• cthullu

    Member
    2013-02-28 at 12:51

    hmm, lite strödda reflektioner och tankar:

    GHE’s filter såg kul ut, men verkar inte konstruktionsmässigt vara mer än morsvarande ett halvtaskigt ytterfilter till ett akvarium med lite lull lull och massa hype till. :(
    (ganska litet/klent dimensionerat i jämförelse därtill)

    Ett sandfilter som jag nämnde ovan är antagligen de effektivaste mikrobiologiska filtren som går att skapa och det är lätt att bygga själv i olika dimensioner och typer av utföranden.
    Sammanlagda bioaktiva ytan av alla sandkorns yta blir enorm. Dessutom väldigt fina mekaniska filteregenskaper också.

    När det kommer till färdiga “organic” hydronäringar så är det ett problem att definitionen av “organic” och “ekologisk” inte utesluter färdigmineraliserade i väldigt hög grad, dvs det är ofta t.om inte så stor skillnad på dem och saltbaserade/kemiska, kanske lite fulvic acid och liknande saker tillagt också. Jag såg någonstans att dem iaf tillsatte salter till BioThrive men ska inte tvärsäkert påstå i vilken utsträckning.

    Inget fel med det i sig, menar att det i värsta fall inte direkt blir någon större skillnad från helt syntetiska saker, om det är mest hur salterna är framställda som skiljer + lite extra lull lull, så det är inte samma typ av odling längre om man ville hålla på med ett (bioaktivt) system hemma som man liksom “matar” och pysslar med.

    blir nästan sugen på att börja pilla själv nu haha

  • cthullu

    Member
    2013-02-28 at 13:08

    snabbcheck angående General Organics BioThrive, den är framställd av:

    Alfalfa meal, copper sulfate, ferric sulfate,
    kieserite, manganese sulfate, molasses,
    potassium sulfate, rock phosphate, sodium
    borate, sodium molybdate, soybean meal,
    zinc sulfate.

    Vilket alltså tycker jag ser ut att innebära att de har alfalfamjöl och sojamjöl och sedan väldigt mycket extra salter för i princip allt allt utom kvävet. (som ruttnar fram snabbt och enkelt)

    Så om man vill vara elak kan man säga ta en valfri kemisk näring och slå i lite alfalfa, soja och melass. (alternativt synsätt snudd på man tar en ekologisk jordnäring och en saltbaserad hydro näring och häller ihop dem i samma flaska )

  • bongobong

    Member
    2013-02-28 at 14:33

    Vad kul det blev fart i tråden när cthullu slog ihop mina två trådar! =)

    Om filter:
    Jag har funderat en del på om de stora bäddarna med lecakulor som används i aquaponics inte balanserar upp bakteriefloran och gör samma jobb som sand eller akvariefilter.
    Provade först att hälla i någon liter leca i vattnet som hamnade under frigoliten, men vart inget resultat. Har slängt i två nya tvättsvampar som under veckan långsamt sjunker djupare och djupare, vilket borde innebära att de är fulla av bakterier, oklart av vilken sort dock…

    Vad tror ni om att bara hälla sand i botten? Det har redan bildats ett rätt tjockt lager med slemmigt sediment i botten. Om jag lägger ett 4-5 cm lager med sand i botten och syrestenarna ovanpå borde det väl simulera sjöbotten?

    Om kommersiell näring:
    Jag köpte en flaska GHE “Bioweed”, kallpressat sjögräs och började med det. När jag tänkte efter så behövs det ju bakterier för att bryta ner sjögräs till “plantmat”, så jag undrar hur mycket nytta det gör i en hydroodling där vattnet byts ut varje vecka. Samma med batguano och vermicastings som också säljs.

    Mitt mål med experimentet är att kunna odla hydro med mask-lakvatten från min maskkompost jag matar med resterna från köket.
    Anledningen till att hydro lockar är att plantorna växer sig större och snabbare än i jord.
    Kommer väl bli en aquaponics-setup i framtiden. Fördelen med maskkompost-hydro är ju att man inte behöver mata varje dag.

    Känner att om jag inte kan göra det själv och det inte är ekologiskt försvarbart. Att smälta ner berg med syra faller inte in i den kategorin även om jag skulle kunna tillverka egen saltpeterssyra. Berget växer ju inte tillbaka igen…

    Holken:
    Syresättningen bör vara god, har en sådan här på full fart med en stor syresten och två 60cms slangar.
    DX
    Slangarna växer det väldigt mycket slem på och jag får skrubba (dra med handen) rent dem varje dag nu.

