• reaper

    Member
    2005-03-18 at 22:36

    Jag har en polare som bor på månen, en riktig ensamvarg.

  • kattspya

    Member
    2005-03-18 at 22:37

    Om jag inte är helt ute och cyklar är det omöjligt att månen skulle få en terrakompatibel atmosfär p.g.a. den låga gravitationen. Däremot borde det gå “utmärkt” att bygga kupoler eller tunnlar som man fyller med kväve och syre.

  • cowboydan

    Member
    2005-03-18 at 22:43

    Om man ska få månen närmare jorden utan att den störtar ner/ihop med jorden så får man ju helt enkelt öka månens hastighet.

    Men om man drar månen mot jorden, borde den inte automatiskt snurra lite snabbare? Det har väl centripetalkraften att göra?

  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 23:59

    precitions-bomba jorden med artificiella kometer med 100 kilo cb i varje

    Så kan man stå där på landbacken och se dom brinna upp i atmosfären 👿
    Det hade väl iofs gått att kapsla dom i en minisond som man låter gå in i rätt vinkel och hastighet men då är väl garanterat NASA där och plockar åt sig godiset 😥

    Att bygga på månen är kanske inte så smart!
    Månen tunna atmosfär gör ju att landskapet ser ut som frontlinjen under första världskriget eftersom inkommande rymdskräp inte brinner upp i atmosfären vid inträde..
    Att bygga under månytan hade nog varit en bättre lösning!
    Mars hade väl kunnat bebos i kupolmodellen men Mars extrema temperaturväxlingar gör att odling är omöjligt utanför kupolerna 😥

    Vi får helt enkelt söka oss utanför vårt solsystem och hitta en planet lite mer lik vår egen, med vatten och en atmosfär vi kan andas eller eventuellt omdana inom överskålig tid är nog vad forskarna letar mest efter..
    Gärna med en CO2-halt runt 1500-2000ppm 😉

  • reaper

    Member
    2005-03-19 at 00:44

    Om man nu skulle dra månen närmare jorden, skulle då inte tidvattnet här på moderjord bli mycket högre/lägre? och tänk om man råkar dra månen nån centimeter för nära, och det blir för mycker gravitation för det och ja, jord+måne=baaang, skulle inte detta förstöra rätt mycket för oss? och varför bosätta oss på månen när vi redan har problem med att samsas om jorden? tror nog att månen får vänta. eller så gör den som pluto och rymmer. (visste ni det? att pluto förmodligen är en förrymd måne?) hur blev då tidvattnet på planeten som pluto rymde ifrån. blev det inget tidvatten? och hur är det på mars och jupiter när de fortfarande hade vatten? fler månar= konstigt tidvatten? är alla dessa frågor på grund av cb eller är det jag som är konstig? och skulle inte folk som bosatt sig på månen bli mycket svagare än oss jordbor då gravitationen där är mycket lägre. tänk om en “mån-bo” skulle besöka sina släktinger på jorden, skulle det inte vara svårt att orka stå upp? Jag själv (som förövrgt äger en egen tomt på månen som jag fick i julklapp av en avlägsen släkting) tror att månen är uteslutet för oss.

  • rhegor

    Member
    2005-03-19 at 02:10

    man kanske inte kan terraformera månens atmosfär så lätt, men man kan ju bygga stora biosfärer. typ sjukt stora växthus…:mrgreen:

    man skulle ju kanske kunna fixa ett odlingsspace som hette duga.
    blir kanske för varmt dock på solsidan.

    man får väl ta med sig kaxigt värmedämpande glas. 🙄

  • reaper

    Member
    2005-03-19 at 02:23

    Kommer inte ihåg riktigt men det är väl Uranus eller Neptunus som ligger längst ut närmast Pluto!?
    I vilket fall så befinner dom sig så långt ifrån solen att temperaturen ligger på mängder av minus så tidvattnet borde inte påverkas även om det fanns vatten där..
    Stora planeter som Jupiter har en sådan enorm dragningskraft att månarna nog inte påverkar den något nämnvärt, att planeten dessutom har fler månar än vi lyckats hitta(dyker ju upp en ny då och då) gör effekten ännu mindre eftersom de borde ta ut varandra..

    Går lite OT nu men eftersom man på jorden har den absoluta nollpunkten som ligger nedåt 270-280 minus någonting, vad är nollpunkten i rymden!?
    Solen är ju många många tusen(miljoner!?) grader varm, kan det vara flera tusen grader kallt också då!?

    Kanske skall tillägga att jag inte är någon som helst expert på området rymden..
    Min samlade kunskap kommer från spridda avsnitt av Jeopardy och
    2-månadersperioden i 3:e klass när rymden var jätteintressant innan Dinosaurierna eller frimärkssamling etc tog överhanden för en kort period 🙄

  • reaper

    Member
    2005-03-19 at 02:57

    nej jag tycker verkligen inte att det borde införas ;)

  • cowboydan

    Member
    2005-03-19 at 03:21

    jag tror inte att det kan bli kallare än absoluta nollpunkten, samma fysikaliska lagar borde gälla var man än är i universum.

