Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Bruna prickar mitt i bladen (bilder)

  • reaper

    Member
    2004-09-15 at 22:08

    Om man kollar noga på Shaman så ser det ut som att kanterna på bladen skrumpnar uppåt.

    Här är ännu en bra tabell på undernärings symptom som kan förklara en hel del.
    http://cannabisodling.1av10.nu/abc.html#Undernaring

  • biologen

    Member
    2004-09-18 at 14:32

    morph! Hur går det??

  • reaper

    Member
    2004-09-18 at 22:46

    Jag tycker iaf att den övre bilden Cali. O ser ut som ett klart fall av PH-problem
    De andra kan också vara PH. eller Magnesiumbrist.
    Eller då magnesiumbrist pga PH kanske :)
    Olika strains reagerar lite olika.

    [Edit: mjahaja. det hade ni visst redan kommit fram till. ]

  • morph

    Member
    2004-09-19 at 16:21

    Jo, det går väl ganska bra Biologen. Plantorna har nu klarat en hel helg utan tillsyn. Efter lite forskande så kom jag fram till att Mg-bristen troligtvis beror på att pH i jorden sänkts (då den inte var helt färsk) och därmed förhindrar upptag av Mg. Jorden bör ha ett pH lite högre än vad som är standard i hydro. pH 6,5 är bra i jord.
    Det jag gjort är att jag kalkat vattnet något och plantorna verkar må bättre. Är inte så orolig för de små liven längre.
    Tack för alla svar jag fått!

    /morph

  • reaper

    Member
    2004-09-19 at 17:06

    Mmm, lurigt det där med PH.
    På vissa ställen i landet har kranvattnet fel PH också…
    Så om man bara vattnar med kranvatten så får plantorna PH-problem.. inte bra.
    Extra jobbigt om man har mammor som man ska hålla i veg länge.. Då får man akta sig för att gödsla för mycket och få saltuppbyggnad, och att hålla PHn rätt.

  • biologen

    Member
    2004-09-19 at 17:18

    Jag förstår ingenting nu men det är inte så ovanligt!

    Du borde sura ner jorden för att din planta ska kunna ta upp Mg?????

    Mvh Biologen

  • morph

    Member
    2004-09-19 at 17:32

    Biologen: Ja, enligt tabellen ovan ja (fast där finns två staplar med Mg (?). Fast jag ger inte så mycket för den tabellen… var kommer den ifrån?
    Hursomhelst är jag ganska säker på att det var LÅGT pH som generade problemen med gulnande blad. Avrinningsvattnet från krukorna hade pH runt 5. Kranvattnet jag vattnade med runt 7.

    /morph

  • biologen

    Member
    2004-09-19 at 18:12

    Ok!

    Huvudsaken är att de är på bättringsvägen.

    Lycka till!

    /Biologen

Page 2 of 2

Log in to reply.