    Mögelsvampar av släktet trichoderma bör det finnas gott om då jag fått grönt mögel på ett citrongräs jag petat ner. Testade i början att tillsätta lite svampsporer från ostronskivling. Sporerna finns där, vet inte om de gjort något nytta…

    Cthullu:
    Jag har sett hydrosystem av modell floating raft som är i olika “trappsteg” som skiljs åt med syntetsvamp som fungerar som filter, vattnet pumpas från lägsta trappsteget till översta.
    Fast om jag ska skaffa mig två reserovarer blir det nog en med fisk i istället för ett med biofilter.
    Hehe, jag skummade igenom dina två patentlänkar, fast läste mest i den första, den med bara text. Tyckte det var få svar och mycket text. Ska ge dem en chans till nu med nya läsplattan i favoritfotöljen. :)

  • cthullu

    Member
    2013-03-01 at 08:28

    Såg att wikipedia nu har lite om detta, notera att “multiple parallel mineralization” är precis vad de där patentlänkarna handlade om. Jag ska se om jag orkar orkar översätta dem till svenska och lite mer vardagsspråk senare idag, det är bökigt att läsa patentspråk och dessutom på ett språk som inte är ens modersmål.

    Organic hydroponics uses organic fertilizer. Conventional hydroponics cannot use organic fertilizer because organic compounds contained in hydroponic solution inhibit the growth of the crop roots, so it uses only inorganic fertilizer.

    In organic hydroponics, organic fertilizer is degraded into inorganic nutrients by microorganisms in the hydroponic solution via ammonification and nitrification. The microorganisms are cultured with a method of multiple parallel mineralization. The culture solution can be used as the hydroponic solution. Practical method of organic hydroponics is developed in National Agriculture and Food Research Organization (NARO), in Japan, in 2005.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_hydroponics

    “ammonification and nitrification” är vad ett sandfilter är helt sjukt bra på.

    För att ett biologiskt filter skall fungera riktigt effektivt skalll vattnet strömma genom mediet,
    så en sandbotten eller flytande leca blir inte den effekten man vill åt.

    För den absolut effektivaste konstruktionen för vattenbehandling är det “fluidized bed filter” varianten du skall satsa på. (googla) Man kan ganska enkelt bygga ett sådant själv.
    Sanden virvlar och befinner sig i konstant rörelse och hålls därmed ren i en sådan konstruktion också så low maintenance. Du kan bygga det inuti din vanliga tank genom att skapa ett litet “fack” där, typ sänk ned en uppochnedvänd petflaska med korken på och avsågad botten uppåt, stick ned ett rör/slang längst ned till där korken sitter och pumpa vatten dit, häll i sand. Trycket på vattnet skall optimalt vara så sanden aldrig kommer ned helt men inte flyger ut heller.
    Även ett ganska litet sådant filter ger extremt bra filtrering av vattenkemin :)

    Ett annat steg där det mer rinner genom en stillastående kropp sand kommer ge superp mekanisk filtrering, men det är bökigt om man vill göra rent denna sand så kanske enklare att bara köra “skummaterial” för det steget. (du kan se till att det sitter sådant redan på den pump du kopplar till fluidized bed filter” konstruktionen jag beskrev.)

  • bongobong

    Member
    2013-03-01 at 10:15

    Cthullu: Tack så mycket!

    Läste “METHOD FOR PRODUCING CARRIER ON WHICH MICROORGANISMS CAPABLE OF CONDUCTING MULTIPLE PARALLEL MINERALIZATION ARE IMMOBILIZED, COLUMN REACTOR AND SOLID MEDIUM FOR CULTIVATING PLANTS” igår och känns det är vad som fattas, ett stort fint medium för nitrifieringsbakterierna att leva i.

    I artikeln verkade som det effektivaste mediet var rockwool.
    Har i morses tvättat en massa stenull jag hade hemma och satt det i en uppochnedvänd flaska med botten avskuren i tanken. Vattnar rockwool’en för hand med vattnet från tanken nu till en början.

    Synd jag inte snodde med mig några sådana där “K1” när jag var på besök på vattenreningsverket…

    Tror du att K1 eller sand är bättre än rockwool?
    Jag tänker om jag bygger en sådan här fast med små bitar rockwool i istället?

    Tänker att i framtiden om “flaskan med rockwool” funkar kan jag ju tillsätta näringen direkt i flaskan.

