Ett svenskt cannabisforum Forums Swecan Om Swecan Så här jobbar polisen på swecan och andra forum

  • chong

    Member
    2006-04-30 at 14:19

    Tjo ho A-dam.

    Läst det här. citerade dig dessutom.

    Quote:
    A-dam skrev:
    Jag fick detta PM av en av våra användare här på Swecan. Säger inte vem men om du har lite stake kanske du kan förklara dig. Jag tog dig som snut direkt.

    Rubrik: Tja, man

    “Tja, hoppas allt e fett!

    Är fett desperado, du känner ingen som kan hooka
    en handske i stan?

    Pluggar i Lund och här hemma o besöker polare och familj.
    Ingen av de jag kände här förrut svarar på luren.

    Vore så fett schysst iaf..

    Peace”

    Haha det är bara att skratta åt det.
    Antingen så är det en liten unge som skrivit det eller en väldigt inkompetent snut.
    Skulle polisen arbeta på det sättet så visar ju det bara hur säker man kan känna sig i Sverige med dessa poliser.

    “hooka en handske” – Någon som kan översätta det till svenska.

    MvH

    Det är möjligt att han förstod vad det handlade om men det framgår ju inte glasklart precis. Så jag gissar att han upplyste teps om vad det handlade om ifall han inte förstod det.
    Jag kände igen uttrycket men det är ju inte säkert att alla gör det.

    Mvh chong

  • reaper

    Member
    2006-04-30 at 14:47

    Det brukar sägas att Tillfället gör tjuven. Alltså att om något dyrbart står framme i en trädgård t.ex. så kan en förbipasserande lockas att stjäla den fastän personen inte alls hade tänkt gå ut för att stjäla något.
    Därför råds villaägare om och om igen i tidningar som Viivilla t.ex. att inte låta saker ligga framme i trädgårdarna.

    Så detsamma borde ju gälla om någon frågar “Kan du sälja en femma” eller för den delen “1,5 kg heroin”. Personen kanske inte alls hade tänkt sig det från början, men vet att det kan gå att ordna.

    Eftersom det finns människor i mycket pressade livssituationer så är det fullt möjligt att de ser det som en lösning på ett stort problem (eftersläpande hyror, kronofogden, sjuka familjemedlemmar mm mm), lite som en lotterivinst.

    Det finns människor i extremt pressade situationer även i Sverige men särskilt i fattiga länder.
    T.ex. i Colombia kan det vara enda sättet att få mat på bordet åt sin familj att börja jobba åt Paramilitären, och tyvärr rör det sig om allt från droglangning till mord på beställning.

    Det är rent nazistiskt att som du pinnen (samt New_farmer) föreslå att man skulle skjuta dessa människor på plats. Tyvärr är det vad som händer.
    När jag var där för ett par år sedan berättade en vän där om sin 14-åriga kusin som hade hittats i ett dike, lemlästad och torterad med en plastpåse över huvudet. Det var polisen som tyckte precis som ni: Skjut dem på platsen.

    Han var nämligen droglangare.

    Det finns ingen lag som ställer sig i vägen för desperata människor när de måste överleva.
    Ett nackskott på varje desperat tar inte bort sociala problem.

    ..och att locka människor som står på gränsen till att bryta dessa lagar är rent åt helvete cyniskt.

  • a-dam

    Member
    2006-04-30 at 15:48

    Då ber jag om ursäkt till zion superstar eftersom han förklarade för andra… jag trodde han satte mig på pottkanten :roll:. Tack för att du klargjorde det Chong.

  • chong

    Member
    2006-04-30 at 16:00

    Ingen orsak A-dam.

    I övrigt så håller jag med Sico i det han skrev också.

    Mvh chong.

  • karotten

    Member
    2006-05-01 at 22:02
    Embias wrote:
    Ju mer förtroende som en användare får av en polisinfiltratör
    desto lättare för polisen att få information om vad användaren
    heter på ett annat forum eller tips om icke kända forum.
    I kamratlig anda kanske användare A även talar om vad
    användare B heter på ett annat forum.

