• reaper

    Member
    2004-12-10 at 02:29

    Betongungen: Cannabis och andra droger kan i allra högsta grad utlösa en ny psykos så mitt råd är att du för gudsskull ska hålla dig borta från droger du inte får utskrivet av läkare.
    Schizofrena personer kan få för sig vad som helst och nästa gång kanske du lyckas med att dräpa någon och då kommer du antagligen hamna på en sluten klinik med sveriges värsta psykopater. Så fråga dig själv om det är värt det? En joint för 20 år eller mer i den slutena vården är ju knappast något att se fram imot. Sen måste du komma ihåg att väldigt många schizofrena personer blir botade och kan gå tillbaka helt till det normala. Cannabis är inget du ska hålla på med överhuvudtaget förvärar bara situationen.
    Lyd mina råd eller gör som du vill, vet inget om din exacta situation eller om du har haft psykiska problem innan eller hur allvarlig din schizofreni är, så ta inte illa upp nu försöker bara ge dig ett gott råd.

    Amsterdamguy: Haldol är förövrigt ett läkemedel med antipsykotisk effekt , vilket gör att psykosens symptom, t ex tanke och sinnestörningar blir mildare.

    Mvh. Zcrash

  • reaper

    Member
    2004-12-10 at 12:20

    @Zcrash wrote:

    …Schizofrena personer kan få för sig vad som helst och nästa gång kanske du lyckas med att dräpa någon…
    Mvh. Zcrash

    detta handlar om ca 1-2% av schizofrena, de flesta drabbade är upptagna med att hålla ihop sin värld från att rämna.

  • reaper

    Member
    2004-12-10 at 13:16

    Nerd: Fast nu skrev ju betonungen faktiskt att han vid psykos var nära att verkligen döda sina föräldrar. Ursäktar mig ändå för det jag skrev kanske uppfattades lite fördomsfullt, var lite upprörd när jag skrev det.

    Mvh. Zcrash

  • reaper

    Member
    2004-12-21 at 14:14

    Hej! Lider med dig. Vet en del om Sjukdommen eftersom jag känner en person som haft det i 10 år snart.
    Jag har varit kontaktperson åt honom i 2 år. Det finns olika sorts typer av den sjukdommen. Men han hörde röster som styrde en del av hans liv. 1 god och 1 ond. Han såg syner som ormar, spindlar och även människor som ser presis verkliga ut som du och jag. Han kunde stå och prata med någon som jag inte såg.
    Han såg alltså Syner och hörde röster. Men han fick också kramper och huvudryckningar som var otäckt o se ibland. Han snurrade huvudet runt, runt. Man kan väll kalla det kramper. Helt okontrollerbart. När jag såg han sist så var han på bättringsvägen och kunde faktist ta och aktivera sig. Bygga stolar och va ute och gå lite mer. Nu vet jag inte var han är. Men han kommer helt klart inte bli helt frisk.
    Han var värre förr. Då fick han sitta i isoleringscell pga att han var för våldsam. Inte mot andra, men mot sig själv. Men det hände bara ca 3 gånger.
    Han har det gott ställt, bor i centrum. Finfin lägenhet i gammalt fint hus. Har har ju sjukpension nu. Men innan sjukdommen så var han rörläggare och styrketränare. Han vann lokalpriset i styrketävling. Hade sambo och motorcykel. Hade ett lugnt liv. Sedan när han gick på kumvux för 10 år sedan så började det bryta ut. Rösterna befall han att bränna en CD skiva med satanmotiv han hade. Ingen visste vad det var med han i början. Han irrade omkring på stan okontrollerat. Hans familj upptäckte sedan att han var sjuk. lade in honom. Läkaren konstaterade sedan att han hade akut schizofreni. Inom 2 år förlorade han sin flickvän. Inom 5 förlorade han kontakten med sin syster. Nu har han bara sin far som ibland ringer han. Hans mor enstaka tillfällen. Synd om han.
    Att sjukdommen bröt ut har läkare i sverige och USA för den delen kommit fram till att när han var liten så var han vittne till när hans far slog mamma vid många tillfällen. Och han har då inte förlåtit sin far vid detta. Utan bärt detta i många år. Han har då inte häller förlåtit sig själv för att inte ha stoppat misshandeln. pga detta så bröt sjukdommen ut.
    Psykiskt press inom sig kan man säga. Han har förökt ta livet av sig några gånger för några år sedan. Men har lärt sig att leva med det.

    Lite sjukdomsfakta jag lärt mig:
    Vart 7 människa bär på sjukdommen.
    Sjukdommen bryter offtast inte ut.
    Sjukdommen kan bryta ut om personen använder starka medeciner eller dråger.
    Sjukdommen bryter offtast ut i samband med att personen har upplevt en traumatisk händelse någon gång under sitt liv. tex En bilolycka, kraftig mobbning i sin barndom osv.
    Schizofreni har finnits i 100 000-tals år. Att den finns, tror foskare att det har samband med den snabbt förändrade kosten våra förfäder åt för nån miljon år sedan. Den nya kosten blev fisk. Då fiskfett ökar intelligensen och är rena hjärnmedecin så blev det en snabb förändring i utvecklingen som resulterade till att vi är vad vi är idag. Man kan säga att biverkningen var schizofreni.

    Jag hoppas det inte utvecklar sig till någe värre. Hoppas du blir bättre. Vad för sorts schizofreni har du? De har ju olika namn. Eller läkarna kanske inte har kommit fram till det än?
    Krya på dig!