  • cthullu

    Member
    2013-03-02 at 05:52

    han aldrig med att göra en bra sammanfattning igår, och kommer inte hinna idag heller :(

    För dig som har en DWC var nog det andra dokumentet mer relevant,
    den handlar mest om att i princip skrapa av väggarna efter en kompost te bryggning och använda det som inokulering för att få igång en snabbstart på en organisk hydro,
    men den innehåller mycket relevant information om att sätta upp en dwc.

    den du läste handlar som jag tolkar den mycket mer om passiv hydro i rockwool där syresättningen hålls på grund av materialets struktur. Sänker du ned rockwool under vatten kommer det efter ett tag bli anaerob miljö. I bilderna ser du att de odlar i rockwoolkuber på en tray och de vattnar kuberna utan att dränka dem.

    Här kommer samma dokument som pdf, där du även kan se bilderna.
    http://www.freepatentsonline.com/20110126455.pdf
    http://www.freepatentsonline.com/20110126457.pdf

    Jag står fast vid att när det kommer till ett bioaktivt filter med aktiv energitillförsel (läs elektrisk vattenpump) så här sand det bästa. Anledningen till en uppochnedvänd pet är för att den är smalare ned till och vattnet du ska konstant pumpa ned där kommer hålla sanden flytande i rörelse och aldrig sjunka ned.

  • bongobong

    Member
    2013-03-02 at 08:59

    Cthullu: Du behöver inte sammanfatta, ta det lugnt och njut av helgen. ;)
    Tack för pdf’erna. Blir lättare att läsa med lite bilder så man fattar vad de syftar på.

    Sand kanske verkar vara det bästa och ger störst yta för bakterierna.

    Just nu har jag två stora sådana passiva filter som de pratar om i, 2st 1,5 liters flaskor uppochnedvända med botten avskuren fyllda med rockwool, tar helt enkelt bara en tillbringare med vattnet från tanken och håller i några liter då och då under dagen.

    Hade planer på att fixa en pump och leda upp vattnet i ett antal flaskor med rockwool hängandes i fönstret som en windowfarm och sätta frön direkt i rockwool’en.
    Typ som på bilden.

    Då har jag filter, bakteriesubstrat och extra platser till plantor. :)
    Eller tror du/ni att rockwoolen blir anaerob efter ett tag? Den får ju syresatt vatten hela tiden från dwc’n…

    Blästringssand på biltema, 16 kg för 69:-, får det väl bli också.

  • bongobong

    Member
    2013-04-03 at 04:34

    Jag får väl göra en liten uppdatering på mitt lilla projekt.

    Tyvärr har jag nu förlorat kampen mot pyhiumet och alla mina växter har återigen dött eller är döende. Men har lärt mig massor.

    Experimentet med vetegräs funkdade dock bra då det växte fort så jag behövde fylla på med vatten oftare.
    Jag badade också rötterna i kanel och ingefärs-vatten varannan dag, vilket gjorde att pythiumet höll sig tillbaka.

    Jag fick också en påse med bakteriesubstrat typ K1/pasthjul från en väldigt snäll kille på lokala vattenverket.
    Tyvärr hann inte bakterierna komma igång med nitrifieringen innan det vart för sent. PH-började långsamt stabilisera sig, iaf inte gå upp lika snabbt från “korrekt” ph runt 5-6 till över 8.5.

    Efter någon dag borta från hemmet och en liten förkylning då jag inte orkade “bada” växterna i kanel gick pythiumet till attack och jag har nu bestämt mig för att gå över till ebb-och-flod-system istället för DWC.

    Min teori är att jag haft alldeles för liten yta för de nyttiga bakterierna att växa på, även med hjälp av K1/pastahjulen.
    Planen är nu att fylla min 55liters svarta SAMLA-låda med leca och ha en svart 130 låda under som vattentank och med alla “pastahjul”. Får jag ordning på det kan jag ju helt enkelt bara plantera in lite fisk i vattentanken så har jag ett aquaponicsystem.

    Så på dagsschemat står att göra rent lådan och läsa på om div. kopplingar och börja om med ebb-och-flod istället.

  • bongobong

    Member
    2013-09-08 at 16:13

    Tänkte bara meddela att jag nu äntligen hittat rätt med min “biologiska odling” och kör nu aquaponics i ett ebb och flod-system.

    I mitt system har jag en 50 liters vattentank med en 25liters odlingsbädd fylld med lecakulor.
    Har inte skaffat någon fisk än utan har enbart använt min egen urin och lite sjögräsextrakt som näring. Och växterna växer på bra.

    Är på väg att bygga mitt andra system med 400liter “fisktank” och 300liter odlingsbädd.