    När jag läste detta kom jag direkt att tänka på ett PM jag fick för inte särskilt längesedan där avsändaren uttnyttjar ett nuvarande hett ämne “Få cannabis att växa vilt i Norden!” för att locka folk till sitt forum. Dessutom ska man vid registrering där ange sitt SweCan-nick för att få tillgång till den dolda avdelningen! 😯
    Hade jag fallit för denna scam(?) så hade admin på forumet haft mitt IP-nummer samt SweCan nick, och kanske utifrån det spårat runt mig på andra forum. LÄSKIGT!

    Personen som skickade var nyreggad här på SweCan men avslutade med fulltnamn vilket ger ett seriöst intryck, men hallå?!? 👿
    Vill inte skriva ut vem som skickade PM:et eller vilket forum det rör sig om (om mod’s här inte tycker annat?). För mer info PM:a mig. 😉

  • gin

    Member
    2006-05-01 at 23:22
  • reaper

    Member
    2006-05-08 at 23:17

    Polis polis potatis gräs 😆

  • flagellant

    Member
    2006-05-09 at 11:38
    Trestor wrote:
    Flagellant: för att utveckla christianitens svar så

    […]

    och då kan vem som helst som övervakar hans internetuppkoppling läsa PM’et, och det kan vi aldrig göra något åt.

    Tack, bra att veta! Det verkar som om det
    är dags för mig att läsa på lite grann.

  • ssplinter

    Member
    2007-02-27 at 15:53

    polisen i sverige får inte ljuga om sin identitet.
    dvs om du frågar en civilpolis om han är polis, måste de säga sanningen, (annars får de problem under rättegångs förhandlingarna,mm då du kan hävda brottsprovikation) de får inte säga “nej jag är inte polis” samma sak om polisen bedriver spanings verksamhet, alla svenska medborgare har rätt att ringa upp polisen och fråga om dom har span på sig själv som privat person. de måste svara ärligt, kom dock ihåg att om du ringer X antal gånger och frågar om de bedriver span så kan jag tänka mig att de börjar ana ugglor i mossen. har mycket svårt att tro att reglerna skiljer sig från internet.
    så ta för vana att fråga nya bekantskaper
    “ursäkta att jag frågar med är du polis?” kan låta nojigt, men det kan spara dig en del otrevliga överaskningar.

    MVH

  • reaper

    Member
    2007-03-20 at 15:28
    ssplinter wrote:
    polisen i sverige får inte ljuga om sin identitet.
    dvs om du frågar en civilpolis om han är polis, måste de säga sanningen, (annars får de problem under rättegångs förhandlingarna,mm då du kan hävda brottsprovikation) de får inte säga “nej jag är inte polis” samma sak om polisen bedriver spanings verksamhet, alla svenska medborgare har rätt att ringa upp polisen och fråga om dom har span på sig själv som privat person. de måste svara ärligt, kom dock ihåg att om du ringer X antal gånger och frågar om de bedriver span så kan jag tänka mig att de börjar ana ugglor i mossen. har mycket svårt att tro att reglerna skiljer sig från internet.
    så ta för vana att fråga nya bekantskaper
    “ursäkta att jag frågar med är du polis?” kan låta nojigt, men det kan spara dig en del otrevliga överaskningar.

    MVH

    Får man fråga var du har fått detta ifrån?

    Brottsprovokation är förbjudet, ja. Det vill säga att de inte får provocera fram ett brott och sedan fälla dig för det. Men att de måste säga att de är poliser om man frågar? Det låter mer som en myt för att få folk att känna sig tryggare än någonting annat. Och samma sak med att ringa och kolla om man har span på sig.

    Fram med någt som kan liknas med bevis, annars tycker jag att folk borde ignorera det där inlägget tills vidare.

  • ssplinter

    Member
    2007-03-21 at 13:50
    Quote:
    Får man fråga var du har fått detta ifrån?

    Brottsprovokation är förbjudet, ja. Det vill säga att de inte får provocera fram ett brott och sedan fälla dig för det. Men att de måste säga att de är poliser om man frågar? Det låter mer som en myt för att få folk att känna sig tryggare än någonting annat. Och samma sak med att ringa och kolla om man har span på sig.

