IP- adresser.
    Kan inte en enskild användare identifieras på det sättet!? Det tror jag och därför blir det säker surfning för min del i fortsättningen!

    1. Jo, med trafikanalys kan det vara möjligt att identifiera en användares IP, men det är väldigt osäkert och svårt, och det är mig veterligen inget som polisen får göra om de ens kan det. Vi pratar här väldigt orimliga proportioner i klass med att engagera SÄPO för att hitta en garderobsodlare…

    2. På något lättare sätt går det inte att identifiera enskilda användares IP eftersom swecan.org inte loggar några (snälla, det finns åtminståne 150 trådar om detta, det räcker att klicka på sökfunktionen och skriva “loggar ip” eller gå till Säkerhetsforumets första sida…)

    3. Om du med “säker surfning” menar att använda SSL (https) så har det inget med anonymitet att göra, det gör ingen skillnad. Det enda det innebär att tredje part (tex din ISP) inte kan se VAD du skickar. De kan fortfarande se VEM du skickar till. SSL är bra för att säkra datan som skickas, men om man vill vara anonym måste man använda proxy, surfa genom någon annans WLAN eller anonymt på något internetcafé eller annan publik dator som inte kräver identifiering.

  • reaper

    Member
    2007-07-02 at 20:54

    Nu är jag nyregistrerad på detta forum idag (och jag vet hur stort allvar jag själv tar på nyreggade personer själv men ni får stå ut).

    En viktig sak att tänka på innan ni nojjar är hur tungt jobb polisen har gällande bevisbördan för att få fällande dommar. Så övervakande av dyliga internetforum är snarast ett sett för polisen att hålla koll på rådande trender, t.ex. är det fler ungdomar som tar drog X just nu så kanske vi skall vara mer uppmärksamma på dessa tecken, o.s.v.

    Men att använda informationen de får ut från ett sånt här forum för att som någon nämnt i rena SÄPO stilen kors köra register i stora servar för att lyckas övertala en åklagare att man har tillräckligt för att göra husransakan hemma hos någon garderobsodlare (som troligen resulterar i böter och i “bästa fall” villkorlig dom) är föga troligt. Så, så länge ni inte börjar publicera bilder på stora industrilokaler fulla med ganja så kan ni nog vara ganska trygga. Detta förutsätter dock att ni följer de grundläggande tipsen på att inte lämna ut någon information som vilken lokal länsman som helst lyckas klura ut.

    Men att vara försiktig är aldrig dumt det heller 💡

    Så ett litet premiärinlägg med besserwisser betoning :D. Hoppas man är välkommen in i värmen. Kan tillägga att jag inte har någon egen odling och tror inte jag kommer börja odla heller, dock är jag intresserad av att disskutera med likasinnade då jag anser (som många andra här tror jag) att svensk narkotikapolitik stjälper mer än den hjälper de svenska medborgarna.

  • reaper

    Member
    2007-10-03 at 03:23

    Hittade just denna tråden och fick en liten tanke.

    Det har hänt några gånger när jag surfat hit att jag fått “sidan kan inte visas” och då funderar man på om det hänt något och om kanske Da Piggs kan var inblandade. Lite nojafeeling.

    Om det någon gång skulle hända så vore det kanske bra med en sida som inte är kopplad till swecan servern där sådan info kan skrivas.

    Kanske överdrivet med dock en ide=)

  • reaper

    Member
    2007-10-03 at 07:22

    Du kan fråga i chatten.
    Vår chatt finns på axenet.
    Kanaler på andra nät, som utger sej för att vara #swecan är ickesanktionerade…

    Alltså:
    http://www.axenet.org
    Använd deras Chatbox om du inte har ett ircprogram själv.
    Skriv nått nick och när du väl får upp chattfönstret skriver du /join #swecan och trycker på enter.
    Vips är du i vår chatt och kan fråga vad som är på gång.
    Både Trestor och jag är inloggade där för det mesta!

    Detta gäller alltså när sidan inte kan visas.
    Då fungerar ju inte vår egen javachatt heller!

    tipsar
    C.

Page 4 of 4

Log in to reply.