  • cthullu

    Member
    2013-09-08 at 18:16

    Kul att höra, kom gärna med fler uppdateringar, beskrivningar på båda byggena och lite praktiska knep och knåp du snappar upp på vägen… :)

    Även om man kan läsa sig till mycket om aquaponics så är det inte ofta man får tillfälle att komunicera med någon som faktiskt själv gjort ett ordentligt seriöst försök. (sätta en frigolitflotte med sallad i akvariet räknas inte haha)

    Skulle vara mycket intressant när allt är inkört och varit igång ett bra tag att höra t.ex. vilka sorters fisk som funkar bra i denna miljö och är lätta att få tag på i sverige, praktiska lösningar för att hålla populationen igång (skydda ynglena eller separat uppfödning av dem osv osv) fiskarnas föda, …

    Det samma gäller ju egentligen systemet du har redan nu, inte så många som i praktiken faktiskt experimenterat med att frångå färdigköpt näring, gör du delvattenbyten ibland för att inte få saltuppbyggnad för höga koncentrationer av ämnen som plantorna inte tar upp i så stor utsträckning?, hur avgör du när det är dags för en ny dos (mäter? tittar på växternas tillväxt? …) är det luktfritt? … osv

  • bongobong

    Member
    2013-09-09 at 03:25

    Okej, här är en lite mer detaljerad beskrivning.

    Jag hittade ritningar på denna “IKEA-hack” Indoor Mini aquaponics och åkte iväg till Ikea och köpte en ANTONIUS-ställning och två lådor.
    Men jag gjorde lite modifieringar. Först målade jag båda lådorna utvändigt så inget ljus skulle komma in och bytte ut “the bell siphon” mot en “loop siphon” på utsidan för att få mer plats i odlingsbädden.

    Köpte en “genomföring” på Jula, en liten tub silikon, trädgårdsslang och en två-vägssplitter.
    Leca-kulor fanns förresten billigt att köpa på beijerbygg för 150kr för 50 liter…
    Allt hade ju kunnat göras snyggare men hade en tight budget och kände inte för att göra allt puttinuttigt när det billiga alternativet funkade lika bra.

    Sedan när allt var inkopplat och testkört (gjorde detta i badkaret) “körde jag in” systemet i cirka 2 veckor för att låta bakterierna etablera sig. Som mat till bakterierna använde jag nässelvatten och urin. Och för att skynda på processen använde jag kompost-te.

    gör du delvattenbyten ibland för att inte få saltuppbyggnad för höga koncentrationer av ämnen som plantorna inte tar upp i så stor utsträckning?, hur avgör du när det är dags för en ny dos (mäter? tittar på växternas tillväxt? …) är det luktfritt? … osv

    Jag har inte gjort mer än ett 1/4-vattenbyte sedan jag började i slutet på juli, och den gången för att jag flummade och hällde i alldeles för mycket blodmjöl för att testa. Om systemet funkar som det ska är tanken att man aldrig behöver byta vatten, bara fylla på vid behov. Höga koncentrationer av spårämnen är faktiskt något man eftersträvar då det ofta blir lite näringsbrist i nya system. Dom bästa aquaponicssystemen är dom som är äldre än ett år som ackumulerat en god bakterieflora med mycket mineraler. Går tyvärr inte bara att trycka ner allt på en gång. Blir lite som att tvinga någon att äta en gjutjärnspanna för personen har järnbrist, eller få en planta att växa i flytande koncentrerat blåkorn…
    Men man måste mäta med ett vattentest-kit för att kolla att nitrit och ammoniak-nivån inte är för hög. Då dör fisken.
    Man märker rätt tydligt på växterna om dom trivs eller ej.
    Om nitrit och ammonium-värdena är för höga väntar man bara med att tillföra ny näring tills dom är nere på noll igen, pH skjuter också höjden och växterna börjar hänga. Om nitrit (NO2) är noll har bakterierna gjort om dom till nitrat (NO3) och man kan tillföra mer ammoniak.

    När det kommer till lukten är den inget problem än så länge. Det lustiga är att det luktar mycket mycket värre när jag häller i en skvätt nässelvatten än det gör när jag häller i samma mängd jäst urin (har en liten flaska ståendes i badrummet). Men urinlukten försvinner på en gång och nässellukten efter någon timme. Ämnar inte att använda så mycket nässelvatten i framtiden…
    Teoretiskt kommer det aldrig lukta mer än ett akvarium och förmodligen mindre då växterna och bakterierna snabbt bryter ner och tar upp molekylerna.

    Här är en bild på hur det såg ut för en vecka sedan i odlingsbädden.

    Är väl inte så jättestolt över tillväxten men mitt system har ju bara varit “inkört” i någon vecka, planerar på att sätta i fler växter när sticklingarna i growboxen är redo. Har också börjat tillsätta lite extrabelysning.

Page 2 of 2

Log in to reply.