    Fram med någt som kan liknas med bevis, annars tycker jag att folk borde ignorera det där inlägget tills vidare.

    hallå grabben!
    “Brottsprovokation är förbjudet, ja. Det vill säga att de inte får provocera fram ett brott och sedan fälla dig för det.” riktigt så lätt är det inte.
    det är ytterst sällan svenskpolis sysslar med brottsprovokation dock förekommer det! du kanske mins “konstkuppen”? där polis låsades vara köpare, de som försökte sälja tavlorna fick fängelse straff, dock ett reducerat straff, det har även varit ett fall inom mc-verksamheten..

    det är bra att du ifrågesätter mig!
    men ta fram din mobile (troligvis kontantkort som är köpt kontant i en annan del av staden)
    ta en promenad. ring ditt lokala poliskontor alt 11414, antingen säger du som det är, att du har ett par frågor. annars kanske du är en nervös 14åring (kanske du är) som gör ett skolprojekt och vill ha svar på ett antalfrågor (de kopplar dig eller bokar upp ett telefonmöte)

    du har pm

    MVH!

  • reaper

    Member
    2007-03-21 at 15:36

    ssplinter: Du läser inte hans inlägg ordentligt!

    Nu var det inte brottsprovokation han undrade över, utan det där med att en polis måste säga att de är just en polis om man frågar. Jag betvivlar all sanningshalt i det påståendet. Det låter som du kollat för mycket på amerikanska filmer.

    I Sverige gäller fri bevisprövning. Bevis blir inte otillåtna eller mindre värda, bara för att de kommit fram på ett tvivelaktigt vis. Bevis är alltid bevis i svensk domstol. Däremot så kan de som ordnat fram bevisen på ett lagvidrigt sätt få straff för det.

    Du får inte lägre straff för att en polis brutit mot lagen och provocerat fram brott. Du har defacto fortfarande begått brottet.

    Här hittade jag en blogg som belyser saken lite granna.
    http://www2.piratpartiet.se/comment/reply/1171/?quote=1

  • amram

    Member
    2007-05-25 at 22:13

    Så mycket onödig noja det finns. Som någon skrev – hur många på Swecan har torskat? Tror verkligen någon på “Det Stora Gemensamma Tillslaget mot alla Swecansurfare”? Nä, trodde väl det. Ett par oförsiktiga har åkt dit det är allt!

    Polisens projekt handlar om att komma åt dem som SÄLJER narkotika via nätet på olika sätt – något annat finns inte resurser till, det måste ändå alla kunna räkna ut.

    Våra små ganjadiskussioner (även om de innehåller bilder på odlingar) kommer långt ner på polisens priolista.

    Skulle faktiskt inte förvåna mig ifall de flesta poliser som varit här inne fattat någon form av sympati för oss – jag menar, hur kriminella och farliga tror ni de tror att vi är? (oj, lite krånglig mening där… 🙄 )

    ///Amram.

  • reaper

    Member
    2007-05-27 at 12:18

    Väl talat “amram” Det är väl som om polisen skulle bedriva span på folk som kunde tänkas planera att cykla utan lyse.

    Jag skulle vilja påstå att vi som har detta som en liten hobby faktiskt bidrar till samhället genom att framställa till oss själva (minskar marknaden). Min anledning till att odla själv var att jag inte gillade att träffa någon gangster i ett mörkt hörn och låta min femhundring bidra till (i förlängningen) organiserad brottslighet.

    Nä att var självförsörjande är väl knappast en samhälls fara.

    Eller?

  • atos

    Member
    2007-05-28 at 19:58

    Det låter fullkomligt absurt att polisen skulle engagera sig åt småodlare.

    Jag håller med sweetleaf tillfullo.

    “Min anledning till att odla själv var att jag inte gillade att träffa någon gangster i ett mörkt hörn och låta min femhundring bidra till (i förlängningen) organiserad brottslighet.”

    Samma skäl som jag har till min egen odling.

Page 3 of 4

Log in to reply.