• megathron

    Member
    2004-10-14 at 20:11

    Ja inlägg som Knasigs kan man vara utan. =P

    Jag tycker det låter bra att du insett ditt missbruk och fixat till dig. 8)

  • reaper

    Member
    2004-10-14 at 20:47

    MoneyMaker skrev t.ex i sin tråd i Bildbanken att han länge vart på forumet med ett annat namn!

    Ja, du MoneyMaker, vi e många som stödjer dig här, jag skall då försöka pränta in dina tips i ryggraden så jag inte hamnar där du är.

    Ha det bäst!!

  • reaper

    Member
    2004-10-14 at 21:52

    Atouk skrev

    15 gram dagligen låter väldigt mycket för en person. I ditt fall håller jag definitivt med om att det var ett missbruk. Bra att du insåg det och tog tag i ditt liv igen. Du ska se att det går bra, det är av sina misstag man lär sig.

    Hmm, ni vet väll alla att ett missbruk är en överkunsumering och en överkunsumering är när kroppen får i sig något som man inte behöver… Så fort man tar ett bloss av en cigg, tar en snus, dricker en bärs, röker en joppe så är det ett missbruk… 🙄 Sorry, lite OT…

    Men tycker det var jävligt starkt att ta dig ur det! =)

  • weasel

    Member
    2004-10-14 at 22:02

    Jag tänkte avstå från att posta i den här tråden men nu brister det,Jag håller inte med någon av er,inte det minsta.
    Att komma ut ifrån ett cannabisberoende är inte så svårt,även om man röker 10/20/50g om dagen och har 500g i kylen.
    Att du ens kunde låsa in dig på avgiftning en hel vecka!
    Du måste väll ha lite självdisciplin,eller är du för svag för att ta kontroll över det du har startat?
    Jag menar inte att vara dum men att lägga in sig på avgiftning för att ha brukat cannabis är rätt galet.
    Men det glädjer mig att du uppe på rätt spår igen.

    /Sir Wäs

  • reaper

    Member
    2004-10-14 at 22:03

    Sir Wäs, generellt sett kanske det inte var ett så svårt missbruk, men han kände antagligen att han inte klarade av det, så han gjorde det ända rätta!!

  • mr-magoo

    Member
    2004-10-14 at 22:11

    @Sir Wäs wrote:

    Jag menar inte att vara dum men att lägga in sig på avgiftning för att ha brukat cannabis är rätt galet.

    Man gör väl det man känner att man behöver för att bryta ett mönster.

    MoneyMaker: Bra gjort, håll dig på banan nu! Lycka till.

    Övriga: En “regel” som kanske är självklar för många, men en som jag håller hårt på är att bara berusa sig NÄR man mår bra, inte FÖR att må bra.

  • reaper

    Member
    2004-10-15 at 00:43

    Måste börja med att tacka för allt stöd!

    Jag har mått psykisk dåligt i ca 15 år och har delvis använt CB som medecin i stället för benz. Läkarna tror att jag har ADHD eller nåt liknande och för att få göra ADHD testet måste man vara drogfri minst 3 månader, så det är mitt första mål.. Har slutat helt förut utan större problem, men efter 2-3 månader så kommer suget tillbaks. Det är då man behöver mest hjälp och stöd.

    När man röker dygnet runt så går det inte att sluta själv, dessutom använde jag ganska mycket benz, ca 4-6mg Xanor per dag, och Nobligan (kemisk opiat) när jag fick tag i det…

    Troligtvis kommer ni inte slippa mig här på forumet för odlingen slutar jag inte med 😈 men jag kommer nog mest hålla mig i bildbanken. Kommer snart lite bilder på en präktig NL#5 klon och Bubblicious i hydro 8)

  • reaper

    Member
    2004-10-15 at 07:59

    Summa sumarum så var det en veckas uppehåll som räckte för att ställa allt till rätta. Inte så farligt egentligen med tanke på den enorma överkonsumtionen. Tänk er om det hade varit nått annat han missbrukade , då hade MoneyMaker haft stora men för livet. Jag har aldrig hört nån som behöver avgiftats för cannabis förut och tycker också att det låter extremt. Huvudsaken är att han mår bättre iaf!

  • reaper

    Member
    2004-10-15 at 08:41

    Summa sumarum så var det en veckas uppehåll som räckte för att ställa allt till rätta. Inte så farligt egentligen med tanke på den enorma överkonsumtionen. Tänk er om det hade varit nått annat han missbrukade , då hade MoneyMaker haft stora men för livet. Jag har aldrig hört nån som behöver avgiftats för cannabis förut och tycker också att det låter extremt. Huvudsaken är att han mår bättre iaf!