  • reaper

    Member
    2005-02-25 at 23:38

    Jag har också haft problem med röster som har sagt precis samma sak som det du skriver… det var dock under en period som jag höll upp med cannabis intensivt. Fick många tvångstankar och fixidéer i samband med den tiden i kombination med mkt stress. Blev också LPTad och fick samma diagnos… ät inte mediciner om ni får den diagnosen, det är ett hett tips… medicinerna som används lånar extra endorfiner/hormoner från muskler och tarmsystemet som sakta bryts ner och då kommer sjukdomen att bli ännu sämre eller ännu svårare att behandla långsiktigt sett. Rök cannabis om du vill bli av med schizofrenin, det hjälper för mig iaf… och många många andra… eftersom det påverkar denna process på ett sätt utan att bryta ner andra delar av kroppen för att bli av med röster. Desutom ger medicinerna i många fall tics och hyperaktivitet, kan få svårt att sitta stilla m.m. Det är väll en sak att få en spruta av något nedbrytande ämne vid ett riktigt akut och kritiskt skede… det får man ju själv avgöra om man nu är kapabel till det vid tillfället, men att gå på sånadär mediciner i månader eller t.o.m år är förödande för de flesta som sakta men säkert bli avtrubbade människor med damp och tvångssyndrom istället för röster och ev. hallunicationer.

  • loffe

    Member
    2005-02-25 at 23:40

    @jahjah wrote:

    Rök cannabis om du vill bli av med schizofrenin

    Det är inte influensa vi snackar om här. :?
    Schizofreni går inte över hux flux, och cannabis bör man nog undvika om man står på kanten till galenskap.

  • reaper

    Member
    2005-02-26 at 03:22

    @Loffe wrote:

    @jahjah wrote:

    Rök cannabis om du vill bli av med schizofrenin

    Det är inte influensa vi snackar om här. :?
    Schizofreni går inte över hux flux, och cannabis bör man nog undvika om man står på kanten till galenskap.

    det hjälper för mig iaf… och många många andra

    Svar på tal. Sämre för vissa, bättre för andra. :)

  • powerpuffgirl

    Member
    2005-02-26 at 09:35

    Man blri inte en människa med DAMP, DAMP/ADHD är en neuropsykiatrisk sjukdom som man föds med och som inte växer bort men som man kan lära sig leva med.

    Än en gång: Har man anlag för psykisk sjukdom, så ska man kanske undvika droger, även nom många som har missbrukarproblem just försökre medicinera sig sjävla för att de mår dåligt.

    I andra fall så KAN en drog som cannabis hjälpa. Jag har själv fått färre depressionsanfall sedan första gången jag rökte. Men jag nekar inte till att det kan vara placebo och inbillning.

    Att röka cannabis om man vill bli av med schizofreni tror jag inte ett dugg på. Det finns annan vård som är bättre om man vill hålla schizofreni i schack.

    Mig veterligen kan cb hjälpa mot smärta, ätstörningar, muskelspänningar och depression men inte mot schizofreni.

  • reaper

    Member
    2005-02-28 at 17:06

    En bra bok är berny pålssons vinklippt ängel. Den rekomenderar jag skarpt till alla som vill veta mer om hur det är att leva med schizofreni.

  • reaper

    Member
    2005-03-08 at 14:16

    Hmm, med tanke på att om man har schizofreni så är man så nära galenskap. Hur i helvete skulle då cannabis hjälpa? När man röker på blir man i princip galen, hur fan ska det hjälpa? Förstår mig inte på dem flesta av er, ni tror verkligen att cannabis kan bota allt.n :? :? :? :?

  • reaper

    Member
    2005-03-08 at 17:24

    Nu vet jag inte så mycket om schizofreni, förutom det du beskriver.
    Men dom gångerna jag röker cannabis så blir jag så långt ifrån galen som möjligt. Nu beror det självklart på hur man definerar galen, men för mig hör det ihop med andra droger och ibland alkohol.
    Om du inte vet hur fan det ska hjälpa så tycker jag du ska fråga det istället för att kritisera människor som försöker hjälpa dig.
    “Vi” tror inte att cannabis är lösningen på allt (hoppas jag ;) men eftersom detta är just ett cannabis forum så kanske många finner det till ett bra hjälp/läkemedel i många fall.
    Själv anväder jag det ganska sällan, men när jag gör det blir jag otroligt upplyst, och har lätt att se saker på ett annat sätt. Det kanske är så det är för många andra här också?
    Så försök förstå andra eftersom dom försöker förstå dig, snälla!

    /kim

  • reaper

    Member
    2005-03-09 at 14:06

    @Pinch wrote:

    Hmm, med tanke på att om man har schizofreni så är man så nära galenskap. Hur i helvete skulle då cannabis hjälpa? När man röker på blir man i princip galen, hur fan ska det hjälpa? Förstår mig inte på dem flesta av er, ni tror verkligen att cannabis kan bota allt.n :? :? :? :?

    Kortsiktigt kan det hända att det är negativ… fast det är mycket som händer på den somatiska sidan som du aldrig riktigt lägger märke till förutom på perspektiv… det är de effekterna som är medicinska… själva “ruset” handlar ju om att belöningscentrat blir stimulerat… har inga direkt medicinska effekter i sig.

  • reaper

    Member
    2005-03-09 at 14:16

    Sen så kan man ju titta närmare på dagens schizofrenimediciner om man är intresserad och dess effekter, och då ser man att de är ofta ganska lika cannabis på flera sätt, vissa mer/vissa mindre… både kemiskt/medicint och ruset man får av dom… t.ex http://www.mpa.se/mono/abilify.shtml som är en ny(som jag tyvärr aldrig har fått testa) är thc fast dom har blandat in kväve i den också… den som skulle säga att medicin inte är bra mot schizofreni drar världshistoriens största lögn…

  • reaper

    Member
    2005-03-09 at 14:31

    prata med läkare innan du röker mer cb :? 8)

Page 2 of 2

Log in to reply.