  • reaper

    Member
    2005-03-19 at 06:25

    gubben på månen är ett kroppsformat skepp inget annat hehehe kalla det verktyg för konst vad finns under barken här om det finns där?

  • reaper

    Member
    2005-03-19 at 10:08

    jag tror att om nån kommer på ett sätt att “ge liv” åt månen eller hur man ska säga, så går jag och dränker mej eller nåt. visst kan det vara roligt att spekulera om hur man kan starta fotosyntes blabla på månen och börja odla små insekter eller vadfan som helst, men om nåt försök seriöst skulle utföras i praktiken (vilket kanske det iofs gör men ändå) så.. jag vet inte.. vi kan väl bara koncentrera oss på att förstöra jorden så mycket som möjligt först och sen bara dö eller nåt.

  • reaper

    Member
    2005-03-19 at 11:42

    Redan på detta avståndet från jorden så rör sig månen innuti, den har inte massa nog att vara solid så här nära jorden. Jordens dragningskraft är så stor i förhållande till månen att det är ständiga “månbävningar” där.
    Detta spolierar tyvärr inte bara ett närmande till jorden (och kortare restider), utan kommer även att försvåra vår första månkoloni.
    Iom att ho ä så lätt så kan hon heller inte hålla kvar en atmosfär, vilket innebär att alla små gruskorn som roar sig med att sväva omkring i rymden slår ner utan inbromsning, et tjoff , så pajar biodomen. “Stjärnfall” är inte snyggt på månen, bara chockigt. En och annan ny bioplast måste uppfinnas innan vi säljer timeshare på lunan.

    Men en rymdkoloni måste till, det är för ballt för att låta bli. :)

    @idar wrote:

    … så.. jag vet inte.. vi kan väl bara koncentrera oss på att förstöra jorden så mycket som möjligt först och sen bara dö eller nåt.

    :mrgreen:
    Visst är det dråpligt,
    vi sitter på en flotte som svävar fritt i tomma rymden,
    och roar oss med att rycka bort stockarna som farkosten är jord av,
    för att ha som tandpetare, eller att spöa varandra,
    medans vi viktlöst dansar vidare,
    och tycker att “det funkar ju fint, det här.”

    Isn’t that weird?

    När jag tänker på sådant så är glad att jag inte är människa iaf.
    :P

    Mvh,
    från rymden (i bland) :pleased:

  • reaper

    Member
    2005-03-19 at 12:33

    @rhegor wrote:

    man kanske inte kan terraformera månens atmosfär så lätt, men man kan ju bygga stora biosfärer. typ sjukt stora växthus…:mrgreen:

    man skulle ju kanske kunna fixa ett odlingsspace som hette duga.
    blir kanske för varmt dock på solsidan.

    man får väl ta med sig kaxigt värmedämpande glas. 🙄

    jag kan inte direkt några siffror men eftersom månen snurrar runt jorden men inte runt sin egen axel så lär det bli jäääääävligt långa dagar o jäääävligt långa nätter… vill inte vara pessimist men jag tror det kan bli svårt att odla överhuvudtaget..
    kanske om det är nån specialstrain som ska ha ha 234/234 h :D

  • reaper

    Member
    2005-03-20 at 05:09

    Absoluta nollpunkten är.. fan, jag hade det ju nyss jue! 8O… 247!.. ? jaja. och eftersom en växt “tål” 24/h ljus så borde den väll krara av 234 också? eller har jag fel? :S.. men iaf. som sagt så tror jag också på att roa sig med att förstöra vår egen planet och sen dö. eller flytta till månen. när man tänker på det så skulle det va vackert. men jag tror fortfarande att tyngdlyftning inte skulle vara någon vidare sport där. eller blir det bara så att man lyfter saker som skulle väga mycket mer på jorden. hur mycket väger ett kilo på månen? spelar det nån större roll då vi antagligen inte kommer börja (om någonsin) befolka månen förrens om typ 200 år? tänker jag för mycket eller borde jag sova? och hallå!. hur skulle människor klara sig på månen om nu ett dygn är 234h långt. skulle nog va svårt att vänja sig vid DEN tidskiftningen. och folk som klagar på att det är jobbigt att vänta på dygnet efter en helg på lan. hm. är det negativt att kalla sig själv knarkare? kan elefanter flyga? sova? nej.. undrar om det skulle gå för sig att ta hem en flodhäst och ha på tomten. eller är det för kallt för dom i sverige? hur skulle dom då klara sig på månen? näe. nu svävar jag iväg. gonatt eller nått…

  • kattspya

    Member
    2005-03-21 at 00:36

    Absoluta nollpunkten: ~-273.15 grader celsius.

Page 2 of 3

Log in to reply.