    Avgiftning var väl fel ord… men jag kunde inte landa hemma. Dålig självkontroll. Avvänjing är kanske ett mer passande ord, men mer svårstavat 😯

    Som du säger om andra missbrukare med andra droger kan jag inte hålla med mer!!! Alkohol, som är lagligt, är den värsta drogen som finns (ok, heroin är värre). Jag har inte förstört min kropp trots denna överkonsumption, men ta det inte för lätt ändå bara för jag hade lätt att sluta. När jag bestämt mig så kan inget stoppa mig! Och överkonsumtionen berodde på att jag inte fick det rus jag ville ha.. Det var nära jag köpte Subutex och då hade mitt liv troligtvis inte varat så länge. Vet att jag hade gått vidare till Metadon eller Heroin efter det… Det finns inget stopp i mig, det är en av de saker jag måste lära mig nu under efterbehandlingen.

    Märkte igår att jag är långt ifrån fri, jag vill ha svajj. Tog 8mg Iktorivil och rökte 2mg. Det gav mig en rejäl tankeställare idag; jag måste sluta droga ner mig. Det håller inte att bara byta drog. Jag får äta benz, men det ska vara mot ångest och depression. Sen finns ju alltid Nobligan som inte syns på urinproven.

    Summa sumarum så är det fortfarande en lång väg att gå för mig.

  • reaper

    Member
    2004-10-15 at 15:50

    Jag har ingen erfarenhet av några andra berusningsmedel än alkohol och cannabis, har aldrig testat piller etc.
    Hur som helst är det viktigt att försöka undvika att hamna i de situationer där du vet att du har som svårast att hålla dig ifrån att berusa dig.
    Någon form av backupplan som skingrar tankarna en stund är bra, något nära till hands man kan utföra omgående.
    Själv brukade jag gå till gymmet, cykla, promenera eller något liknande. Även om det inte är din grej så är en ny hobby något som säkert skulle gynna. Du trodde säkert inte att du skulla kunna hålla upp från allt i en vecka bara några dagar tillbaks i tiden, och har haft viljan att komma hit…så gå lite längre till när du redan är på gång. Efter hand när du fått upp en ny dagsrutin blir det lättare och lättare att hålla sig ifrån. En liten plan för 2-3 månaders strecket som det kruxat sig vid innan kan också vara något. Här är ett stycke jag skrev i idrottspsykologi som jag modifierade lite för att passa andra mer just denna formen av “stay on track”. Hoppas den kan vara till någon hjälp.

    Once you beging thinking in terms such as: “I MUST stay off drugs in whole my future and or win the approval of important people or else I am an inadequate person!” The problems begin. You are setting yourself up for misery/unhappiness. Dispute these thoughts. Stick with your preferences. Practice telling yourself something along these lines-“I would very much like to stay off smoking as much as I did, prove people wrong, and have everyone who knows me think I have a great character, but, it won’t be the end of the world if I don’t!”
    Much, much better for you and those around you if you think thoughts like those. Without realizing it, you have just taken a mountain of stress off your shoulders! Who wanted that extra load anyway? You didn’t, you’ve got other things to worry about anyway, and enough is enough. The problem is people don’t think rationally, we take catastophize, awfulize, and horribleize. We tell ourselves (with our bogus thinking) things like- “It will be awful if I don’t don´t smoke that or take this or that”. Again, irrational thinking that leads to despair, frustration, and anger that we sometimes feel and share with those we love the most! This is crazy (my clinincal opinion, lol) because although it might be INCONVENIENT for you to be to fail or UNFORTUNATE for you to be rejected by those people you wanted to impress, it could always be worse! You see many of us OVERGENERALIZE to the point of despair! Stay with your preferences of doing well and never escalate them into a DIRE NECESSITY, or a MUST! If you can reign your thoughts under control you will hardly ever AWFULIZE or stress out, or become an unbearable ass to those around you!

  • powerpuffgirl

    Member
    2004-10-15 at 17:14

    MoneyMaker: Först och främst: ett stort GRATTIS till dig som har slutat missbruka! :love:

    Men – jag undrar varför man måste vara drogfri för att kunna göra ett ADHD- test? Har en kompis, visserligen i Tyskland, som är rökare, och han har gjort en ADHD test. Och jag är relativt säker på att de som utförde testen visste att han rökte.

  • unkas

    Member
    2004-10-15 at 19:09

    Låt mig ge dig 2 råd för att framgångsrikt sluta missbruka.

    1. Motivation & vilja. Du måste vilja sluta mer än allt i världen, och du måste vara beredd på att göra allt som står i din makt för att sluta. Du verkar veta att du mår avsevärt sämre när du håller på, och när du väl bestämt dig att du ska rycka upp dig & förbättra din hälsa/livssituation, så kommer du inte vilja röra shiten med tång! Se ett eventuellt återfall som misslyckande.

    2. Ändring av livsstil. När du har använt nån subsatns ofta en längre tid kommer drogens effekter vara en del av ditt liv. När du har varit ren några veckor ungefär, kommer du känna en saknad, ett vakum som behöver fyllas. Du har plötsligt massa tid över som du spenderade hög & flummade. Istället för att droga, börja ändra livsstilen, fyll tomrummet med nya människor, nya vänner, kankse du börjar intressera dig för att plugga, hålla på med sport, nånting som passar dig! När du levt drogfri i några månader och har fyllt tomrummet med något du tycker om, och du märker att du mår avsevärt bättre än när du missbruka, kommer du inte vilja röra drogerna med en tång!

    Lycka till!

  • reaper

    Member
    2004-10-15 at 19:42

    angående rökas för mycket, när jag höll på som mest var det cirkus 30 gram i veckan, men det var lite för mycket med tanke på att jag har saker jag vill göra förutom att röka. Jag spelar gitarr och har gjort väldigt länge och vill förhoppningsvis leva på att spela eller skriva musik ngn dag. Dessutom måste man ju spara lite pengar till mat oxå.
    Nattbloss är mycket trevligt, känner att ett bloss tidigt på morgonen om man bara ska sitta hemma och spela gitarr kan vara mycket trivsamt.
    Jag blir liksom ett med gitarren och tänker inte så mycket, mer som bara är. Sen flödar musiken från mina fingertoppar 8) Men för att komma tillbaka till överdriven konsumtion, som jag tycker är en högst individuell fråga, så måste man byta ut dåliga vanor mot bra vanor, oavsett
    missbruk.
    M.M. jag är glad för din skull att du insett dina problem, men jag råder dig oxå att söka professionell hjälp, som tidigare sagts, så du kan lösa orsaken till dina problem, inte bara behandla symptomen. För mig räckte det med att börja träna, för att bli av med den överjävliga rastlösheten jag drabbas av. Jag började lyfta skrot, inte för att bli stor och stark, utan för att kunna lugna ner mig, dessutom efter ett hårt pass, så har lite thc utsöndrats från mina fettdepåer, gymflumeffekten :) och jag sover bättre. Men att börja dagen med ett bloss, då ska man ha en ruskigt stark karaktär för att sen få saker gjorda resten av dagen. Personligen röker jag aldrig innan jobbet, såvida inte jobbet innefattar att stå på scen och lira.
    Jag tror det var Hasse Alfredsson som sa ngt liknande;
    Livet är som en påse, tom och innehållslös om man inte fyller den med något.

  • rhombus

    Member
    2004-10-16 at 18:53

    MM – starkt jobbat! Jag är nikotinberoende och har enorma svårigheter att ta mig ur det – försöker i perioder – mest för att jag inte tycker om att kontrolleras av andra än mig själv vare sig det är människa eller substans. Jag tycker det är imponerande att du identifierat ditt beroende och tagit dig ur det.

    Jag hör dock helt bisarra tankegångar här inne om huruvida “avgiftning” skulle vara nödvändigt. Vad är det för skitsnack? Det vet väl bara MM själv? Själv har jag enorma problem att inte röka konstant när jag har gräs hemma och lägger hela tiden upp strategier för hur jag ska se till att inte röka hela tiden. Håller med dig MM – den direkta tillgången styr ofta – inte tillgång av typen “kan får tag på” eftersom då kommer ännu en process in …stöket att odla/köpa, men har jag i skrivbordslådan så röker jag eftersom det är så enkelt att bara öppna lådan och skinna up. Basta.

    Sen kan man diskutera vad för slags beroende det är och det psykologiska beroendet ÄR det jävligaste tycker jag – alltså är det kanske inte så konstigt att vissa behöver hjälp. Det är tragiskt att höra personer som röker över 3 g om dagen i 5 år säga “Jag kan enkelt sluta när jag vill”. Varför röker du då såna mängder? Varför har du gjort det i 5 år? För att du tycker att det är så bra. “jag kan sluta när jag vill, men jag vill inte nu” är ett skönt psykologiskt beroendebeteende.

    Jag har gått ner till att röka enbart på helger eftersom jag upplevde att gräset hade kontroll över mig och inte tvärtom. Jag försöker att inte ha stora mängder hemma och se till att inte rulla en jolle kl 10 kvällen innan jag ska upp och jobba. Har träffat mängder med människor som befinner sig i min sits, dvs har rökt varje dag under längre perioder och känt att det inte är riktigt sunt utan ha valt att trappa ner. I de flesta fall har det ju varit möjligt att ta en occational spliff eller kanske t.o.m varje helg – men det måste man ju ta ställning till själv.

    Jag är nöjd med mitt beslut – dessutom får jag så mycket mer ut av ruset när jag inte röker varje dag.

  • rhombus

    Member
    2004-10-16 at 19:57

    Ursäkta ovanstående utbrott 🙄 men jag upplevde att istället för att peppa MM så började vissa ifrågasätta problemet…
    sorry

Page 2 of 5

The discussion ‘Drogfri!!’ is closed to new replies.

Start of Discussion
0 of 0 replies June 2018
Now